Vad är värst, fattig eller fet?

golit

Trådstartare
En klädfirma upprör eftersom de inte vänder sig till kunder som inte är magra, eller extremt magra.

Dvs de som är normalviktiga och större kan inte ha deras kläder

Vad är det för skillnad mot att vissa klädmärken vänder sig till de rika eller extremt rika?

Borde man inte bli upprörd över att normalinkomsttagare och lägre inte har råd att köpa alla klädmärken?

Det är trots allt samma sömmerskor i kina, pakistan osv som syr billiga kläder som dyra...
 
Sv: Vad är värst, fattig eller fet?

En klädfirma upprör eftersom de inte vänder sig till kunder som inte är magra, eller extremt magra.

Dvs de som är normalviktiga och större kan inte ha deras kläder

Vad är det för skillnad mot att vissa klädmärken vänder sig till de rika eller extremt rika?

Borde man inte bli upprörd över att normalinkomsttagare och lägre inte har råd att köpa alla klädmärken?

Det är trots allt samma sömmerskor i kina, pakistan osv som syr billiga kläder som dyra...

Förr var de rika feta o runda, de fattiga magra o brunbrända. Idag är de rika smala o brunbrända o de fattiga feta o bleka..det kallas utveckling ;o)
 
Sv: Vad är värst, fattig eller fet?

Hade det funnits kläder för extremt smala när jag var ung hade jag varit överlycklig! Strl 34 var för stor på den tiden... Ett problem som inte längre kvarstår.... :p

Det finns ju affärer inriktade för XL eller större. Så varför inte för XS?
 
Sv: Vad är värst, fattig eller fet?

Hade det funnits kläder för extremt smala när jag var ung hade jag varit överlycklig! Strl 34 var för stor på den tiden... Ett problem som inte längre kvarstår.... :p

Det finns ju affärer inriktade för XL eller större. Så varför inte för XS?

golit är lite tacksam över att det finn märken som tiger som har tajt modeller av sina kläder. Det är i och för sig diskriminerande att personer från länder med med en medelvikt och medellängd som är avsevärt mindre än den svenska, måste handla dyrare kläder-

Det blir visserligen snyggt, men är det rättvist?
 
Sv: Vad är värst, fattig eller fet?

Att folk bara orkar bry sig och bli upprörda över vad olika företag väljer att inrikta sig på. Att vara för smal kan vara ett lika stort problem för någon som att vara för tjock för någon annan. Jag tycker att det är jättebra att det finns företag som inriktar sig på de som är extra smala så att de får fina kläder som sitter bra. Min brorsa fick smalgenerna av oss två avkommor och han köper nästan alla sina kläder i Israel eftersom de har smalare modeller. När sambon och jag var där sist köpte sambon (också smal) massor med kläder där eftersom de har så bra passform.

I Sverige måste han alltid leta efter slim fit, men med extra långa ärmar på tex skjortor. Samma sak med byxor. Slim fit men med långa ben. Och då är sambon ändå inte spinkig eller för smal.

Jag å andra sidan har inga sådana problem. ;)
 
Sv: Vad är värst, fattig eller fet?

Jag haller med, onskar att det fanns fler smala storlekar att valja pa. Jag har jatte svart att hitta klader till mig. Pa barn/tonnars avdelningen ser kladerna inte ut som en 60 arig tant vill att de ska se ut:meh:
 
Sv: Vad är värst, fattig eller fet?

KL

Sjalv skulle jag mycket hellre vara fet och rik and fattig och smal, eller fattig och fet.;)
 
Sv: Vad är värst, fattig eller fet?

Jag ser inget särskilt upprörande i att klädmodellerna varierar. Jag är något överviktig men ser inte så farlig ut, och har verkligen inget inne på Gina Tricot att göra för jag får deras byxor till knäna och inte högre.
Alltså handlar jag inte på Gina Tricot men är inte upprörd över att deras kläder passar på magra och smala människor.

Jag är heller inte upprörd över att det finns klädkedjor/märken som är så dyra att de vänder sig till människor som antingen har mer gott om pengar än jag, eller som väljer att lägga mer pengar på inköp av kläder.

Det är väl bra att det finns för alla plånböcker och för alla kroppar??

Att jag sedan anser att en del människor borde göra något åt hur kroppen ser ut, är en helt annan fråga.
Jag tycker att riktigt stor övervikt är ett problem, exempelvis i form av att en människa som är för tung inte får fraktas i ambulans (pga att bilen inte tål belastningen eftersom det är så mycket tung utrustning i ambulansen), att sjukhussängarna inte klarar av tyngden av en del människor, att en del människor är så feta att de inte kan genomgå vissa radiologiska (röntgen-) undersökningar eftersom de inte ryms i maskinerna.
Som ni förstår, skriver jag nu om extrem fetma och inte om människor som är normalt överviktiga...
men som sagt, det är en annan fråga av andra dimensioner.
 
Sv: Vad är värst, fattig eller fet?

Har jag missat någonting här?

Har handlat kläder på GT och jag upplever inte att de vänder sig till smala personer.
Tvärtom har jag blivit irriterad många gånger för att just den t-shirten, klänningen eller tunikan bara finns kvar i M eller L.
Jag är en kort kurvig 34-36:a (vissa plagg får jag ta 38 i beroende på modell) och har mer problem med att finna kläder som passar i längd för oss under 160 cm!

Likadant när jag skulle köpa en body shape inför ett bröllop!
Fanns inga för oss som har den storleken!
Precis som om vi lite mindre (men kurviga -läs otränade ;)) inte har hängrump och degmage!

Jag har 34-35 i skor.
Det är ett helsike att finna snygga, kvinnliga, skor i den storleken!
Det gäller inte bara skor/stövlar med klack utan även tex. vanliga vita gympa- eller fritidsdojor.
Jag blir hänvisad till att använda skor med kardborreband(!) och fjärilar alt. Batman på..

Om du inte är en 175 cm lång, rak, kvinna med manliga höfter och stora fötter så är det svårare att hitta kläder/skor -oavsett vilken klädaffär du går in på, enligt mig!

Här, lite funkygung om problemet! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=UO_PTfvwx80
 
Sv: Vad är värst, fattig eller fet?

Jag är både fattig och fet :p Bryr mig inte så mycket om det finns vissa kedjor jag inte kan handla hos. Zara och Mango t ex, brukade vara mina favoritaffärer när jag var smal, men det går inte nu.

Jag handlar mest hos Ellos och liknande, både billigt och med stort storleksutbud. Jag vet också vad som passar min kroppsform, oavsett hur det ser ut på modellen. Min midja, t ex, stämmer nästan aldrig överens med deras klänningar, då hamnar midjan under brösten. Jag har också långa ben och det är tacksamt hos dem då man kan välja längd på jeansen. Samma sak med pennkjolar som inte är i stretchmaterial. Alldeles för stora i midjan och för trånga över rumpan. Sen kan jag inte ha stuprörsjeans då jag har särdeles stora vader. Tar ett par straight cut, då blir det som stuprör, eller bootcut om jag vill ha "straight cut" :p

Annars är jag glad över att vara 175, mina korta vänner har ett helvete med kläder. Men då kan jag rekommendera Asos, de har en linje som heter "Petite" i små storlekar och oftast anpassat efter kortare personer. Ni som är små - kolla in det! :)

Tycker att det finns mycket för oss större. Asos Curve, Tallissime, XLNT, BiB, plus size hit och dit. Alla kedjor har en plus size avdelning, men det finns inte mycket för vuxna som drar nästan barnstorlek. Dåligt!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är värst, fattig eller fet?

Har jag missat någonting här?

Har handlat kläder på GT och jag upplever inte att de vänder sig till smala personer.
Tvärtom har jag blivit irriterad många gånger för att just den t-shirten, klänningen eller tunikan bara finns kvar i M eller L.
Jag är en kort kurvig 34-36:a (vissa plagg får jag ta 38 i beroende på modell) och har mer problem med att finna kläder som passar i längd för oss under 160 cm!

http://www.youtube.com/watch?v=UO_PTfvwx80
Försökte prova ett par jeans strl 42, har 40 i andra butiker, kanske hade jeansen hor GT passat i midjan, men eftersom jag inte fick upp dem längre än till knäna pga av den smala lårvidden så vet jag inte. :crazy:
 
Sv: Vad är värst, fattig eller fet?

Och jag upplever snarare alla deras byxor som stora i storlekarna jämfört med vad jag brukar köpa så det beror helt klart på vilken kroppsform man har.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 760
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp