Vad anser ni vara ett vintertäcke?

the_connemara

Trådstartare
Hur tjockt anser ni att ett vintertäcke är? Generellt sett om man bara lägger på ett täcke ut i hagen, hästen har en normalskyddad hage och normalt med mat.

Om hästen är:
Helklippt
Täckesklippt
Oklippt

Vad är motsvarande stalltäckes tjocklek? I ett isolerat stall med några få plusgrader som kallast och åtm halm natten igenom.

Om hästen är:
Helklippt
Täckesklippt
Oklippt

Nu pratar vi alltså om vad ni anser vara en normal maxtäckning på en normal häst i hage respektive stall.

Sv: Vad anser ni vara ett vintertäcke?

Jag har samma täcken oavsett, gissar på att mina tjockaste kanske har 300 gram. Sätter jag på ett tunnare nån dag händer - inget (komfortzon=20 grader). Använder sällan täcke på oklippta hästar.

Mitt halvklippta fullblod står utan täcke inne nu när det är plusgrader.

oklippt = naken..

hästen har päls för bövelen, såvida det inte är någon amerikanare eller dyl som inte har vinterpäls.

en päls har många egenskaper vi inte kan applicera på våra syntetmaterial så man bör ju undvika att klippa om det är möjligt.

Hur tjockt anser ni att ett vintertäcke är?

Om hästen är:
Helklippt 200g
Täckesklippt 100g
Oklippt 50-100g

Vad är motsvarande stalltäckes tjocklek? I ett isolerat stall med några få plusgrader som kallast och åtm halm natten igenom.

Om hästen är:
Helklippt Inget alls
Täckesklippt Max 100g
Oklippt Max 200g

Tyvärr så har jag svårt att hitta billiga, tunnfodrade täcken i de butiker jag lätt kommer åt, så min oklippta häst har gått med 2-300 gram ute om vintrarna. Det funkar, men det skulle duga bra med tunnare. Hon har bara täcke vid nederbörd och/eller hård vind vintertid.

Hur tjockt anser ni att ett vintertäcke är? Generellt sett om man bara lägger på ett täcke ut i hagen, hästen har en normalskyddad hage och normalt med mat.

Säger någon vintertäcke tänker jag på ett med 300-500g fyllning. Med vinter tänker jag på snö, mellan -2 och -10 och normal blåst. Jag tänker inte på typ skånevinter eller norra Norrlandvinter.

Om hästen är:

Helklippt 500g
Täckesklippt 200 - 400g
Oklippt Naken - 300g

Om hästen är:
Helklippt
300 - 500g
Täckesklippt 100-300g
Oklippt Bomullstäcke - 300g

Nu pratar vi alltså om vad ni anser vara en normal maxtäckning på en normal häst i hage respektive stall.

Jag tycker det kan vara svårt att säga såhär rakt av. Beror mycket på hur tjock en oklippt päls är och hur varm hästen är. En av mina brukade ha 400g när det var minusgrader men han hade samma sommar som vinterpäls. En del oklippt blir ju för varma i ett 100g täcke vid -1.

Mitt tjockaste är ett Rhino med 370 g fyllning! Tycker gränsen för vintertäcke går vid 300 g och uppåt. 200 g ser jag mer som ett övergångstäcke för hästar som är klippta och när det är ruggit väder ute, som det varit sista tiden,suck!

(Plusfråga: Är det då "fel" att ha ett vintertäcke med 300 g fyllning till en oklippt häst, "normalvarm" och normal på alla andra vis? Det har jag alltid haft och tyckt vara lagom..)

Jag har haft 300 gram på min oklippta häst vid "täckesväder", och det har gått bra, hon har inte blivit för varm.

Men det hade ju räckt bra med ett tunnare, men det är inte så lätt att hitta. Jag köper inte 200g för 1000:- när det finns 300g för 500:-, omm man säger så...:angel:
I år har hon dock fått 200g för 700:-!:D

Om hästen är:
Helklippt 500 gram
Täckesklippt 300 gram
Oklippt beror helt på hur tjock päls hästen har men tex ett kallblod med bra päls ofodrat vid skitväder eller utan. Är det en häst med tunn päls så max 300 gram

Om hästen är:
Helklippt 300 gram
Täckesklippt100 gram
Oklipptutan eller fleece

Det är individuellt men så här skulle jag resonera med min egen häst...
(Det är på ett ungefär)
Utetäcke "vintertäcke":
Om hästen är:
Helklippt
300 g
Täckesklippt 200 g
Oklippt 200 g

stalltäcke i såna milda omständigheter du beskriver:
Om hästen är:
Helklippt
200 g
Täckesklippt 100 g
Oklippt 100 g

Intressanta svar. Min häst har uppenbarligen gett mig en snedvriden syn på täckning ;)

Intressanta svar. Min häst har uppenbarligen gett mig en snedvriden syn på täckning ;)

Eller så är det den sorten för 3 av mina ponnyer med samma ras hade regntäcke så länge det inte var minus och 200g ner till minus 15 och de var helklippta och klipptes om så fort det växte ut och de var aldrig kalla.

Lånar tråden lite...

Min fjording har varit klippt under sommaren, men det är på utväxt nu. Tänker att hon kommer att bli rejält lurvig i vinter. Hon går på lösdrift, och här uppe i norr har vi en period varje vinter då temperaturen sjunker nedåt -25. Hur ska jag göra med täcke?

Jag har samma täcken oavsett, gissar på att mina tjockaste kanske har 300 gram. Sätter jag på ett tunnare nån dag händer - inget (komfortzon=20 grader). Använder sällan täcke på oklippta hästar.

Vad innebär det där med 20 graders komfortzon egentligen? Att om min häst är lagom i +6 grader med 100 g foder så borde han kunna ha det om det blir 10 grader kallare (-4) eller varmare (+16) också?

Edit: Glömde svara på vintertäckes frågan. :p För mig är ett vintertäcke 300 g. Har aldrig varit med om att någon har behövt varmare. 100 g kallar jag "fodrat regntäcke" och nåt mellanting har jag inte. Min häst är oklippt (än så länge, men han har mer päls i år än han brukar, så han kanske blir spårklippt i år). Klarar sig med sitt 100 g rätt länge, men när det blir minus (vilket ofta kombineras med snålblåst här nere) så brukar han behöva sitt vintertäcke. Står i kallstall och har samma täcke inne som ute.

Senast ändrad:

Jag har aldrig använt något tjockare än 300 g, men jag har heller aldrig haft en helklippt häst! Förutom min gamla ponny som inte tappade vinterpälsen och helklipptes på sommaren... ;)

Hade en foderhäst en gång, en arab, som gick med ca 300 g hela vintern. Ganska tunn päls och inte direkt mycket hull på kroppen. Fick även med ett tjockare, kanske 400 g eller mer. Det var det tjockaste jag varit i kontakt med. Använde det aldrig, var supertungt (Hööks) och alldeles, alldeles för varmt då hon inte var klippt öht.

Man kan ju bara svara från sin egen häst, egentligen. Eftersom alla är så olika. Normalt sett täckar jag nog lite i underkant, men mitt fullblod är inte direkt frusen av sig så länge han är torr. Förra vintern:

Klippt under hals, på bog, fram till sadelgjordsstaden: Fleecefodrat regntäcke i alla väder, från 0 och slask till -10, snålblåst och snöfall. Testade med ca 200 g thermo + regntäcke men han var mycket varm under då (i -10 och snöfall, blåst).

Har i år införskaffat ett 220 g täcke då jag planerar att filtklippa eller iaf spårklippa. Känner inte att jag kan svara på hur mycket jag hade haft om han var helklippt, hade testat mig fram med vad jag har hemma (olika thermo eller ylle) och utifrån det köpt ett lämpligt vintertäcke. Troligtvis inget tjockare än HWs 370 g. I stallet kommer han helst stå naken, vore han helklippt hade jag nog använt 200 g stalltäcke när det är som kallast och ylletäcke till vardags (isolerat kallstall).

Senast ändrad:

Om hästen är:Ute
Helklippt

300-400 g om hästen fryser... beror ju på hästen.:)

Täckesklippt
200-300 g
Oklippt
50-100 g man kan nju börja täcka dom tidigt och då blir hästen aldrig riktigt med tjock äls :/:idea:

Om hästen är:Inne
Helklippt

300-400 i kallstall kanske mer tilloch med :)
Täckesklippt
300 g ca!
Oklippt
200-300 g kanske beror på häst och i kallstall/ eller inte

Senast ändrad av en moderator:

Hur tjockt anser ni att ett vintertäcke är? Generellt sett om man bara lägger på ett täcke ut i hagen, hästen har en normalskyddad hage och normalt med mat. Ett vintertäcke är för mig ett vattentätt täcke med andasfunktion som är fodrat mer än ett regntäcke.. :D

Dock använder jag det här
Om hästen är:
Helklippt (Tussi) Beror på vädret, alltifrån regntäcke, 200gr utan hals till 400gr med hals Madame är lite frusen av sig :D

Täckesklippt (klippt på halsen) (Danne) Beror på vädret, regntäcke, regntäcke + fleecetäcke eller 300gr vintertäcke utan hals

Använder samma täcke inne som ute

Nu pratar vi alltså om vad ni anser vara en normal maxtäckning på en normal häst i hage respektive stall

Nu bor ju jag i skåne och har således inte så många minusgrader (som regel), DOCK har vi blåst och vågrätt regn.. stallet ligger uppe på en höjd så som regel kan det klassas som orkan och vågrätt spöregn, eller hagel. Detta kan upplevas som förbenat kallt även vid +2 ska jag be att få tala om

Senast ändrad:

Tack för länkarna. Har skummat igenom de rapporterna förr, men har lite svårt att koppla de teoretiska siffrorna till hur min häst fungerar i praktiken. Kan man tolka det som att inom ett spann på 20 grader så kan hästen själv reglera sin kroppstemperatur, sen är det individuellt var den där 20 graderszonen börjar och slutar? Har man täcke så hamnar zonen längre ner på temperaturskalan bara. Vill inte förstöra denna tråden med en OT-diskussion, men det är helt klart ett intressant ämne (även om jag vet med säkerhet att min häst med 100 g blir för varm i +16 och för kall om ryggen i -4 ;) ). Får väl göra en egen tråd om komfortzon helt enkelt. :p

Utomhus täckar jag ungefär såhär under den delen av vintern då det är ihållande minusgrader mellan i snitt -5 till -15 grader:

Helklippt: 300 - 450 gram
Täckesklippt: 150 - 300 gram
Oklippt: naken eller fleecefodrat regntäcke

Inomhus täckar jag ungefär såhär i vårt stall som håller någon enstaka plusgrad under den vinterperiod jag beskrivit ovan. I varmstall som ligger närmare +10 skulle jag hoppa upp en kategori dvs endast den helklippta har fleecefodrat stalltäcke, resterande nakna:

Helklippt: 150 - 200 gram
Täckesklippt: Fleecefodrat stalltäcke
Oklippt: naken

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 227
Senast: ako
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 504
Senast: Freazer
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 317
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka