Vad är bäst lindor eller benskydd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare GinTonic
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 520
G

GinTonic

Min pållas framben har alltid varit väldigt känsliga. Idag när jag kom till stallet stod hon än en gång varm o tjock på höger fram. Detta efter att vi i går var ute i det fria o hoppade lite diken. Under dessa turer brukar jag använda benskydd.

Min fråga är nu, rekomenderar ni att kanske rida med lindor eftersom det ger mer stöd. Dock ger de mindre skydd vid hårdare slag.

Jag har sett att många fälttävlans hästar har lindor istället för skydd.

Sv: Vad är bäst lindor eller benskydd?

Det är ngt som inte stämmer om hon reagerar så kraftigt, och särskilt på ett ben mer än det andra. har du kollat upp henne?

När min häst plötsligt var svullen så ringde jag veterinären, tror det är det du ska göra innan du börjar fundera på benskydd och liknande.

När hon var halt förra gången var vetrinäneren där3 ggr utan att hitta något ovanligt. Hon är inne på sitt 14 år och innan jag fick henne (för 1.5 år sedan) så hade hon stått still i nästan 2 år. Detta enligt vetrinären kan leda till dessa hältor.

jag föredrar benskydd framför lindor om man ska hoppa...
Har fått för mig att lindor snurras upp och trillar av lättare...
Tappade faktiskt en linda i höstas när jag skulle rida ut...hittade den aldrig och de var helt nya...
Nä...benskydd...iaf om man hoppar/rider ut...;)

Jag förstår inte? Hur kan en häst bli halt av att ha haft en lång vila? Upplys mig ;)

Kanske om man sätter igång och flängrida på en gång utan att rida igång hästen noggrant först :angel:

Lindor är snyggare OM man är bra på att linda och gör det snyggt. Är man mindre van vid att linda rekommenderar jag skydd, de är lättare att få att sitta bra, mindre risk att de går upp (skaderisk) och ger både bra stöd och skydd. Tycker framförallt bra om de som går ner runt kotan. Det är dessutom mindre tvätt och går fortare att dra på skydd än lindor om man inte lindat i stort sett varje dag i ett par år...

Jo, visst, men jag menar... det gör man väl inte? :P På henne lät det liksom som att om hästen får en längre vila är det vanligt att den blir halt efteråt.

GinTonic skrev:
När hon var halt förra gången var vetrinäneren där3 ggr utan att hitta något ovanligt. Hon är inne på sitt 14 år och innan jag fick henne (för 1.5 år sedan) så hade hon stått still i nästan 2 år. Detta enligt vetrinären kan leda till dessa hältor.

jaha... fast att hon reagerar i ett ben av att ha ridits/hoppat diken, är ju ändå ett tecken på att ngt är fel, hon håller inte för belastningen, eller har ngt på g. i benet. om du hade veternären ute och inte gått igenom på klinik, så är det väldigt svårt för en veterinär att bedöma vad som egentligen är fel, för en riktig analys behövs klinik besök och röntken. Att veterinären gett dig en tänkbar anledning till hältan gör ju inte reaktionen eller hältan till något NORMALT som liksom bara är att "ta". det måste ju ändp observeras och åtgärdas, det är inte bara att acceptera och rida på?

jag skulle inte fortsätta arbeta hästen utan att kolla upp henne om hon blir varm och svullen efter arbete i specifikt ett ben.

jag skulle inte heller fortsätta om det visade sig att det var ett ben som blev svullet eller påverkat av ridningen. jag skulle kolla på klinik.

annars rider jag alltid med lindor hoppar dock inte mer än lite i skogen då vi rider ut.:bump: min häst har känsliga ben och får lätt skav då det kommer in grus eller blir varmt under skydden.

Kan du linda ordentligt kan nog benlindor vara bra, men annars finns det ju bra benskydd också :D
Prova dig fram tills du känner vad som funkar bäst :bow:

Lindor är kanon om man kan linda på rätt sätt. Med padd, lagom hårt, och med jämt tryck över hela benet. Själv lindar jag nästan alltid vid all sort ridning då jag tycker lindor ger mer skydd och sitter bättre än vanliga benskydd.

Är en mardröm och kan gå riktigt illa om en linda går upp under ett ridpass, så om man inte är säker på att linda ska man definitivt hålla sig till skydd, iaf vid hoppning.

Jag hade nog gjort som så att jag hade haft benskydd när jag hoppat och ridit ut och haft henne lindad vid dressyr. Jag hade också haft stallbandage efter ridning (eller liniment om du föredrar det) Är hästen extra känslig (utgår ifrån att hon är frisk) så tänk förbyggande hela tiden. Så istället för att ta itu med problem när dom uppstår så förebygg!

Borde nog ha förklarat lite bättre i mitt förra inlägg.
Först och främst borde jag tillägga att jag absolut inte är den som fläng rider utan är ibland för beskyddande.

När jag fick min pålla, Kyra, så tog det nästan 1 år innan hon hade fått upp konditionen efter den långa vilan. Nu har hon bra kondition men de ggr jag har försökt att få upp den ett snätt högre så blir hon som sagt halt. Det är sagt att pga av att hon stod så länge still i högre ålder så kommer jag nog aldrig kunna få henne på absolut topp kondtion igen. Som min vetrinär sa att man aldrig kan få en 55 åring att springa en maraton om han aldrig har sportat i sitt liv!
I vanlig ridning har jag aldrig några problem. Planen är att hon nästa vår får gå i pension med mycket tid i hagen o lite turer då och då i skogen. Men tills dess vill jag försöka göra allt för att hon ska hålla en säsong till.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 594
Senast: Magiana
·
Dressyr Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, så det får bli här då det är dressyr jag tränar. Min häst trampar igenom ganska...
Svar
14
· Visningar
3 249
Senast: Jozelle
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Det här med muskelskador...
Tillbaka