Hur beskriver folk din hund?

IMG_4013.jpeg

”Vilka roliga öron” brukar vara det första. ”Vad är det för ras?” nästa. När jag säger pumi brukar folk fråga pudel och vadå? Och så får man förklara.
Vi har ju fem, så första intrycket är ofta ganska rörigt och skäligt. Tar två minuter så lugnar de sig, och då kan kommentaren bli ”oj, det märks inte att det är fem hundar här.”
 
"Guuud vilka vackra ögon"
"En sån vill min mamma/syster/tremänning/lågstadielärare ha!"
"Är hon en valp?"

Daisy, 4,5 år gammal MAS, som har så mycket integritet att ingen direkt lär känna henne :angel1:

398544658_122099194148100457_1557370504272523353_n.jpg
 
Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter?

1. Vad är det folk brukar utbrista när de ser/träffar hen första gången? (Utropade adjektiv, fördomar…?)
2. Vad brukar de säga när de lärt känna hen lite?

Visa gärna bild och skriv med ras, kön och ålder.

1. De få kommentarerna är folk som undrar vad det är för ras/blandning. Eller de med utställningsvarianten som säger "han är ingen riktig labbe, höhöhö"
2. Snäll, fin form, vältränad, muskulös

Labrador, hane 14 månader

399903342_354053030496641_4975103077464798652_n.jpg
 
Alla tycker ju att han är söt, såklart :) "Åh, vad söt!" och "Vad är det för ras?" brukar vara de första kommentarerna. De som vet lite om rasen och/eller avlar själva brukar säga att han är fin och att jag borde ställa ut honom.

I övrigt är han ganska "mycket" och väldigt "på", vilket en del uppfattar som charmigt, medan andra tycker det är ouppfostrat. Han har totalt charmat personalen på den lokala veterinärstationen och på Granngården. Vänner och bekanta som hälsar på brukar tycka om honom, han är oerhört vänlig och älskvärd, vill vara med hela tiden. Men han har ju också outtröttlig energi, vilket nog en del tycker är jobbigt. Man märker liksom att han finns!

Isländsk fårhund, hane, 2,5 år.
 

Bifogade filer

  • Hektor.jpg
    Hektor.jpg
    133,8 KB · Visningar: 31

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 504
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 195
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp