Vad äter era hundar?

Jag har schäfrar och fransk bulldogg. Alla äter Royal Canin av olika sorter.
Schäfer 1: Tik snart 3 år matchvikt 32kg. Har en bas av large breed men toppar/ varvar med sporting life. I perioder av mycket drag/cykel på asfalt får hon Nutrolig skin and coat.
Tränar och tävlar IGP och ska förhoppningsvis komma ut på lite dragstävlingar (linkörning) i vinter.
Schäfer 2: Hane, valp 12 veckor. Äter mother and baby men ska över på juniorfoder så snart säcken är slut. Vi får se om det blir schäfer eller large breed.
Tänkt som IGP hund, husse har mästerskapsrutin så förhoppningarna är höga
Schäfer 3: Hane drygt 4 år äter sporting life. Får blodpulver i perioder när han har sämre aptit. (han är tillbaka hos uppfödaren just nu pga konvalescens och jag har valpen istället).
Har tävlat IGP3, används en del i avel och ställs ut. Kommer förmodligen inte tävla igen.
Fralla: Tik 2 år, äter samma som schäfer 1. Hon har tidigare fått royals rasfoder för fralla men hon höll inte hullet speciellt bra på det och jag ruttnade på att ha massa olika fodertunnor :devil:
MYCKET aktiv sällskapshund. Har gått en del motionslopp canicross och hänger med på allt som schäfrarna gör inklusive lite skyddsträning.
 
xilla_190607.jpg

Mina hundar äter huvudsakligen Klass färskfoder, men torrfoder ibland. Jag ger även Svenska Djurapotekens omega 3-kapslar.
 
Några av hundarna äter mestadels Mush eller ekonomiska månader Real färskfoder. Ibland både ock. Dom får även köttben någon/några gånger i veckan. Lammrevben, nackar osv samt även kycklingfötter.
Dom får även lite torrisar i form av Essentials. Någon bara några kulor, någon annan lite mer :)

Gammeltanten får antingen viltkött med malt ben från Emmzo eller Real senior/light eller både ock. Några få kulor Happy Dog Toscana och grönsaker. Hon bantas ständigt :o
 
Har två boxerhanar, på fem år och snart nio månader.

Breeze, som blev fem i somras, äter Mush färskfoder (röd eller svart låda). Just nu 2.5 block per dag eftersom han är konvalescent. Annars kör vi 2.5 några dagar och 3 några dagar i veckan, då håller han sig runt 33-33.5 kg. Får Nutrolin Skin & Coat och Nutrolin Hip & Joint, har tidigare (innan operationen) ätit Svenska Djurapotekets Multiflex och fått deras laxolja.

Winter, snart nio månader, får 2 block Mush (valpfodret) och ca 100-120 g av Royals valpfoder för boxer. Det ska bli enbart Mush när sista säcken är tom. Han börjar närma sig 29 kg. Skulle kunna vara aningen smalare så att man ser revbenen bättre, men han är konstant superhungrig. Får dessutom Nutrolin Puppy & Mom.
 
Ammo: 34kg lätt,4.5 år gammal dobermann, får 1kg Nordic om dagen. Varvar Bas och Spannmålsfri. Får även Nutrolin Skin & Coat för tassarnas skull och just nu Nutrolin Sport med.

Sen får han det han äter av min mat (kräsen hund), i princip fri tillgång på ben (både råhudsben och kött/märgben) och så får han x antal dl torrisar (oftast Happy dog men varierar) i spåret/lydnaden.
 
IMG_20180520_113153351.jpg

Labradorblandning, 6 år, 22 kg (1-2 kg för mycket, men varit konvalescent sedan juni). Hon äter just nu Granngårdens standard, har tidigare ätit bland annat Granngårdens spannmålsfria och Carrier Regular och Original, men äter allt och har hittills fungerat bra på all mat hon fått.
 
Rottistik, 8.5 år, 32 kilo (kastrerad) och rottishane 1.5 år, 40 kilo. Båda äter just nu Wellness Core large breed adult. Fick en provsäck på 18 kilo för en månad sen och det funkar på båda hundarna, så de får fortsätta med det.
 
IMG_20190622_195744663 (1).jpg

Storpudel, 3 år, 20 kg - hade gärna fått gå upp något kilo. Hon äter sedan cirka en månad tillbaka Acana Free-run Duck, men vi har testat en hel del olika. Hon har problem med att tröttna på maten om hon ätit den ett tag - att få en ny typ av hundmat är jättekul, och då vill hon inte ha sin gamla igen, men även den nya blir trist efter några månader. Jag har tidigare försökt tvinga upp henne i högre vikt med mer mat, mer energirik mat, färskfoder, olja etc. - men det slutar bara med att hon börjar rata det efter ett tag. I dagsläget äter hon normalt sett som hon ska, men då och då händer det att hon inte är hungrig vid en måltid och helt enkelt inte äter då. Hon har dock alltid varit pigg och glad utan att någonsin visa att det skulle vara något hon inte orkar, så nu låter jag henne få ett vanligt foder med något över den rekommenderade givan, utan att försöka få upp henne mer i vikt, men känner man på henne så känns hon ganska smal och benig.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Labrador retriever, kastrerad hane, 29 kg just nu (idealvikt på honom 28,5 kg).
Äter för det mesta Best in show fullfoder eller deras lamm och ris. Ett par gånger om året blir det Hills medium adult, då han får sån säck efter blodgivning.

Glukosamin som tillskott då han mest troligt har lite artros i några tår.
 
Visa bifogad fil 38820
Storpudel, 3 år, 20 kg - hade gärna fått gå upp något kilo. Hon äter sedan cirka en månad tillbaka Acana Free-run Duck, men vi har testat en hel del olika. Hon har problem med att tröttna på maten om hon ätit den ett tag - att få en ny typ av hundmat är jättekul, och då vill hon inte ha sin gamla igen, men även den nya blir trist efter några månader. Jag har tidigare försökt tvinga upp henne i högre vikt med mer mat, mer energirik mat, färskfoder, olja etc. - men det slutar bara med att hon börjar rata det efter ett tag. I dagsläget äter hon normalt sett som hon ska, men då och då händer det att hon inte är hungrig vid en måltid och helt enkelt inte äter då. Hon har dock alltid varit pigg och glad utan att någonsin visa att det skulle vara något hon inte orkar, så nu låter jag henne få ett vanligt foder med något över den rekommenderade givan, utan att försöka få upp henne mer i vikt, men känner man på henne så känns hon ganska smal och benig.
Kanske lite OT men luras pälsen? Annars ser hon ju ut att vara i jättefint hull.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ping. Pudel/papillon. 10 år och 10 månader. Kastrerad. 3,1kg och lite tjock. Kronisk mag/tarminflammation. Äter ca 0,85dl Hills d/d med anka, glukosamin, plaque off och kortison.

Poppy. Pudel/chihuahua. 4 år och 9 månader. 2,3kg och lite smal. Foderallergi. Äter ca 1,3dl Purina HA, två lammköttbullar och plaque off.

Bella. Pudel/chihuahua. 4 år och 9 månader. 3,7kg och lagom i hull. Äter ca 2 dl Halla junior, en lammköttbulle och plaque off.

Perla. Pudel/chihuahua. 7 år och 11 månader. 2,3kg och lite tjock. Urinsten. Äter ca 0,8 dl torrfoder och 50g våtfoder Royal canin urinary s/o

Ping är stabil i maten men de andra tre håller jag på att justera för att få hullet rätt så mängden de äter nu är troligen inte rätt mängd.

Önskar att jag hade kunnat ge dem godis och ben också men pga Pings mage och Perlas urinsten så får de bara äta sin specialmat. Poppy kan äta sådant med 100% lamm och Bella kan äta det mesta, men det känns inte snällt att ge två hundar godis men inte de andra.

Ping med lila overall, Bella och Poppy som är kullsystrar och Perla som är halvsyster.
58E47480-AE18-42C9-BF8B-2E8E7A048DE4.jpeg
 
Senast ändrad:
Pekingese, kastrerad hane snart 12 år, 5.5 kg.
Äter vom og hundemat active, får även smaka min mat, godis, kakor och bullar 😅
Slank och fin i kroppen.
20191101_090132.jpg
 
Kanske lite OT men luras pälsen? Annars ser hon ju ut att vara i jättefint hull.

Pälsen gör att man inte riktigt ser hullet :) På bilden nedan så står hon lite konstigt, vilket påverkar ännu mer, men hon har mindre päls där. När man känner på henne så känns hon benig, både vid revbenen, vid bogen och vid höften. Hon har varit helt nedklippt på bakdelen tidigare, och då hände det definitivt att man såg höftbensknölarna tydligt (kommer ihåg att jag tänkte efter klippningen att det kanske ändå varit bra att spara de där höftbollarna som pudlar har ibland :p )

Samtidigt så är kanske problemet att jag jämför med min andra hund när hon är i bra hull (dvs. minus något kilo i jämförelse med idag), och att pudlar är mer slanka och med allmänt lägre normalvikt även om höjden är högre.

1572596321295.png
 
Två DS på snart 7 respektive snart 8 år. Äter foder från Royal (veterinärfoder då jag har rabatt på det). Alltid bra i magen och fiser inget. Inga tillskott. Fick omega-3 kapslar förut men märkte ingen större skillnad. Innan åt de Magnussons Grain-free vilket jag också var mycket nöjd med.

Sambons Whippet snart 10 år äter det torrfoder som finns. Oftast gratispåsar som jag vunnit eller vi fått från jobbet typ påsar som lämnats tillbaka på smakgaranti, påsar som gått sönder i transport, utgånget datum dvs allt som inte går att sälja till kund.

Har slutat helt med färskfoder pga att jag ej vill bidra till resistensutvecklingen hos bakterier. Gav det tidigare som topping ibland.
 
Våra får Magnusson Vuxen, de gillade inte grain free, tidigare har detta blandats med diverse påsar som de vunnit men nu har vi bestämt att vi ska försöka se om vi kan ge bort det vi vinner i hundmatsväg istället för Nike har en tendens att börja klia sig av vissa foder har jag märkt. Sen får det topping av blandat kött beroende på vad man hittar billigt och lite omega 3 olja.
 
Två corgis, båda äter RC medium adult, lite tuggben och nån matrest. En är lättfödd som en shettis, en är mer fullblodstypen. Tycker torrfoder är toppen, jag vill kräkas av färskfoder och hundarna funkar bra på torrt.
 
En bedlingtontik.
Får smaka lite på min mat då och då.
Annars äter hon framförallt MUSH den grå förpackningen och våm varje dag.
Ibland händer det att jag hittar svenskt bra kött på kortdatum, så då får hon det i en vecka.
Fick tag på kalvfärs och kycklingklubbor denna veckan, så förtillfället äter hon det.
Mer eller mindre alltid tillgång till köttben att gnaga på, märker skillnad på hennes tänder om det har tagit slut och jag har glömt att ge henne ett nytt.
Får Essentials torrfoder ibland på dagarna, vet jag att jag ska vara borta länge så sprider jag ut kulor i köket, hallen och i vardagsrummet som hon får leta rätt på. Funkar förvånansvärt bra, hon sover oftast när jag är borta. Ibland har jag kommit hem innan hon har stigit upp och ätit.
Skulle inte säga att hon är jätteaktiv, men oftast med ute ett par- tre timmar var dag och mer på helgerna.
 
Labradorkorsning 3 år, 28,5kg äter Mushs korvar ren/häst/lax/får. Blandas med rent hästkött utan ben,en kolhydratkälla varje dag. Kvalster- och foderallergisk. Håller på och tar reda på vilka proteinkällor han inte tål. Får också omega-3. Hullet är perfekt nu. Fick prednisolon ett tag för att minska klådan och gick då upp till över 30kg..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 201
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 423
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 726
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp