Vad äter ni på nyårsafton 2020?

Oj! Då ska jag äta med vördnad! Denna (eller dessa, de är rätt små så vi fick ta två) är från någon av makens jaktvänner. Ska tillagas i sous vide med start ikväll, blir nog gott 😋

Det låter himla gott! Hjort är det godaste viltköttet tycker jag, tillsammans med rådjur och hare. Men tyvärr hittar jag aldrig hjort. Jag gissar att alla jägare behåller hjortköttet för sig själv - eller ger bort dem till väldigt omtyckta vänner.
 
Vi fick order om att det önskades toast skagen till förrätt. Vi köper en färdig och pimpar den med mer räkor och dill.
Röding i skirat smör, inlagda ärtor och potatismos(som vi tänker ha lite parmesan och givetvis muskot, peppar etc) till huvudrätt enligt önskemål.
Efterrätt skulle de fixa. Så det vet vi än inte vad det är.
Det skulle också bli drinkar, skumpa, snacks etc..
 
Vi kommer att fira med vänner som ordnar för- och efterrätt som kommer att bli en överraskning, vi ordnar varmrätt. Vi kommer att servera reninnanlår som serveras med ugnsbakade rotsaker, kantarellsås med en skvätt konjak, friterade jordärtskockschips och lite rårörda lingon :d
Till det dricker vi Col d'Orcia Brunello di Montalcino.
 
Jag arbetar till kl 21 så min sambo firar lite hos sina föräldrar innan han kommer hem och äter ostbricka med mig. Men skulle vilja liva upp vår ostbricka med lite nya ostar, gärna hårda ostar också.

Tips någon?
Lite sent kanske, champagne cheddar, kaltbach creamy, iberico reserva, tomme de basque, ribeapierre chevré är några lite roliga vi har på mitt jobb ^^
 
Vi har beställt avhämtningsmeny men jag har glömt vad den innehåller. :angel: Vet iaf att det var kalvfilé m tillbehör till varmrätt och ngt m choklad till dessert. Förrätten skippade vi. Vi gör en enkel själva, antingen avokado m skagenröra eller en liten toastbit m Skagen.

Till tolvslaget har jag gjort en Pavlova m rabarberkräm och färska frukter. Serverar hemgjord romglass till. Kommer bli fantastisk!

Barnet har önskat falukorv i ugn m pommes. :D Till dessert får hon marängsviss. Det har hon aldrig ätit förut men tror hon kommer gilla.

Har även ett enormt utbud av div god choklad inkl marsipangodis. Så här ska firas rejält!

Kvällen spenderas m våra bästa kompisar och brukar alltid leda till att vi spelar kort så fort maten är uppäten! Ser fram emot en härlig kväll med massor av skratt!
 
Planen är nån sorts svamptoast till förrätt, helstekt oxfilé och krossad potatis till varmrätt (och amarone 😍) till huvudrätt och marängsviss med karamelliserade bananer till efterrätt. Och så lite ost & kex, chips och choklad på det.

Planen från början var fisk och skaldjur, men eftersom katten strikt bara får äta specialkost just nu kändes det för taskigt.
 
Jag, sambon och katten ska vara hemma iår. Blir lugnt och odramatiskt. Bestämde igår att vi ska äta burgare 👍
Gissar att jag kommer somna framför tvn sen 😆
 
IMG_20191231_092435__01.jpg
Efterrätten på gång. Det blir päron Belle Helene med päron/limesorbet för lite extra syra.

Till varmrätt ryggbiff med pepparsås med sherry och pommes frites.

Jag börjar bli hungrig nu!
 
Planen är nån sorts svamptoast till förrätt, helstekt oxfilé och krossad potatis till varmrätt (och amarone 😍) till huvudrätt och marängsviss med karamelliserade bananer till efterrätt. Och så lite ost & kex, chips och choklad på det.

Planen från början var fisk och skaldjur, men eftersom katten strikt bara får äta specialkost just nu kändes det för taskigt.

Vi har också en katt som gråter om vi äter skaldjur och hon inte får smaka. Anpassad meny efter katten låter smart 👍.
 
Jag, sambon och katten ska vara hemma iår. Blir lugnt och odramatiskt. Bestämde igår att vi ska äta burgare 👍
Gissar att jag kommer somna framför tvn sen 😆

Vi kommer också köra på hamburgare, det är ju så gott!! Ville först ha på älg, men det fick vi inte tag i. Pimpar med picklad rödlök, bacon och svamp ist 😁👌
 
Vår meny reviderades lite.
Förrätt: färsk hummer med vitlöksbaguette och avokadomousse. Bubbel att dricka.
Huvudrätt: helstekt oxfilé med hasselbackspotatis och rotsaker. Amarone att dricka.
Efterrätt: minikladdkaka med glass och minimaränger på. En chokladkupol över och varm hallonsås på den så den smälter. Här dricks det nog mer bubbel eller kaffe.
 
Vår meny reviderades lite.
Förrätt: färsk hummer med vitlöksbaguette och avokadomousse. Bubbel att dricka.
Huvudrätt: helstekt oxfilé med hasselbackspotatis och rotsaker. Amarone att dricka.
Efterrätt: minikladdkaka med glass och minimaränger på. En chokladkupol över och varm hallonsås på den så den smälter. Här dricks det nog mer bubbel eller kaffe.
Förrätten uppäten 👍
20191231_180547.jpg
 
Vår meny reviderades lite.
Förrätt: färsk hummer med vitlöksbaguette och avokadomousse. Bubbel att dricka.
Huvudrätt: helstekt oxfilé med hasselbackspotatis och rotsaker. Amarone att dricka.
Efterrätt: minikladdkaka med glass och minimaränger på. En chokladkupol över och varm hallonsås på den så den smälter. Här dricks det nog mer bubbel eller kaffe.
Och varmrätten
20191231_184640.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp