Vad äter ni på nyårsafton 2020?

Vi kommer förövrigt inte vara överambitiösa eller ha någon perfekt press vilket känns skönt! Har en kollega som planerade nyårsmat nu i december och det var inte nådigt vad ambitiösa de var. Jag vill äta gott med vänner vi träffar mycket sällan men orkar inte med stress. :)
 
Jag och sambon kommer som vanligt ha en väldigt lugn dag/kväll hemma med hundarna och ett pussel. Har blivit som en tradition att vi äter toast skagen till förrätt, älgstek med hasselbackspotatis som huvudrätt och sen marängsviss med egengjorda maränger till efterrätt. Så gott :love:
 
Här blir det:

Förrätt: Egengjord tomatsoppa

Huvudrätt: Potatisräfflor, oxfilé alt. fläskfilé (är planen) , rödvinsås, sparris inlindade i bacon :love:


Efterrätt: Chokladmousse ...hade tänkt pannacotta med ahlgrens bilar, men fick ta plan b när partnern inte är förtjust i ahlgrens bilar :meh:
 
Barnet har beställt hummer och blodigt kött 💁‍♀️ så det blir nog vitlöksgratinerad hummer till förrätt. Funderar på avocadomousse och vitlöksbaguette till. Huvudrätt blir oxfilé tournedos, troligen hasselbackspotatis, bea och jordärtskockschips till. Jag brukar göra rösti men dottern äter knappt av den 👎 är sugen på hemgjorda sötpotatispommes också!
Efterrätten är inte helt bestämt än, glace au four kom som förslag idag dock! Och dryck står far min för 😇
 
Planerar oxfilé, getostrisotto med rostade rödbetor, gräddstuvad savoykål . Efterrätt blir en variant av lemoncurdcheescake men som serveras i glas.

Förrätt är ännu obeslutad om det blir någon, eller om det bara blir en drink :)

Hur gör du efterrätten? Den låter väldigt god, jag letar något syrligt som gärna serveras i glas.
 
Hur gör du efterrätten? Den låter väldigt god, jag letar något syrligt som gärna serveras i glas.
Har du ngt recept på lemoncurd cheesecaken? Lät GRYMT gott! 🤤🤤

Det kommer vara lite som en dekonstruerad cheesecake, jag kommer göra lemoncurd, klassisk färskostkräm och finsmula digestivekex och så varva dessa i snygga glas :).

har gjort en sån variant innan med blåbärscheesecake, den blev så här:

703DA688-3E45-4ADE-862C-B6657A189014.jpeg
 
@Miao
Isf brukar jag göra ngt liknande!
Gör egen snabb lemoncurd och häller ljummen upp i ett glas eller liten skål. Lägger till en liten klick färskost blandat med gräddglass. Smular krossade drömmar (kakor alltså ;) ) över för crisp och lite sött. Lägger några hallon på toppen. Snabb-hyvlar några flarn vit choklad över.
Enkelt och gott!

Detta blir alltid uppskattat!
 
Confiterad äggula, hörrni. Vad är gott till? Funkar råraka? Eller ska man hålla sig till bröd? Är löjromsvägen bäst, eller kanske torkat renkött?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp