Vad är vad

Eg är det väl naturligt att hästen föredrar ett foder med låg tS-halt, så lika bete som möjligt.
Det kan ju ta tid för dem att vänja sig vid lukt och smak men de flesta käkar direkt. Min uppfattning.
 
????Rajgräs??? Har jag aldrig hört...Däremot att timotej är smakligare, innehåller bättre fiberkvalitet, mindre snabba kolhydrater och går utmärkt att ensilera med bra teknik....Var lärde du dig det?
 
Ensilage ger man inte till hästar, det är för surt, hästar bildar inte tillräckligt med saliv för att kunna äta det,, men det gör kossor så de kan äta ensilage..

Hösilage går däremot att ge till hästar..
 
Utveckla "inte tillräckligt med saliv". Salivens uppgift är att fukta fodret så hästen kan svälja det lätt, inget annat. Hästsaliv innehåller inga nedbrytande enzymer.
 
Läste i "Kvalitetssäkrad mjölkproduktion", Ensilering av vallfoder, jäkligt intressant faktiskt.
 
Jag tror att du fått svar redan, men det skadar kanske inte att ta det en gång till:

Hö är torkat - det råder det ingen diskussion kring.

Hösilage är egentligen samma sak som ensilage, men om ts-halten är högre brukar det ibland kallas ensilage, mest för att attrahera hästaägare tror jag. Dock - om ts-halten är alltför hög kommer ingen ordentlig jäsning att ske, och då är det endast frågan om lufttät lagring av grovfoder.

Silage är det engelska ordet för ensilage, och jag brukar ibland slarva och använda detta ord för både ensilage och "hösilage".

Vid ensileringsprocessen vill man att de mjölksyrabakterier som finns naturligt i gräset skall gynnas. De bildar syra via sin metabolism, och det är detta som gör att man kan lagra gräset (eller annat foder) på detta sätt. Man kan hjälpa dessa bakterier på traven genom att tillsätta syra manuellt, och detta är alltså inte alls något konstigt - syran skulle ha bildats ändå.

Det går alldeles utmärkt att fodra hästar med ensilage, der är inte för surt. Denna myt kommer nog från de dagar då man (speciellt i Finland) tillsatte mycket syra för att hjälpa processen på traven. Det blev då ibland lite väl starkt för bonden som skulle hantera det, men korna äter det med glädje.

Det där med saliven vet jag inte riktigt vad det kommer ifrån, men det stämmer inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är det vanligt att silage till häst innehåller lucern???🤔Bra eller dåligt?(Vet ju att lucern i övrigt är bra t.ex för att höja...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 287
Senast: jemeni
·
Hästvård Hur smärtstillande är metacam? Kan man utesluta att ett beteende beror på smärta om man inte märker någon skillnad när hästen behandlas...
Svar
12
· Visningar
1 031
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
838
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp