Vad är bäst?.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare tya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 013
T

tya

Att ha på hästens ben efter träning,kylande eller värmande liniment tex?.Jag och min kompis diskuterade detta i dag,vi kom inte fram till ngt vettigt :confused:.TPF

Sv: Vad är bäst?.

Att ha på hästens ben efter träning,kylande eller värmande liniment tex?.Jag och min kompis diskuterade detta i dag,vi kom inte fram till ngt vettigt :confused:.TPF

Det enda som har bra effekt tycker jag är helt enkelt att kyla med kallt vatten en stund efter träning, gör jag med min häst efter varje pass, tycker inte att något linement fungerar.

Sen efteråt några timmar senare, kanske på kvällen/eftermiddan när dom kommer in från hagen så lindar jag med BoT om hästen gått lite hårdare.

Har oxå tänkt på det!! måste följa tråden!!;)

Man kyler direkt efter ansträngning, och värmer därefter (till exempel under natten).
Jag tycker kallt vatten (i 15-20minuter) fungerar absolut bäst, men använder också isbalsam och kyllera. Leran har värmande effekt efterhand om man lindar över.

Kul att fler fundrar.Min häst gick ett dressyrpass i dag på em,nu när jag var upp och kvfodrade var hon lite gallig och lite varm i alla fyra.Satt på henne stallbandagetter bak som hon får ha på sig i natt,har dessvärre bara två.

Hur kan jag på bästa sätt hindra dessa gallor?,ngt med kylande effekt?.Är det dumt att låta henne stå med stallbandagetter på natten efter att ha gått lite "hårdare"?.
Sussie

Bäst effekt för att minska gallor (förutsatt att det inte är en skada i leden) tycker jag är just att kyla efter arbete, och värma under natten med bandage med eller utan liniment under.
Direkt efter arbetet vill man kyla för att minska blodgenomströmningen och därmed minska risken för att små "skador", blödningar etc. ska bli något. Sen värmer man för att åter få god cirkulation.

Bäst effekt för att minska gallor (förutsatt att det inte är en skada i leden) tycker jag är just att kyla efter arbete, och värma under natten med bandage med eller utan liniment under.
Direkt efter arbetet vill man kyla för att minska blodgenomströmningen och därmed minska risken för att små "skador", blödningar etc. ska bli något. Sen värmer man för att åter få god cirkulation.

Vill minnas att det finns ett liniment som först har kylande effekt och sedan värmande,el är det bara för människor?.

Det finns flera, Blue lotion är ett exempel. Det är ett av de liniment jag använder nästan dagligen.

Liknande trådar

Hästvård Vilket är det mest prisvärda/ bästa kylande linimentet på marknaden? Eller är de lika varandra?😊 Jag skulle vilja ha ett kylande...
Svar
2
· Visningar
300
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
838
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 229
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka