Vad använder ni för täcken till äldre hästar?

Phadrah

Trådstartare
Jag har en 23 årig gammal valack, fd. travare, som jag nu misstänker att jag kanske har täckat lite för lite :(

Orsaken till att jag misstänker att jag har täckat för lite så är bland annat på grund av att han har börjat sura (ni som har läst min fodertråd om samma häst så vet detta redan)
Hästen står i "kallstall", håller runt nollan och lite på plus sidan vintertid, om det inte är kallare än -10 ute, är det kallare så kryper det ner på minus. Jag har täckat inne de gånger som det har varit kallare än -10, men inte annars.
Han har varit i samma stall i 4 år, och alltid varit nöjd och glad, men nu har han börjat bete sig konstigt. På morgonen då man kommer och ska släppa ut dem så är han jättesur, nästan ilsken(!) och hugger mot mig. Jag vet att han aldrig någonsin skulle bita mig, utan det är hugg i luften bara. Någon gång ibland (sällan) har han kunnat göra detta tidigare också, men nu är det varje morgon. Jag satte på ett täcke en natt, då jag själv kände mig frusen och det var lite så där kusligt "råkallt" ute. Den morgonen så var han sitt gamla jag igen, glad och positiv, öronen framåt och inget huggande i luften efter mig. Inget som jag reflekterade över DÅ, men NU då jag tänker tillbaka på det.
Inatt så satte jag på ett 300g stalltäcke med helhals. Idag då jag skulle lägga ut dem så kände jag under täcket och han var jättegosigt varm under, och han var sitt gamla jag, inget bitande och inget ilsket sätt mot mig. Kan det vara så att han inte klarar av att stå utan täcke nattetid längre? Jag tänker att kanske han fryser och blir kall, spänner sig och kanske får värk nattetid, och därav hans extremt sura, nästan ilskna, sätt på morgonen :confused:

Därför vill jag nu veta när din gamling har täcke på sig, hur tjocka, vid vilka grader/väder osv. Har ni "vanliga" täcken, halvhals, helhals? Eller alla modeller? I så fall när har ni vilken modell?
 
Sv: Vad använder ni för täcken till äldre hästar?

IOm att de inte kan röra sig inne plus att de har fällt en del är nog täcke att rekommendera. Det blåser inte inne så vanligt täcke kan räcka.

Jag har ett riktigt varmt på min äldre herre, men som kliar sig med hals på= slipper.

hästen ger kvittot som du märker.:love:
 
Sv: Vad använder ni för täcken till äldre hästar?

Jag har en 23-åring på lösdrift som jag övertäckar lite. Jag sätter på ett snäpp varmare täcke än vad jag gör på en yngre häst. Däremot inte hals för det tycker hon inte om.

Min beter sig som du beskriver din om hon inte fått sova ordentligt. Jag har efter diverse experimenterande förstått att hon gärna vill ha täcke på sig som skydd mot vädret så att hon kan slappna av ordentligt. I sin ungdom ville hon inte alls ha täcke men vill ha det nu trots björnpäls.

Jagkan inte säga exakta grader för olika sorters täcken utan väljer det som är snäppet tjockare än det jag tänkt mig.
 
Sv: Vad använder ni för täcken till äldre hästar?

Jag har också i princip kallstall. Det är isolerat men har en ventilationsanläggning och stora luftintag rakt ut i det fria samt få hästar jämfört med storlrken. Blir alltså runt eller strax under nollan när det är vinterväder ute.

Jag kör faktiskt samma täcke ute som inne. Ute blåser det, men derör sig mkt eftersom hagen är stor. Inne står de stilla men det blåser inte. Utetäckena andas och samlar inte spån, så jag tycker de funkar bra inne. De klippta hästarna har vintertäcke efter väder, och de oklippta går utan eller med tunnt vid behov :)
 
Sv: Vad använder ni för täcken till äldre hästar?

Har en gammal man som går, han har klarat sig med ett övergångstäcke hela vintern. Nu när det börjar bli varmare om dagarna tar jag av det om solen ligger på under dagen och slänger sedan på det på kvällen igen (han går på lösdrift). Täcket vet jag inte vad det är för märke osv men det är ett vanligt täcke. Dock ser det ut som det skulle vara sytt för honom (men det är det inte) :)
 
Sv: Vad använder ni för täcken till äldre hästar?

23 år gammalt fullblod, täckas vintertid numera (sedan förra vintern) dagligen med ett 200 grams täcke med normal hals. "Förr" klarade han sig med täcke vid blåst och/eller nederbörd.

När det börjar ligga över nollan blir det fleecefodrat regntäcke om det inte blåser väldigt mycket.

Längre fram på våren har han ofodrat regntäcke vid nederbörd, annars och resten av sommaren naken.
 
Sv: Vad använder ni för täcken till äldre hästar?

23 år gammalt fullblod, täckas vintertid numera (sedan förra vintern) dagligen med ett 200 grams täcke med normal hals. "Förr" klarade han sig med täcke vid blåst och/eller nederbörd.

När det börjar ligga över nollan blir det fleecefodrat regntäcke om det inte blåser väldigt mycket.

Längre fram på våren har han ofodrat regntäcke vid nederbörd, annars och resten av sommaren naken.

Precis så gör jag med "gammelgubben" :)
Jag har ett halstäcke som han får på sig ute om det är extremt med blåst och nederbörd under vinterhalvåret men han är absolut gladast om han slipper det :devil:
 
Sv: Vad använder ni för täcken till äldre hästar?

Min travare som är i samma ålder har nu i vinter haft ett Haglunds täcke med halvhals, tror det är på 300 grams. Förra vintern som var den första med täcke hade han ett Amigo som var tjockare och då blev han irriterad när det blev sol.
Han har samma typ av täcke inne som ute och han står i kallstall.
 
Sv: Vad använder ni för täcken till äldre hästar?

28 årigt inte så fruset halvblodssto som senaste vintern blivit lite mer varmt täckad än 'förr' då hon täckades som de övriga. Har haft 450 g täcke när det var kallare och har nu 200 g med hals. Just nu 150 g inne och i vintras 300 g i kallstall, dock ej dragigt.
Hon får rätt mycket vinterpäls och helklipps då hon svettas och lätt får fuktexem.
 
Sv: Vad använder ni för täcken till äldre hästar?

23 år gammalt fullblod, täckas vintertid numera (sedan förra vintern) dagligen med ett 200 grams täcke med normal hals. "Förr" klarade han sig med täcke vid blåst och/eller nederbörd.

När det börjar ligga över nollan blir det fleecefodrat regntäcke om det inte blåser väldigt mycket.

Längre fram på våren har han ofodrat regntäcke vid nederbörd, annars och resten av sommaren naken.

Precis så gör jag med "gammelgubben" :)
Jag har ett halstäcke som han får på sig ute om det är extremt med blåst och nederbörd under vinterhalvåret men han är absolut gladast om han slipper det :devil:

Man skulle väl kunna sammanfatta det som att enda skillnaden för den här farbrorns del är att han numera som sagt har täcke dagligen på vintern. :)
 
Sv: Vad använder ni för täcken till äldre hästar?

Nu var det här länge sedan men jag hade en 21 och en 24 åring som stod i kallstall. De stod alltid otäckade i stallet nattetid. Men de gick ofta otäckde ute i hagen också vill jag minnas! Det enda jag minns som jag använde var regntäcke (ofodrat) vid nederbörd och vintertäcke när det snöade och kanske var riktigt kallt mot -20.

De var nöjda och glada ändå, hade inte fritt med hö heller.
 
Sv: Vad använder ni för täcken till äldre hästar?

Min 30-åring har nu inne ett thermotäcke med 200 gr fyllning. Det är ett lätt och luftigt från Horsewear. Jag är noga med att han ska slippa tunga täcken eller dålig passform.
Jag är noga med att han hålls varm.

Han är klippt om att han annars svettas bara av att stå i stallet.
I stallet är nu runt 3-9 grader.

Ute har han nu över innetäcket ett fodrat utetäcke. Också det lätt och luftigt, från Horsewear.
Att han har dubbla beror lite på hur vi har med täckesservice. Man byter inte.
Nu är det runt 5-10 minusgrader ute.

Jag tror det är dåligt för gamla hästar att spänna till. Min rids och jag ber honom då om saker han måste vara mjuk för. Alltså hålls han varm.
 
Sv: Vad använder ni för täcken till äldre hästar?

Jag har en 22-åring, som dessutom haft problemer m korsförlamningar genom åren. Hon är täckad i princip året om. Just nu är det lite klurigt väder, -10 vid utsläpp och ett par plus mitt på dagen. Har ett redigt tjockt Bucastäcke m alu. invävt som värmer bra, men samtidigt reflekterar bort solen när den gassar på.
När det var som kallast i vintras hade hon 600 g både täcke och hals.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 031
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 060
Senast: Magiana
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 865
Senast: Phadrah
·
Hästhantering jag har problem, hästen avskyr när man lägger på täcken hon hugger och sparkar hej vilt. inte bara hugga i luften mot bogen, utan hon...
2
Svar
28
· Visningar
4 582
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp