Vad är det som tar så mkt minne på datorn?

Jag hade dock inte kört CCleaner med tanke på att de hade en incident med virus (backdoor) nyligen :cautious:

Det räcker om man gör det till rutin att rensa cache och .temp filer samt tar bort gamla installationsfiler med jämna mellanrum :up:
Tempfiles under windows var det mitt virus var döpt till... bara så du vet

Tempfiles under windows var det mitt virus var döpt till... bara så du vet
Jag kör inte CCleaner och är rätt fanatisk när det gäller säkerhet, så jag har faktiskt aldrig haft ett virus på datorn.

Men just virus (trojaner) brukar rota sig djupt och det är inte alltid uppenbart var de hamnar eller vad de går igenom :cautious:

Alltså detta är grekiska för mig :D men det har inte varit några problem innan och jag har inte sparat nått O_o hur gör man en diskrensning @hoppsann? Och en degfragementerare?? @Invicta
Invicta tipsade om var diskrensaren låg, kör den.
För skojs skull kollade jag vad som låg i min cache och det var 399Mb i cachade filer och bilder. Jag hade 8000 objekt i min webhistorik. Kanske var en vecka sedan jag tömde, kanske mindre.
Jag tömmer cachen ofta eftersom jag behöver se vissa uppdateringar med en gång. Har man bra med plats, behöver man annars inte göra det.
Bocka gärna ur rutan för lösenord, så slipper de försvinna. ;)
Klicka Ctrl Alt Del så kommer den snabblösningen fram.

Men diskrensning och defragmentering är inte dumt att göra då och då.
Lycka till nu och hoppas du kan surfa ostört efter allas tips. Som har varit bra (tycker jag).

Invicta tipsade om var diskrensaren låg, kör den.
För skojs skull kollade jag vad som låg i min cache och det var 399Mb i cachade filer och bilder. Jag hade 8000 objekt i min webhistorik. Kanske var en vecka sedan jag tömde, kanske mindre.
Jag tömmer cachen ofta eftersom jag behöver se vissa uppdateringar med en gång. Har man bra med plats, behöver man annars inte göra det.
Bocka gärna ur rutan för lösenord, så slipper de försvinna. ;)
Klicka Ctrl Alt Del så kommer den snabblösningen fram.

Men diskrensning och defragmentering är inte dumt att göra då och då.
Lycka till nu och hoppas du kan surfa ostört efter allas tips. Som har varit bra (tycker jag).
Jag kanske missförstår, men menar du att du tömmer cachen via ctrl+alt+del? Låter som en omväg i så fall. :)

@fio Vad har du för webbläsare? Inser nu när du säger att du är totalt okunnig gällande datorer att du kanske sitter och surfar med Internet Explorer. Om så är fallet vet jag definitivt något du kan göra för att snabba upp surfandet. :D

Jag kanske missförstår, men menar du att du tömmer cachen via ctrl+alt+del? Låter som en omväg i så fall. :)

@fio Vad har du för webbläsare? Inser nu när du säger att du är totalt okunnig gällande datorer att du kanske sitter och surfar med Internet Explorer. Om så är fallet vet jag definitivt något du kan göra för att snabba upp surfandet. :D
Oki?
Har du någon snabbare väg att tömma cachen menar du?

Om du pratar webbläsarcachen så går du via historik (de tre prickarna högst upp till höger i Chrome, eller ctrl+h).
Visste inte att bildcachen och annat ligger där med. Hittar bara webbhistoriken?
Var hittar jag det?
Det är ju i ständig förändring och jag tar gärna emot nya tips som snabbar upp.
Använder de flesta webbläsare för att se hur det ser ut överallt, men när jag jobbar själv, så blir det mest Chrome och Firefox.

Kan inte hitta där om jag vill välja om jag vill ha kvar kakor eller lösenord?
Så jag slipper logga in på x antal sidor igen för att komma igång med mina program och verktyg igen.

Inte alltid det funkar för mig att bara ta bort webbhistoriken.
Har jag laddat upp ett par nya bilder, är det inte alltid att den nya syns bara för att webbhistoriken är borta.
När jag rensat bildcachen ser det alltid bra ut. :)

Visste inte att bildcachen och annat ligger där med. Hittar bara webbhistoriken?
Var hittar jag det?
Det är ju i ständig förändring och jag tar gärna emot nya tips som snabbar upp.
Använder de flesta webbläsare för att se hur det ser ut överallt, men när jag jobbar själv, så blir det mest Chrome och Firefox.

Kan inte hitta där om jag vill välja om jag vill ha kvar kakor eller lösenord?
Så jag slipper logga in på x antal sidor igen för att komma igång med mina program och verktyg igen.

Inte alltid det funkar för mig att bara ta bort webbhistoriken.
Har jag laddat upp ett par nya bilder, är det inte alltid att den nya syns bara för att webbhistoriken är borta.
När jag rensat bildcachen ser det alltid bra ut. :)
Klicka på "rensa webbinformation" till vänster så får du upp en massa alternativ du kan bocka ur om du vill spara lösenord och liknande. "Cachade bilder och filer" är en av dem, så det finns där. :) Man kan även välja för hur lång tid tillbaka man vill rensa, om man inte vill rensa "från tidens början".

Klicka på "rensa webbinformation" till vänster så får du upp en massa alternativ du kan bocka ur om du vill spara lösenord och liknande. "Cachade bilder och filer" är en av dem, så det finns där. :) Man kan även välja för hur lång tid tillbaka man vill rensa, om man inte vill rensa "från tidens början".
Smaken är som baken. :)
Den meny du beskriver är den jag menar, fast jag kommer dit med ett moment och du med två?
Kör så mycket kortkommandon som jag kan, man ska ju hålla för en hög pensionsålder.

Huvudsaken är att @fio hittar ett sätt att få sin burk att fungera. :)

OT
Hade dessutom en magister i Unix som i det närmaste var militant snabbkommandosoldat. I den lab-salen fanns inte ens några möss. Inte för att de inte var uppfunna än, utan för att vi inte fick använda dom bara.
Det här var på stenåldern. ;)

Smaken är som baken. :)
Den meny du beskriver är den jag menar, fast jag kommer dit med ett moment och du med två?
Kör så mycket kortkommandon som jag kan, man ska ju hålla för en hög pensionsålder.

Huvudsaken är att @fio hittar ett sätt att få sin burk att fungera. :)

OT
Hade dessutom en magister i Unix som i det närmaste var militant snabbkommandosoldat. I den lab-salen fanns inte ens några möss. Inte för att de inte var uppfunna än, utan för att vi inte fick använda dom bara.
Det här var på stenåldern. ;)
Aha! Du menar ctrl+shift+del :)
Då kommer vi till samma ställe, ja. Ctrl+alt+del ger dig lite andra alternativ. ;)

@fio Vad har du för webbläsare? Inser nu när du säger att du är totalt okunnig gällande datorer att du kanske sitter och surfar med Internet Explorer. Om så är fallet vet jag definitivt något du kan göra för att snabba upp surfandet. :D[/QUOTE]

@Hedinn Jag har Chrome!

Gjorde diskrensning och det andra defra nått men har inte fått nått mer utrymme överhuvudtaget på hårddisken. :confused: Känns som det är något dolt som tar utrymme..:arghh:

Jag ska försöka rensa i historiken och så har jag nog en del bokmärkta sidor, kan det ta utrymme?

Nä efter rensning av historiken och cahade grejen blev det 0 mer i minne ledigt.. Va fan...!

Bilder och filmer finns det MB säger det 868 respektive 450, men jag har inget sparat där? Kanske är själva programmet?

Förkortning för Operativsystem. Alltså Windows i ditt fall.

Prefetch är data som används för att t ex få appar att starta upp fortare. En sorts cache helt enkelt. Det är ingen fara att ta bort det, men bör som defragmentering och diskrensning göras regelbundet, eftersom det byggs på filer allt eftersom.

Har du uppdaterat från en tidigare version av Windows? Isåfall kan det finnas en mapp som heter Windows.old, det är den gamla installationen och behövs knappast längre, så den kan du ta bort. Den brukar ligga i C: om den finns överhuvudtaget.

Senast ändrad av en moderator:
Förkortning för Operativsystem. Alltså Windows i ditt fall.

Prefetch är data som används för att t ex få appar att starta upp fortare. En sorts cache helt enkelt. Det är ingen fara att ta bort det, men bör som defragmentering och diskrensning göras regelbundet, eftersom det byggs på filer allt eftersom.

Har du uppdaterat från en tidigare version av Windows? Isåfall kan det finnas en mapp som heter Windows.old, det är den gamla installationen och behövs knappast längre, så den kan du ta bort. Den brukar ligga i C: om den finns överhuvudtaget.

Jag hittade något som heter Windows logs? Kan jag ta bort det? Det var ju nästan 2 GB, det är väl någon slags händelselogg? Det kan väl inte behövas? Eller?

Jag hittade något som heter Windows logs? Kan jag ta bort det? Det var ju nästan 2 GB, det är väl någon slags händelselogg? Det kan väl inte behövas? Eller?

Vissa loggfiler är rätt så viktiga, och andra inte, svårt att säga om de bör sparas eller inte utan att se dem. Du skulle kunna prova att flytta dem till papperskorgen i första hand, och låta dem ligga där ett tag för att se hur det går. Fungerar det problemfritt så kan du nog ta bort dem permanent.

Notera dock att både Windows egen diskrensning och CCleaner tar bort de loggfiler som de läser som onödiga, så är du minsta osäker, låt programmen sköta det åt dig.

Liknande trådar

IT & mobiler Ni som har bredband på bundet avtal hos Tele2, kolla eran mail!! Det har gått en propp i huvet på nån chef på Tele2 för de tänker höja... 2
Svar
25
· Visningar
1 057
Senast: Enya
·
IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen... 8 9 10
Svar
184
· Visningar
9 064
Senast: Septicemia
·
IT & mobiler Sitter och jobbar hemma. Jag har en laptop med ganska mycket minne. Jag kör allt lokalt på C jag gör förändringar i en fil (cad) och...
Svar
2
· Visningar
406
Senast: fejko
·
IT & mobiler Hjälp... Har castat från min telefon till TVn för ett par timmar sedan utan problem. Men nu när jag skulle starta ett program händer det... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
6 785
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur