Vad använder ni för skor i stallet på sommartid??

Mirraya

Trådstartare
Jag har tvingats acceptera att mina favvodojjor och mitt självklara val inte längre finns att köpa:eek: Mountain Horse Easy Rider Steele, bruna..... ;)

Så nu undrar jag eftersom det är vad jag burit de senaste.... 12 åren??:o
Vad ska man ha nu? Några tips??

Jag var in på Börjes i Bro och tänkte att de har säkert något dojja som passar! Men.. de hade ett par svarta "release" eller något sådant och där funkade inte storlekarna - alls. Å de var helt platta i sulan och INTE sköna! Testade jodphurskor men nää.. de är så stela och... inte jumpadojjsaktiga :)

Jag gillade verkligen att ha blandningen av jumpadojja med stöd i sulan.

Så, vad använder ni andra när ni rider?? :D ??

Sv: Vad använder ni för skor i stallet på sommartid??

Jodpurssko från Hööks i läder. Funkar ju året runt :)

Jag har ett par Roping med stålhätta.
Fungerar lika bra på vintern med en raggsocka som på sommaren med en tunnare socka.

Sen jag fick pensionera mina jodphurs med stålhätta så använder jag nu gympaskor i stallet sommartid och byter till ridsko (nån billig sko från Hööks) när jag ska rida, i väntan på att jag känner att jag har pengar o vet vad jag vill ha för några nya stall/ridskor.
Efter att ha börjat använda gympaskor igen så är ju stålhätteskor verkligen inte sköna varken att gå eller rida i nån längre tid. Blundstone ska vara mjuka sägs det, men de är passar inte mina fötter alls, så det blir klumpigt.

mellan huset och stallet har jag foppa tofflor, i stallet och ute i hagarna har jag gamla gymnastikskor eller gummistövel(de läcker lika mycket i alla fall). till ridning har jag stövlar från catago eller ariat jodphurs + hööks syntet chaps :p. aldrig ridskor eller stövlar till och från hagarna eller i boxarna! har dem endast sträckan från sadelkammaren till uppsittnings pallen :rofl:

Gympaskor vid hantering av hästarna, Mountain Horse jodphurs endast vid ridning och longering :)

Foppatofflor om jag bara är i stallet och inte är bland hästarna för om en av hästarna skulle trampa mig på tassarna och jag bara har foppatofflor så blir det aj aj.. :) Ska jag mocka har jag givetvis andra skor men annars fungerar det bra med foppisar. Säg något tillfälle foppisar inte är OK liksom! O_o

Antingen Asics typ walkingskor med formstöpt innersula, eller Keen-sandaler. Har enbart ridstövlar när jag rider o byter om direkt efter.

Växlar mellan gamla slitna gympadojor och Börjes jodhpurs med stålhätta (de blir mjukare med tiden). När jag rider har jag endera samma jodhpurs med shortchaps till eller byter till ridstövlar.

Mina avlagda gympaskor. Använder i princip bara ridstövlar vid ridning. På vintern kör jag med kängor i stallet och vid ridning.

*kl*

Ett par rejäla jodphurs i brunt, modell "arbetarsko", som jag köpte för sjuka 250 kr på Eurohorse-mässan för typ tre år sedan. De har banne mig hållit hur bra som helst, kommer att fungera i i alla fall två-tre år till.

Jag har tvingats acceptera att mina favvodojjor och mitt självklara val inte längre finns att köpa:eek: Mountain Horse Easy Rider Steele, bruna..... ;)

Hehe, mina sådana lever än, riktigt bra dojjor! :)

Använder mest förra säsongens sneakers, både av och till häst. Nu rider jag förvisso mest barbacka i nuläget, men händer att jag har dom även med sadel. Annars jodhpur-skor.

Precis samma problem som jag stod inför!

Jag bestämde mig för att lägga ner några hundralappar extra på en ny Mountain Horse-gympasko från "Grannstället" (ja du vet... ;)) De kostade visserligen närmare 800 kronor, men är fanken värda varenda krona. När man är i stallet flera timmar per dag så är det guld värt att ha bra stöd, bra sula och breda skor så att fötterna inte blir förstörda. De är inte så varma heller tycker jag.

Jag letade läääänge efter någon annan liknande gympa-ridsko men hittade inga bra alternativ, bara billiga som inte satt bra alls i jämförelse.

Rejält infettade blundstone med stålhätta. Ursköna!

Jag använder muckboots året runt. Otroligt sköna att ha, lite varmt sommartid men vilka kängor blir inte det. Det är så skönt när de tål vatten å kyla man behöver inte tänka på var man går på de viset.
Ibland rider jag i dem och ibland har jag ridstövlar, när jag kommer ihåg att sätta på dem. :D

Vid mockning, slimegröna foppatofflor.
Vid ridning, 12 år gamla ridskor.
Annars så brukar jag ha gympadojor.

Jodphurs med stålhätta vid hästhantering, jodphurss utan stålhätta eller läderridstövlar vad ridning.

Till allt utom ridning använder jag Lacrosse Hampton skor och vid ridning blir det ridstövlar eller ridskor + leggings från Ariat.

Men om du gillade MHs skor så mkt kan inte Easy Rider Pro eller Easy Rider Classic funka då?
Annars kolla beg marknaden om du kan finna dina favoriter?

Sen att innersulan är dålig är väl skitsamma i ett par skor?
Byt till en som är uppbyggd och ger stöd bara så är problemet löst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka