Vad är bakåtsträvan och vad är utveckling?

kopparberg

Trådstartare
När det gäller utrustning på hästen? Nu menar jag utrustning som påverkar hästen, inte om man har grönt eller rött schabrak, vilket ju knappast hästen märker av.

Har i helgen funderat på det här med bett.
Jag känner litegrann en mkt duktig hästmänniska som är "några år äldre". Hon anser att det ultimata är att rida (och även hoppa) en häst på ett gammaldags 2-delat tränsbett.

Men är inte en sådan inställning att vara bakåtsträvande?
Forskning om hästens mun har ju visat att tjocka 2-delade tränsbett inte alls är de "snällaste" bett man kan betsla med nu för tiden. Mkt pga att hästen rent fysiskt ändrat sig i munnen.
Bla så blir ju effekten enligt många avhandlingar jag läst, att på vissa hästar så trycks den ledade delen på ett 2-delat rätt upp i gommen på hästen vid en förhållning.

Är inte det snällaste bettet det bett en häst fungerar bäst med och trivs bäst med?
Min nuvarande häst är den enda häst jag ägt jag behövt "handbroms" på när jag hoppar. Han är enligt alla (nu menar jag alla) som ridit honom (allt från ryttare på min nivå till C-tränare) extremt stark. Inte hård i munnen, men stark! OCH välriden i dressyr!
Han har jobbigt att korta galoppen, har jättegalopp. Jag har jobbat i alla år med att stärka honom så han orkar fysiskt, men de ggr han känner han inte orkar korta sig när vi hoppar, då tar han helt sonika tag i bettet och ökar! För han vet ju att han är starkast! :smirk:
Och hur ska man då i hoppningen ngnsin KUNNA stärka honom så han orkar? När han bara helt sonika går ifrån ryttaren?
Enligt mig med ett bett med annan funktion. Numera har jag en Pessoastång med kedja, pålle är då HELT avspänd och fungerar kanon! :bow:
Till skillnad mot på ett "vanligt" bett när pålle är tvärspänd och mkt "dragig".

I dressyr och i skogen har jag ett rakt siliconbett. Pålle älskade det bettet från första stund!

Så vad tycker ni? Vad är en bra betsling? Är det ultimata detta gamla 2-delade?

Finns det mer utrustning som man inte bör/bör utveckla sig i?

Ta sadlar tex. När hästen användes av militären, då var de sk manskapssadlarna det ultimata. Manskapssadlarna skapades väl ungefär samtidigt som det 2-delade tränsbettet. Hur många vill rida i manskapssadel i tävlingssammanhang idag?

Sv: Vad är bakåtsträvan och vad är utveckling?

Bra ridning är bra ridning, det var så förr och det är så nu!
Men det är klart att utvecklingen går framåt (i de flesta fall) men vi styrs också av ekonomiska intressen och hästsporten är ENORM på att spendera pengar och tillverkarna vill att vi ska spendera mer.
Själv tycker jag att alla slags "hjälptyglar" :eek: (vilket ord!) är av ondo, det finns inga genvägar.

Framåtsträvande måste väl ändå vara när men hela tiden ser möjliga förbättringar av utrustning, förbättringar som medger en trivsammare ridning i vilken gren det må vara.

Evolutioen går ju framåt så varför inte hästens utrustning?

Bakåtsträvan kan ju även gälla ridningens alla konster.

Vad är bakåtsträvan; barock, tradionellt, "western" osv osv.
Hur kan vi utveckla vår ridning i samma takt som vi försöker utveckla vår utrustning till hästarna?

Håller med om att bra ridning är inget som förändras!

Men vi utvecklar ju ändå hjälpmedel som för utveckligen framåt! Tex flera typer av nosgrimmor, nytt material på tyglar osv.

Och för mig är hjälptyglar just en hjälp, och behöver man hjälp så ska man ta hjälp.
Dock så kan man inte behöva hjälp hela tiden, för gör man det, då är det ngt som är fel i grunden, och då måste man ändra det!

Just graman har "räddat" både mig och min häst. Ngt hände när jag lät en brud vara medryttare, vad vet jag inte.
Men min häst förvandlades till ett fullkomligt oridbart monster! :crazy: Kan säga att han faktiskt hade panik! Jag jobbade bort paniken, men behöll ofrivillgt ett beteende som gick ut på att pålle lärt sig att han faktiskt kunde bestämma! :crazy:
Och han bestämde sig för att det i skogen fanns två gångarter:
1. skritt på lång tygel.
2. galopp i full karriär.
Dvs när jag tog tyglarna så blev han vansinnig om han inte fick dra iväg i full fräs!
Att bara hålla in funkade inte, då gjorde han luftsprång samt ryckte tyglarna ur händerna på mig. Ingen kul känsla när man ridit över 20 år och aldrig haft sådana problem! :crazy:
Kliva av och lugna hästen hade varit en variant, men jag kunde alltså inte ens stanna honom så jag kom av!
Och alla situationer och underlag tillåter ju inte full galopp... :crazy:

Så jag hamnade i en situation där jag valde mellan att aldrig rida ut (problemen var inte i ridhuset eller på banan) eller ta på en graman så jag kunde STOPPA honom.
Jag valde gramanen, att bara rida i ridhus gör sönder hästen både mentalt och fysiskt anser jag.
Numera behöver vi inte HJÄLPtygeln graman utomhus, men jag är tacksam att den fanns när jag behövde den! :bow:

Jag tror inte barock, klassiskt eller vad det heter är en utveckling av "den rätta ridningen". Den är bara en variant av den.
Rätt ridning som är hälsosam för hästen är samma sak vad man än kallar den!

det var ju så jag menade med min dåliga formulering, men det jag menade med ridsätten är att även dessa bör ju utvecklas även om det är en variant som funnits "jämt", förstår du hur jag menar?

Då förstår jag!
Minns för några år sedan när jag upplevde den dittills största positiva utvecklingen av ridning.
Det var när det rekommenderades att "trava av" hästen. Alltså att under lättridning avsluta ridpasset med hästen i en lägre inte fullt så samlad form.
Innan det lärde de tränare/instruktörer jag red för ut att det var bara att "jobba järnet" och sedan ge lång tygel!

Sedan kom nästa aha-upplevelse för mig efter några år. Det var rekommendationen att sitta av och leda hästen i stället för att sitta på och skritta av.

Jo, det är ju det jag säger - utvecklingen går framåt och den ska man inte stoppa. De bra ideerna ska man ta till sig och de dåliga stannar förhoppningsvis inte kvar.
Jag ska inte spekulera i varför/hur jag anser att du kunde löst ert "problem" istället men för mig är hjälptyglarna senvägar.

Men snälla, tala om vad jag skulle gjort i stället!
För när jag hade problem med min häst, så var det enda omgivningen gjorde att säga att han betedde sig fel, exakt noll st kom med ngt tips på VAD jag skulle kunna prova!

Jag är en sådan som tycker graman är ok, du tycker det inte. Men om vi bortser från det, så är jag alltid mottaglig för vettiga tips som kan hjälpa mig!

I sätt att arbeta hästen menar du?
Jag har sett ngt som för mig är nytt, agility med småponnyer! :D

kopparberg skrev:
Men snälla, tala om vad jag skulle gjort i stället!
För när jag hade problem med min häst, så var det enda omgivningen gjorde att säga att han betedde sig fel, exakt noll st kom med ngt tips på VAD jag skulle kunna prova!

Jag är en sådan som tycker graman är ok, du tycker det inte. Men om vi bortser från det, så är jag alltid mottaglig för vettiga tips som kan hjälpa mig!
Nu drar tråden tillfälligt åt Ridning, men det jag skulle ha prövat var att lära mig och hästen one-rein stop (en "horsemanshipgrej"). Det använder jag på min kuse när han blir för yster eller pushig. Men om det hade varit rätt väg i ert fall kan jag naturligtvis inte veta bara såhär över nätet. OBS! Jag är inte emot graman så länge användaren vet vad h*n pysslar med.

Jag tror att både utveckling och bakåtsträvan kan vara lika bra eller lika uselt beroende på KUNNANDET bakom resonemanget i frågan.

- Utveckling är t ex grovfoderanalys. Strålande om det är rätt använt, och hur illa som helst om man stirrar sig blind på pappret och inte SER hästen ...
- Mera grovfoder och fler fodringstillfällen är ju en slags "back to basic" - men för de flesta hästar en välgörande återgång.

- Täcken och täckande är ett framsteg för en klippt häst som får ett liv bättre anpassat efter sin uppgift. Men allt täckande "bara för att", eller för att man förmänskligar hästen (som ibland ses i hagar med tjocka termotäcken i vårvärmen) ?
- Bett som är individuellt utprovade; både modell och storlek brukar hästarna visa att de trivs med. Vår unghäst t ex VILL ha sitt rostfria, tvådelade och där lurar jag på om han är mest bekväm med det han känner igen under sin vidareutbildning. I det fallet tycker jag inte att det är särskilt bakåtsträvande.
- Bett som hänger med och aldrig kontrolleras utan används år från år, och utan att ägaren tar reda på nya rön känns däremot bakåtsträvande. Och framför allt bett som används "utom" sitt område och på ett felaktigt sätt, där tycker jag att ägare/ ryttare/ skötare faktiskt helt kan lastas. Det är en utveckling till det sämre.
- Hjälptyglar är just en hjälp. Men det förutsätter RÄTT användning, som så många andra utrustningsdetaljer. Ett bakåtskridande tycker jag dock "longeringsselar" inom frieserutställnings-träning och liknande är, för det känns som för mycket tvång hur man än vrider och vänder på det.

Lite flum om både hästhållning och utrustning, men jag tycker det största ansvaret ligger hos oss ägare. Vi kan utvecklas eller stagnera, upplysa oss eller envist stånga oss blodiga ... Det är vi som kan förändra både vår (och kanske omgivningens syn) på en viss sak - både till det bättre och sämre.

På marken har jag aldrig haft problem med min häst. Han går lugnt efter mig på hängande grimskaft.

Det är helt ok med mig att en tråd "drar iväg åt fel håll", det är halva nöjet med Buke tycker jag! :D
Men jag vet att många andra inte gillar det.
Men får jag vara ego och säga att det är ju min tråd, jag startade den?! :devil:

Ett (över)förtydligande: One-rein stop används vid ridning när man sitter på hästryggen, men grunderna för det tränas in från marken.

Intressant!

Ngt jag märkt är det faktum att ett och samma bett inte alls garanterat passar genom hela hästens liv. Beroende på utbstp så kan man behöva byta bett.

Latmasken lägger in några länkar. Ursäkta engelskan. Hör av dig om du vill att jag ska förklara på svenska istället.
http://www.naturalhorsesupply.com/onereinstop.shtml
http://www.todayshorse.com/Articles/OneReinStopExplained.htm
http://www.leeziegler.com/doubling.html

Jag använder det alltså som nödbroms eller som hjälp för att få hästen att koncentrera sig på mig och tagga ned. Många one-rein kan det bli... beroende på dagsform och situation. Också praktiskt att ta till vid vägvalsbråk, tendenser till stegring eller vid bockning.

Senast ändrad:

Man ska inte hänga upp sig på det som anses som bakåtsträvande, och absolut inte heller på det som är modernt för tillfället utan se till vad hästen tycker och ha lite sunt förnuft.

Själv tycker jag att det är bra att det finns många varianter på t.ex. betten, man har mer att välja på och det finns en större möjlighet att man hittar ett som hästen verkligen trivs med, sedan om det skulle vara ett rakt eller ett 2-delat det är upp till hästen och handen som håller i tygeln.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 235
Senast: Dopy
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 373
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir... 2
Svar
20
· Visningar
3 065
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Stockholms skärgård
  • 😢

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden