Vad är det här för spindel??

Nikita4evR

Trådstartare
Hitta den här äckliga spindeln hemma förut :crazy:

är det en vanlig källarspindel ? :crazy:

Spindel2.jpg

http://i123.photobucket.com/albums/o318/nikita4evr/Spindel1.jpg

Lite längre ner ser ni en spindel i normal strl. la en tändare o jämförde med lite, men eftersom spindeln är längre ner än tändaren så ser den mindre ut..
http://i123.photobucket.com/albums/o318/nikita4evr/Spindel3.jpg

Sv: Vad är det här för spindel??

Jag har ingen aning med jag säger bara vad scary!:eek:
(Emma som inte alls är rädd för spindlar :angel:)

waaaah:eek:

sjutton vad jag hade sprungit fort därifrån

jaa :eek: men jag ville ha ett kort på den :D

Ingen som vet vad det är för sort??

Vi har sånna i vårat garage. Dom är LÄSKIGA! :S :eek.

Vargspindel kanske :p
vi har en förbaskat stor spindel vid kranen i garaget.. Den täcker väl 2 femkronor i omkrets lr så

Det ser ut som en vanlig källarspindel.

jo tänkte nästan att det var det. vi har några stycken här hemma :crazy:

Satt en ännu större ovanför min säng en dag som mamma fick ta bort :angel:

DET är en Vanlig Käller spindel, Inte Någån Farlig, Men äcklig. :P
Har forskat omdom :rofl:
Det är kul att Forsk,a men det där är en Källarspindel, eller en spindel som killar fukt, kommer inte ihåg vad dom heter men jag tror nog det är en källerspindel, det ser ut som en. iafall.. och jag är 99% säker.

Hmm... Det där ser ut som en Tegenaria domestica
(vetenskapligt namn), dess så kallade trivial namn är Husspindel
(tror jag).
Den är mycket vanlig i: Ladugårdsmiljö, stallar, källare, garage å liknande 'hus' miljöer.

Den (honan) bygger ett nät helst i ett hörn av en vägg, det optimala är om det finns nån hålighet i väggen oxå.. Där kan man räkna med att spindeln sitter å vaktar.
Nätet ser ut som en trekantig matta, ganska tätspunnet sådant, och inomhus kan dessa matt-nät bli rätt stora i förhållande till de som spinns utomhus pga av vädrets makter bl a.
Inomhus råkar de 'bara' ut för hysteriska personer med en kvast eller motsv tillhygge i högsta hugg.

Det finns dock ingen svensk spindelart som är farlig för människan, men visst; just denna kan springa snabbt som attan när den försöker fly - å springer den åt fel håll i sin panik så blir den ju omedelbart klassad som totalt livsfarlig å blodtörstande...

OBS: Hoppa bara in här pga spindelfrågan. Hästar ä visst vad som gäller här *ser mig omkring*, å känner mej liiiiite 'ute å cyklar' på detta forum för övrigt.. *s*

Senast ändrad av en moderator:

Välkommen och tack för ett informativt inlägg!
Här finns forum som täcker det mesta;).
Men de flesta här (dock inte alla) har någon anknytning till hästar..

så länge den passar under skosulan är de lagom stora. :devil:

Tack till Cattis_E för välkomnandet :)

Hmmm... :( :mad: till Sara87. Å hur ofta har DU blivit ihjälbiten av en spindel - här i Sverige å av svenska spindelarter...?
Jagar de DIG med 6st flip-flops (springer med de resterande 2 benen) eller?? *s*

Nikita4evR, okej.. erkänner; jag gillar ej att ha de större varianterna av dem springandes på mej. Å detta trots att man ränner i skogen med kameran å försöker plåta dem - jag håller på med makrofoto som hobby och inriktningen den senaste tiden är spindlar. Men fjärilar å andra insekter kan hamna framför linsen oxå om de ej är av samma art som jag redan plåtat vid nåt tidigare tillfälle förstås.

Måste utgå, pga en HÄST har ställt till det inne i min databurk... :mad:

Återkommer om intresse finnes...

Liknande trådar

Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig... 2
Svar
23
· Visningar
3 905
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
20 383
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Jag och min häst bor i Hamburg. Har nu efter många om och men lyckats få gårdsägaren att skicka in prover för grovfoderanalys, och...
Svar
2
· Visningar
1 286
Hundhälsa I mars la jag upp den här bilden på Monsters tänder: Idag tog jag den här: Så nu har jag bokat tid för munsanering, det känns... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 371
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sommar-/höstföräldrar -25
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur