Vad är det för skillnad?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare overtyre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 894
O

overtyre

Vad är det för skillnad mellan en anatomisk och en ergonomisk sadelgjord? Visa mer än gärna med bilder...
Vilket är bäst?! Jag har nämligen hört att en ergonomisk ger tryck där framme, vid bågen.

Tacksam för svar. :bow:

Sv: Vad är det för skillnad?

Jag GISSAR att den anatomiska är den som är liksom svarvad, alltså ganska bred och sedan smalare precis där frambenen är.
Den ergonomiska skulle då (ironiskt nog) vara den som liksom är rak i ändarna och har en U-formad sväng mitt på.

Hur som helst kan vem som helst med lite kunskap i fysikens lagar lista ut att den U-formade ger ett mycket kraftigt tryck endast (i stort sett) i innersvängen på bågen. Kraften från spännena måste gå rakast möjliga väg (här kom fysikens lagar in), rakaste vägen är tvärs över U-et men där är det bara luft, så kraften följer närmsta möjliga väg nämligen innerkanten på U-et... Visst förklarar jag bra? :p

Detta är inget jag suttit hemma och hittat på, det är något jag fick lära mig när jag blev diplomerad sadelinprovare. Jag skulle aldrig sätta en sådan på min häst. Den svarvade gjorden däremot kan vara helt ok, bara man tänker på att kraften bara fördelas över en bredd som är lika bred som det smalaste stället på gjorden...

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
975
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 834
Senast: Murray
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 211
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..