Vad äter ni på nyårsafton 2020?

Åh, skrev precis i vanliga kökstråden och tyckte det var konstigt att ingen startat en nyårstråd!
Toast skagen till förrätt, vanlig och vegansk.
Inbakad oxfilé till de som äter det, med gorgonzola och rödvinssås.
Mac 'n' cheese på cheddarost och veggikorv till mig.
Efterrätt blir chokladfondant med vaniljglass och hemgjord hallonsylt.
 
Sötman i såsen kommer nog mest från Portvinet, jag tycker snarare det lätt blir för mycket så jag har alltid i lite reducerat rödvin för mustighet och färg. Vill du ha mer smak utan rotselleri kan ett alternativ vara att ta palsternacka (men ger sötma så jag skulle ta både rödvin och portvin) och lite morot i stället.
Hur görs älgsteken? Blir det sky att ta till vara?

Tack för tipset! Jag tänkte bryna den runt om i stekpanna och sedan laga den i ugnen, så det blir absolut sky.
 
Före-förätt: antingen ostron eller krustader med het mjukost. Och champagne!
Förrätt: räkcocktail
Hududrätt: älg, bit oklar. Tillbehör oklart, dock ska vi prova göra rödbetschips. Hemslagen bea OCH svampsås, om jag råkar misslyckas med bean. :D
Efterrätt: chokladmousse med hallon eller jordgubbar.

Detta om inte en kompis kommer. Då kommer han garanterat ha en meny redo. :rofl:
 
Före-förätt: antingen ostron eller krustader med het mjukost. Och champagne!
Förrätt: räkcocktail
Hududrätt: älg, bit oklar. Tillbehör oklart, dock ska vi prova göra rödbetschips. Hemslagen bea OCH svampsås, om jag råkar misslyckas med bean. :D
Efterrätt: chokladmousse med hallon eller jordgubbar.

Detta om inte en kompis kommer. Då kommer han garanterat ha en meny redo. :rofl:
Åh krustader! Krustader med varm brie och fikonmarmelad som tilltugg hade kanske varit något..
 
Här blir det ganska klassiskt, och så gott! Längtar!

Förrätten står gästerna för, men jag tror det blir någon råraka på mandelpotatis med löjrom... Eller sparris och parmesan. Eller både och 😋

Varmrätten blir hjortstek med "potatisbakelser" (tunt skivad potatis som blandas med parmesan, vitlök, smör och örter och staplas i muffinsplåt) med rödvinssås.

Efterrätten är fortfarande delvis på planeringsstadiet. Men jag har tränat på att temperera choklad, tillverkat ett par chokladkupoler på prov (de kan nog bli snyggare dock, tränar vidare) och tänker mig att det under dessa ska gömma sig hemgjord gräddglass, en bit kladdkaka, färska hallon och sen ska varm saltkolasås hällas på då att kupolen går sönder. Inspirerad av hela Sverige bakar 😁
 
Här blir det ganska klassiskt, och så gott! Längtar!

Förrätten står gästerna för, men jag tror det blir någon råraka på mandelpotatis med löjrom... Eller sparris och parmesan. Eller både och 😋

Varmrätten blir hjortstek med "potatisbakelser" (tunt skivad potatis som blandas med parmesan, vitlök, smör och örter och staplas i muffinsplåt) med rödvinssås.

Efterrätten är fortfarande delvis på planeringsstadiet. Men jag har tränat på att temperera choklad, tillverkat ett par chokladkupoler på prov (de kan nog bli snyggare dock, tränar vidare) och tänker mig att det under dessa ska gömma sig hemgjord gräddglass, en bit kladdkaka, färska hallon och sen ska varm saltkolasås hällas på då att kupolen går sönder. Inspirerad av hela Sverige bakar 😁

Jag lyckas aldrig hitta hjortstek! Jag hittade visserligen hjortytterfilé i frysdisken för ett par dagar sedan, men jag tyckte att det var lite för dyrt - närmare 600 kr/kg.
 
Jag sitter och funderar på efterrätt eftersom jag blev ansvarig för det samt sallad. Måste gå att göra låglaktos och vetefri så lutar åt någon form av cheesecake men vet inte vad jag ska ha för botten isf (mjukost går bra för den laktosintolerante).
 
Jag lyckas aldrig hitta hjortstek! Jag hittade visserligen hjortytterfilé i frysdisken för ett par dagar sedan, men jag tyckte att det var lite för dyrt - närmare 600 kr/kg.
Oj! Då ska jag äta med vördnad! Denna (eller dessa, de är rätt små så vi fick ta två) är från någon av makens jaktvänner. Ska tillagas i sous vide med start ikväll, blir nog gott 😋
 
Jag sitter och funderar på efterrätt eftersom jag blev ansvarig för det samt sallad. Måste gå att göra låglaktos och vetefri så lutar åt någon form av cheesecake men vet inte vad jag ska ha för botten isf (mjukost går bra för den laktosintolerante).

Det finns ju glutenfria digestive om det funkar!
 
Förrätten blir något med rökt fläskfilé och pepparrot + timjan. Kanske i en röra på en smörgås.
Huvudrätt blir helstekt oxfilé, potiatisgratäng, kryddsmör, sallad.
Efterrätten blir en paj med lemoncurd och marängtäcke.

Får hoppas att det går hem. Körde toast skagen, oxfilé och creme brylee förra året, tänkte variera mig lite.
 
Nu är nyårsmaten spikad här med :).

Förrätt: räkor och ostbricka; brie och cantadou färskost med vitlök och örter, variantkex, ska nog köpa lite gröna vindruvor med
Huvudrätt: Plankstek med antrecote och bea
Efterrätt: jag och mamma: chokladpudding med vispad grädde och physalis och hallon samt riktigt små pannacotta med saffran och en med vanilj. toppas med hallon och passionsfrukt. Sambon En färsk hummer och en bit vitlöksbröd
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp