Vad äter ni på nyårsafton 2020?

Vilket roligt tema! Vad är honungskaka för nått, lät gott ☺
En polsk kaka man bakar på honung, skorpmjöl och hasselnötsmjöl. Lite åt sockerkakshållet. Hade jag haft mer tid hade jag gett mig på att baka medovik-kaka, men det får vänta till någon gång när jag har väldigt mycket tid!
 
Jag arbetar till kl 21 så min sambo firar lite hos sina föräldrar innan han kommer hem och äter ostbricka med mig. Men skulle vilja liva upp vår ostbricka med lite nya ostar, gärna hårda ostar också.

Tips någon?
 
Här blir det sushi, vi tänkte göra några olika varianter och så får vi se om vi orkar göra någon efterrätt eller kör på snacks enbart, barnen får bestämma.
 
På förrätt svarar jag ”vet inte” pga att en i sällskapet alltid vill vara förrättsansvarig och på huvudrätt svarar jag älgstek med chevrègratinerad potatis och portvinssås.

Till efterrätt blir det enklast möjliga - hemgjord vaniljglass med snabbkokta och sockrade hjortron. Eventuellt blir det även några ostar och resten av portvinet.

På temat portvinssås har jag en fråga, för jag har nämligen inte hittat något recept jag känner helt hundra för. Många recept ska det vara kinesisk soja i som jag inte tål, alternativt rotselleri som jag heller inte tål. Jag vill att såsen ska vara mustig med ganska mycket sötma och så vill jag strössla på sötsyrliga lingon före servering. Tips på bra sås mottages tacksamt!
 
På temat portvinssås har jag en fråga, för jag har nämligen inte hittat något recept jag känner helt hundra för. Många recept ska det vara kinesisk soja i som jag inte tål, alternativt rotselleri som jag heller inte tål. Jag vill att såsen ska vara mustig med ganska mycket sötma och så vill jag strössla på sötsyrliga lingon före servering. Tips på bra sås mottages tacksamt!

Sötman i såsen kommer nog mest från Portvinet, jag tycker snarare det lätt blir för mycket så jag har alltid i lite reducerat rödvin för mustighet och färg. Vill du ha mer smak utan rotselleri kan ett alternativ vara att ta palsternacka (men ger sötma så jag skulle ta både rödvin och portvin) och lite morot i stället.
Hur görs älgsteken? Blir det sky att ta till vara?
 
Oj så gott det låter!! Var får man tag i lammhjärta? Det kanske finns i charken men inget jag nånsin tänkt på. Vad är melitzanosalata? Massa frågor men blev väldigt nyfiken, spännande saker 😁

Det finns lammhjärta på Citygross när det är säsong (jag köper enbart svenskt kött). Jag brukar köpa ett gäng och frysa in. De har också nöt- och grishjärta som också blir goda rökta.

Melitzanosalata är en grekisk aubergineröra med fetaost. Auberginen ska vara grillad för att få lite röksmak på den. Jag halverar auberginerna, gnider in dem med lite olivolja och salt och bakar dem i ugnen tills de är mjuka och stoppar sedan in dem i röken för att få röksmaken. Har man ingen grill/rök går det bra med en ytterst försiktig mängd liquid smoke.

Jag mosar festaosten grovt (jag vill ha lite större bitar) och blandar ner i auberginerna som jag gröpt ur och mixat med mixerstav. Smaka av med vitlök, citron och ev salt (fetaosten är ju rätt salt så det brukar inte behövas). Röran kan ätas på bröd eller som tillbehör till grillat.

Taggar @Miran också för jag vet att hon ville ha recept på melitzanosalatan.
 
Här blir inte så fancy men nedan är "grunden" - om än med lite justeringar för att passa en gäst som är vegetarian och en annan som har flera allvarliga allergier.

förrätt: quiche, en med bacon och en med kantareller
huvudrätt: potatisgratäng i små formar (en till var och en) och så ska vi grilla kött + vegetariskt
dessert: vit chokladmousse med bär
 
Mitt nyårssällskap älskar att laga mat och äta mat! Vi kommer börja med lite plock under eftermiddagen när vi förbereder maten. Det blir en väldigt enkel smördegsrulle fylld med grillad paprika och färskost, samt löjrom, smetana och rödlök troligtvis på chips.

Förrätt: västerbottensostkorg med skagenröra
Huvudrätt: Några olika köttdetaljer (två jägare i sällskapet så blir väl nåt vilt från frysen) med potatisbakelse och portvinssky
Efterrätt: citronmousse

Klassiskt men ack så jävla gott:love:
 
På temat portvinssås har jag en fråga, för jag har nämligen inte hittat något recept jag känner helt hundra för. Många recept ska det vara kinesisk soja i som jag inte tål, alternativt rotselleri som jag heller inte tål. Jag vill att såsen ska vara mustig med ganska mycket sötma och så vill jag strössla på sötsyrliga lingon före servering. Tips på bra sås mottages tacksamt!

Om plommon funkar för dig så tycker jag den här såsen med portvin, rödvin och plommon är god: https://www.koket.se/sverigesmasterkock/sigrid-barany/ankbrost-plommonsas-och-hasselbackspotatis/
En får labba lite med kryddningen vid avsmakning, evt kan det behöva tillsättas lite honung för att få upp rätt balans mellan syra och sötma.
 
Det finns lammhjärta på Citygross när det är säsong (jag köper enbart svenskt kött). Jag brukar köpa ett gäng och frysa in. De har också nöt- och grishjärta som också blir goda rökta.

Melitzanosalata är en grekisk aubergineröra med fetaost. Auberginen ska vara grillad för att få lite röksmak på den. Jag halverar auberginerna, gnider in dem med lite olivolja och salt och bakar dem i ugnen tills de är mjuka och stoppar sedan in dem i röken för att få röksmaken. Har man ingen grill/rök går det bra med en ytterst försiktig mängd liquid smoke.

Jag mosar festaosten grovt (jag vill ha lite större bitar) och blandar ner i auberginerna som jag gröpt ur och mixat med mixerstav. Smaka av med vitlök, citron och ev salt (fetaosten är ju rätt salt så det brukar inte behövas). Röran kan ätas på bröd eller som tillbehör till grillat.

Taggar @Miran också för jag vet att hon ville ha recept på melitzanosalatan.

Torkar man det också när man röker kött? Känner jag inte vet så mkt alls om hur man röker nått ☺️

Åh men det har jag ätit på restaurang, så gott! Tack för receptet, 😍måste provas, tror du man kan röka i en klotgrill? Blandar man kol och nån trä då? Du verkar vara en fena på å röka (eller hur man nu skriver det😅)👌
 
Torkar man det också när man röker kött? Känner jag inte vet så mkt alls om hur man röker nått ☺

Åh men det har jag ätit på restaurang, så gott! Tack för receptet, 😍måste provas, tror du man kan röka i en klotgrill? Blandar man kol och nån trä då? Du verkar vara en fena på å röka (eller hur man nu skriver det😅)👌

Nja, torkat blir det ju inte utan tillagat, om än med rök.

Det går utmärkt att röka på en klotgrill, det viktiga är att temperaturen inte blir för hög. Det finns massor med tutorials på Youtube hur man gör. Jag har ju en dedikerad rök (samt ett par bbq-grillar... :angel:) som jag fått av särbon:
44375947_276759269617456_6787223401116499795_n.jpg

Länk till en film på röken: https://scontent-arn2-1.cdninstagra...=5E0AF650&oh=7cf654403bd987a471b064097288e69a

Jag både köper rökved (mer exotiska sorter som hickory och mesquite) och har eget (al, äpple, krikon, syren och enris).
 
Senast ändrad:
Dit vi ska blir det skaldjurstema; ostron och champagne till för-snax, sedan löjrom, räkor, jordärtskockscreme och gurksallad till förrätt. Torskrygg och ljummen sallad på havskräftor med sås på skaldjursskal och vin, potatismos till. Efterrätt skulle bli någon kardemummaparfait med smul och nått mer :)
 
Vi går den enkla vägen och har beställt nyårspåse från en restaurang i stan, så vi bara behöver färdigställa det sista. Ska bli intressant att testa :)

NYÅRSSKAGEN
räkor, hummer, pepparrot, syrad rödlök, löjrom

SVENSK OXFILÉ
potatisterrin, bakad purjolök, friterad svartrot, kalvsky

HALLONTARTE
blåbär, maränger, chokladkräm
 
Alltså, vad vi ska äta nyårsafton 2020 vet jag inte säkert. Det är ju ett helt år framåt ;) (kunde inte låta bli:D).
Men antagligen blir det samma som vi gör varje år, jag och mannen.
Vi har som tradition att göra fondue med hasselbackspotatis.

Vi bestämde oss för att vara hemma, så jag spikade just menyn. Fondue med mini-hasselbackspotatisar! Blev mycket inspirerad! :d

Blir lite chark och oliver förutom petit chouxer och bubbel istället för någon riktig förrätt och sen avslutar vi med creme brulee
 
Som rubriken säger, vad blir det för mat på nyårsafton? Själv har vi inte kommit fram till så mycket mer än att jag har lust på salt chips med lite rom, rödlök och creme fraiche 👌🥳 Så vad blir det hos er, blir det vegansk, kött, knytkalas, buffet, en klassisk 3 rätters, kanske tom 5 rätters eller mer? Dela med er till en som är nyfiken och genuint matglad 😁, vad för nått snofsigt fixar ni ihop?

Här blir det tacos hos grannen :D
Funkar för både stora och små. .p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp