Vad är det här?

Sv: Vad är det här?

Okej. så du tror att det kan vara pigmentförändring? Och det är väl inget man kan göra något åt?

Kan det ha något att göra med att tanten (arab, 16 år) har allmänt svårt att läka sår och liknande?

Mitt sto som har eksem kliar sig mycket i ansiktet, därför har hon troligtvis kliat bort "hårrötterna" ovanför ögonen, hon ser likadan ut som din !

Hej från hambo

Jag hade en arab som var alldeles vit runt ögona, vet trodde det berodde på någon näringsbrist, han hade varit i dåligt skick i många år innan jag fick honom. Det vita gick så småning om över och han blev helt "normal" runt ögonen igen men det tog flera år.:grin: trots bra foder. Han var 16 år när jag fick honom och gick bort när han var 25 år.

Sånt fick min unghädt när han gick på bete. Det visade sig vara flughuvan som skavde på hans öga, sedan så kom det masssor av flugor som höll på där med. Det är ganska vanligt att hästar får sådant när det är flugperiod när flugorna lägger ägg i hästarnas ögon.

Ja vad är det ljusare partiet?

Edit: Det är torrt och hon verkar inte ha ont..

Pigmentförändringar, KAN bero på kopparbrist eller annan brist.
Vanligt förekommande hos arabiska fullblod inom vissa linjer.
KAn försvinna av sig själv, kan också vara kvar livet ut.
Inget att oroa sig för annat än det ser lite trist ut....

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
291
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
970
Senast: Lejd
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
598
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hur ska en hov med lindrigt roterat hovben verkas?
Svar
3
· Visningar
453
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31