Vad är det som tar så mkt minne på datorn?

När blir din seg? Och vilka program öppnar du när den blir seg?

Min blir lite gramse när jag har för många webläsarflikar uppe och drar igång Photoshop. Skulle behöva få dit mer minne på den.
Min jobbdator klarar utan problem att ha ett tiotal program uppe, samt minst två webbläsare med x antal flikar öppna. Är snäll och startar om den varje vecka, så att den får tömt minnet lite (jobbar mycket med bilder).

Är det allmänt dålig plats på hårddisken eller är det vid användning? Vad som tar minne vid användning kan du kolla i aktivitetshanteraren (ctrl+alt+delete), är det hårddisken som är full kan du kolla på lokal disk (C:), på den här datorn. Om det är en PC.

Varnar bara för ransomvirus som kan gömmer sig under datorns systemfiler . Mitt virus aktiverades när jag försökte radera vad jag trodde var pc filer. Min hårdisk var märkligt full när den inte borde varit det

• Gilla
Reactions: fio
Är det allmänt dålig plats på hårddisken eller är det vid användning? Vad som tar minne vid användning kan du kolla i aktivitetshanteraren (ctrl+alt+delete), är det hårddisken som är full kan du kolla på lokal disk (C:), på den här datorn. Om det är en PC.

Alltså jag har varit inne i lagring och där är massa appar och spel som jag inte vet vad det är ? Massa Windows skit bla ? Men vågar inte ta bort det :cautious: annars är det inget mer än systemfiler.

När blir din seg? Och vilka program öppnar du när den blir seg?

Min blir lite gramse när jag har för många webläsarflikar uppe och drar igång Photoshop. Skulle behöva få dit mer minne på den.
Min jobbdator klarar utan problem att ha ett tiotal program uppe, samt minst två webbläsare med x antal flikar öppna. Är snäll och startar om den varje vecka, så att den får tömt minnet lite (jobbar mycket med bilder).

Den är bara seg när jag öppnar Facebook och Hippson. Inte när jag använder några direkta program. Använder den bara för att gå in på Internet.

Tror bara datorn har 29 GB i minne och jag har rensat den så nu är det 28 GB som används men då är 17 av det systemfiler och 3 appar och spel och sen var det 3 som var något annat men sen finns inget mer?

Tror bara datorn har 29 GB i minne och jag har rensat den så nu är det 28 GB som används men då är 17 av det systemfiler och 3 appar och spel och sen var det 3 som var något annat men sen finns inget mer?
I så fall skulle jag säga att det är problemet. 29 GB räcker ingenstans i dagsläget, tyvärr. Men kan eventuellt finnas nåt att göra. Har du Windows 10 på datorn? Eller vid nåt tillfälle uppgraderat till en nyare Windowsversion? I så fall bör det ligga en mapp i C: som heter Windows.old, kolla det.

Den är bara seg när jag öppnar Facebook och Hippson. Inte när jag använder några direkta program. Använder den bara för att gå in på Internet.
Förlåt, jag trodde att det var ramminnet som laggade. Men då är det hårddiskens storlek. Misstänker att du har någon form av Chromebook? De funkar bäst om man inte använder dem till annat än att surfa med, + att man inte uppgraderar till ett nyare operativsystem. :(
När datorn har blivit så full som din, så går den väldigt trögt.
Blir det bättre om du kör en diskrensning eller ctrl shift del?
Misstänker att du redan har gjort det.
Låter som att tomten behöver komma med något annat?

Kör defragmenteraren först och främst, det kan hjälpa. Sedan när det är gjort så (om det finns nog med plats på disken) kan du ladda ner ett program som heter CCleaner och köra det, det kollar om det finns onödiga filer och hjälper dig att ta bort dem.

Men främst tror jag att du helt enkelt behöver en större hårddisk. Är den såpass liten som 29GB så finns det verkligen inte plats för minsta lilla extra. Bara Windows i sig tar ju upp flera gigs utrymme.

Alltså detta är grekiska för mig :D men det har inte varit några problem innan och jag har inte sparat nått O_o hur gör man en diskrensning @hoppsann? Och en degfragementerare?? @Invicta

Både defragmenterare och diskrensare finns under Tillbehör i Windows. I min version (Windows 7) ligger de i underkategorin Systemverktyg.

• Gilla
Reactions: fio
För övrigt är det bra att få in en rutin att köra dessa verktyg för att undvika att datorn blir seg överhuvudtaget. Tycker ärligt talat att det är lite synd att så grundläggande underhåll ses som "rena grekiskan" av många.

Kör defragmenteraren först och främst, det kan hjälpa. Sedan när det är gjort så (om det finns nog med plats på disken) kan du ladda ner ett program som heter CCleaner och köra det, det kollar om det finns onödiga filer och hjälper dig att ta bort dem.
Jag hade dock inte kört CCleaner med tanke på att de hade en incident med virus (backdoor) nyligen :cautious:

Det räcker om man gör det till rutin att rensa cache och .temp filer samt tar bort gamla installationsfiler med jämna mellanrum :up:

Jag hade dock inte kört CCleaner med tanke på att de hade en incident med virus (backdoor) nyligen :cautious:

Det räcker om man gör det till rutin att rensa cache och .temp filer samt tar bort gamla installationsfiler med jämna mellanrum :up:

Det var bara en specifik version av programmet som hade det problemet, och det åtgärdades snabbt, så jag är inte orolig. Att ha ett bra antivirusprogram installerat hör ju till det mest grundläggande, dessutom.

Visst räcker det så, men för en som inte vet vad diskrensning eller defragmentering ens är så känns det som total överkurs. Det finns säkert alternativ till CCleaner, hela tanken med rekommendationen var att göra det enkelt för TS.

Det var bara en specifik version av programmet som hade det problemet, och det åtgärdades snabbt, så jag är inte orolig. Att ha ett bra antivirusprogram installerat hör ju till det mest grundläggande, dessutom.

Visst räcker det så, men för en som inte vet vad diskrensning eller defragmentering ens är så känns det som total överkurs. Det finns säkert alternativ till CCleaner, hela tanken med rekommendationen var att göra det enkelt för TS.
Jo, jag förstår ditt tankesätt. Om jag minns rätt var det 32-versionen som var värst drabbad men vissa fick ju problem även med 64.

Antivirus har jag inte sagt något om, det håller jag med att man som ”average user” bör ha installerat. Jag tycker mest att det kan vara värt att lära sig det tråkiga (dvs att rensa cache etc) så man vet själv vad man städar bort och känner att man har kontroll.

För övrigt är det bra att få in en rutin att köra dessa verktyg för att undvika att datorn blir seg överhuvudtaget. Tycker ärligt talat att det är lite synd att så grundläggande underhåll ses som "rena grekiskan" av många.

:laugh::laugh:

Ja så är det när man är gammal och inte på nått sätt vuxit upp med datorer. Har ju aldrig egentligen behövt använda en dator något nämnvärt i jobbet heller mer än att skriva.

:laugh::laugh:

Ja så är det när man är gammal och inte på nått sätt vuxit upp med datorer. Har ju aldrig egentligen behövt använda en dator något nämnvärt i jobbet heller mer än att skriva.

Då förstår jag att du tycker det är förvirrande. Jag har pysslat med datorer sedan innan jag ens började i förskolan så ibland glömmer jag bort att de flesta faktiskt inte kan datorer utan och innan. :o

Tur att internet finns så att det bara är att fråga om det man inte vet. :D

Liknande trådar

IT & mobiler Ni som har bredband på bundet avtal hos Tele2, kolla eran mail!! Det har gått en propp i huvet på nån chef på Tele2 för de tänker höja... 2
Svar
25
· Visningar
1 057
Senast: Enya
·
IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen... 8 9 10
Svar
184
· Visningar
9 064
Senast: Septicemia
·
IT & mobiler Sitter och jobbar hemma. Jag har en laptop med ganska mycket minne. Jag kör allt lokalt på C jag gör förändringar i en fil (cad) och...
Svar
2
· Visningar
406
Senast: fejko
·
IT & mobiler Hjälp... Har castat från min telefon till TVn för ett par timmar sedan utan problem. Men nu när jag skulle starta ett program händer det... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
6 785
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka