Sv: Vad är bakåtsträvan och vad är utveckling?
Att jag nämnde ridbana var att man börjar inlärningen där eller på ett annat tryggt och säkert ställe oavsett om man har problem där eller ej för att kunna använda stopptekniken som en metod för att lösa paniksituationer. Men jag garanterar inte att det fungerar på alla hästar i alla situationer, ifall någon tror det. Ursprungligen var det ett förslag utifrån hur jag skulle ha försökt lösa problemet om jag hade varit i din sits och med de kunskaper jag har om både "traditionell" ridning, hjälptyglar och NH.
Du verkar fortfarande inte (vilja?) förstå vad jag menar och inte heller ha tittat på länkarna. Om det bara beror på att du inte vill läsa engelska kan jag nog knåpa ihop en detaljerad förklaring på svenska. Skriv det i så fall!kopparberg skrev:Men jag hade inga problem på ridbanan. Och eftersom min häst övergick i ngn sorts panik när han börjat trassla, så spelar det ingen roll hur mkt som satt i ryggmärgen!
Innan han blev sådär så satt tex "man går i den gångart matte säger" benhårt i hans ryggmärg! Han kunde öka tempot i den gångart man gick i, men han bytte ALDRIG gångart till en högre "utan lov"!
Men det var som bortblåst...
Jag läste i Risport om Eamon Hickeys sätt att "tämja" problemhästar. Det han sa var ngt jag "köpte" fullt ut. Och tydligen hade han inte träffat på en häst han inte lyckats "reda ut".
Synd jag inte visste om honom förut när jag behövde det!
Att jag nämnde ridbana var att man börjar inlärningen där eller på ett annat tryggt och säkert ställe oavsett om man har problem där eller ej för att kunna använda stopptekniken som en metod för att lösa paniksituationer. Men jag garanterar inte att det fungerar på alla hästar i alla situationer, ifall någon tror det. Ursprungligen var det ett förslag utifrån hur jag skulle ha försökt lösa problemet om jag hade varit i din sits och med de kunskaper jag har om både "traditionell" ridning, hjälptyglar och NH.
Senast ändrad: