Vad är det för fel på den här hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
I morgon är det dags för återbesök på kliniken (och givetvis kom det snö i går, why not liksom :cool: ) och häst:devil: verkar göra allt för att ställa in besöket

Började då med hästskrället med att hoppa över staketet på sjukhagen. Han har gått i en lite större hage ett par dagar och tyckte väl den lilla sjukhagen var för liten.
Eller så var det att grannstallet ställt ut sina lunchpåsar med hö frestande nära, han stod nämligen helt snällt och mumsade hö vid grannstallets hage när de kom ut och skulle luncha :meh:. Tur i oturen han är sjukt snäll fånga.
Så han fick åka ut i stora valackhagen..... där han givetvis drog av sig en sko.......och givetvis vänster fram :arghh:.
Men dottern fick tag på hovis som kommer och slår på den, han brukar inte ömma efteråt så vi håller tummarna.
Något kan väl få gå vår väg snart. Snälla O_o
 

Tappskon är på, varför skulle snö göra att du får ställa in besöket? Det är ju bara att anpassa hastigheten efter väglaget.
 
Tappskon är på, varför skulle snö göra att du får ställa in besöket? Det är ju bara att anpassa hastigheten efter väglaget.
En aningens för svag dragbil, enkelaxlat släp och två noviser på att köra transport?
Då vill man gärna ha barmark och sol i ryggen så man kommer upp för backen på Slingerbulten :nailbiting::rofl:
 
En aningens för svag dragbil, enkelaxlat släp och två noviser på att köra transport?
Då vill man gärna ha barmark och sol i ryggen så man kommer upp för backen på Slingerbulten :nailbiting::rofl:
En starkare dragbil gör det inte lättare när det är snö ute. Ta det lugnt, sådär löjligt lugnt så att ni nästan tappar tålamodet så kommer det gå skitbra!

Är det någon backe som är tuff i början/slutet så lasta ur hästen innan. Styrka på bilen kommer inte hjälpa till när det handlar om snö.
 
En aningens för svag dragbil, enkelaxlat släp och två noviser på att köra transport?
Då vill man gärna ha barmark och sol i ryggen så man kommer upp för backen på Slingerbulten :nailbiting::rofl:
Mitt råd är att ni inte ska köra, alternativt leta upp nån med bättre grejor och mer erfarenhet. Man ska alltid gå på magkänslan, och ni verkar ju inte direkt ha turen på er sida.
Det är alltid enklare med stabila grejor.. Jag hade en suv tidigare, nu har jag en pickup med riktig fyrhjulsdrift och lågväxel.. den skillnaden är enorm.. Jag kom ihåg när jag bytte från 245 till Subaru.. shit vad mycket bättre det kändes. Skillnaden mellan två axlar på släpet och enaxlat är också enorm för stabiliteten. Även om jag kört enormt mycket transport senaste åren drar jag mig för att ge mig ut om jag får en dålig känsla.
Var rädda om er och hästen. Skaffa dig erfarenhet under optimala omständigheter, inte när det är/känns lite halvskakigt.

/A :-)
 
Om det finns risk att ni inte kommer upp för en backe och börjar glida baklänges, då måste den som kör kunna det där med backning i sömnen! Jag har varit med om det och det var en pytteliten backe som inte var sandad. Jag kan backa men var glad över att det inte var jag som satt vid ratten eftersom det inte sitter helt i ryggmärgen. En kompis har också råkat ut för det och då var det väldigt brant vid sidan av vägen så hade släpet hamnat utanför vägen hade det gått åt helvete. Hon var helt grinfärdig när hon lyckats backa ända ner och kunde lasta ur. Det var inte det minsta kul.
 
Jag har full förståelse om ni inte vill köra. Varför chansa, liksom. Hästarna har inte själva valt att ge sig ut och åka och då är det vår skyldighet att göra det så säkert som möjligt för dem. Bättre att vänta tills väglaget är bättre i så fall. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 723
Senast: Efwa
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 652
Senast: Magica
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 876
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 650
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp