Vad är det värt att slippa helgjour?

Sv: Vad är det värt att slippa helgjour?

I vårt stall står det 23 hästar och vi har helgjour var 23 helg lörd eller sönd, vill man köpa sig fri från jouren så kostar det 750:-
Då är det jobb hela dagen, morgonfodring, täcken på, utsläpp, insläpp för lunch, fodra lunch, utsläpp igen, insläpp, täcken av fodring, mocka åt tre hästar, fylla på ensilage, sopa mm.
Man slutar klockan 17.

Jag håller med mahlmt, kolla om någon annan vill göra det i stället som får avdrag från hyran, samma summa som den andra betalar. Då har du fortfarande helgerna fri och det finns säkert någon i stallet som vill arbeta för lite billigare stallhyra. Om det inte finns tycker jag att du skall ta ut en rejäl summa,så att det känns.

OT. Min karl städar faktiskt jätteduktigt!! Men inte hela tiden och bara han... :smirk:

Ja, jag får helt enkelt kaska upp mig och säja en summa men jag tycker det är jobbigt att ta betalt. Grejen är att hon är ju ändå här och mockar en gång på dagen, det kan väl inte vara så svårt att släppa ut eller ta in de andra samtidigt? Det känns mest som att hon inte vill faktiskt.

OT. Min karl städar faktiskt jätteduktigt!! Men inte hela tiden och bara han... :smirk:

Ja, jag får helt enkelt kaska upp mig och säja en summa men jag tycker det är jobbigt att ta betalt. Grejen är att hon är ju ändå här och mockar en gång på dagen, det kan väl inte vara så svårt att släppa ut eller ta in de andra samtidigt? Det känns mest som att hon inte vill faktiskt.

Annars kan du lämna en offert på att hyra in en lantbruksavbytare för jobbet. Så får hon veta vad det kostar. :smirk:

Jag kan tänka mig att minimidebiteringen ligger på en tusenlapp exkl moms per tillfälle.

För vad är det som säger att DU ska orka?

Kan hon inte göra upp med någon av de andra i stallet istället, antingen genom att byta eller betala, så slipper du bli indragen? :confused:

Hon vill nog helt enkelt inte vara bunden till en viss tid! Mocka kan man ju göra när som hellst under dagen. Jag är likadan, jag vill ha så få fasta tider som möjligt men är inte arbetsskygg och ansvarslös för det.

Jag har min på helinack. När stallägaren behöver hjälp av någon anledning så gör jag självklart det om jag kan. Hon ser till att allt är förberett så det är mycket enkelt. Inte vill jag ha sänkt stallhyra för det, jag ser det som en give-and-take, tänk om min häst blir sjuk och behöver hjälp och jag inte kan ta mig dit? Det blir ju massor av extrajobb för henne och hon kanske blir låst och det trasslar till sig för henne.

Är innerligt imponerad av de som orkar ha inackorderingar i sitt stall, med allt vad det innebär. Framförallt då många ser det som en hobby och inte ett vanligt arbete som företagare.

Är innerligt imponerad av de som orkar ha inackorderingar i sitt stall, med allt vad det innebär. Framförallt då många ser det som en hobby och inte ett vanligt arbete som företagare.

Och jag är innerligt irriterad på att folk utnyttjar situationen samt att stallägare medverkar och ser till att det därmed skapas så få nya riktiga jobb i branschen.

Att ta hand om andra människors hästar (inackordering) ska prissättas marknadsmässigt.

Hos oss går det inte o köpa sig fri från sina jourer utan man får helt enkelt byta med varandra om en helg/kväll/morgon inte passar. Tycker inte du ska ta ut betalt utan hänvisa till att hon får lösa det med de andra inackorderingarna, sen om någon av dom vill göra det mot betalning så är det ju upp till dem. Värdera din fritid högt! Brukar ändå inte bli många timmar när man själv bor på gården.

Nej, jag har funderat över dagen nu och med tanke på att hon inte betalar för någon skötsel alls egentligen, dealen är ju att 5 personer skall sköta 4 fodringar lördag och söndag, varav in och utsläpp är de mest påfrestande, så får hon antingen gilla läget eller också flytta sin häst. Mig kvittar det faktiskt. Känns skönt att ha fattat ett beslut!:idea:

hmm jag är ju oxå inaccorderad och har tagit på mig vissa åttaganden som ljust helg och kvälls jourer.
sedan har jag ett heltids jobb innom vården och jag jobbar varannan helg plus då familj och hem.
jag har oxå stalljuor under helger men vissa gånger är jag tvungen att byta eller leja någon utifrån:angel: :angel: som gör jobbet mot betalning.

men har TS frågat VARFÖR inte hon vill ha sin stalljour kan det ha med jobb att göra

Nix, hon jobbar måndag till fredag, själv jobbar jag alla lördagar + många söndagar... inte 8 timmars dagar men dock.

Hola,
Vet inte vad det är värt att slippa helgjour :crazy:

Jag har in-, utsläpp och samtliga fodringar 365 dagar/år. Jag tycker att det är lättare att göra det själv, samma rutiner för hästarna.

Skulle jag ha många inhysningar finge de dela på sysslorna för sina och det är inte förhandlingsbart i pengar. Mina egna sköter jag helst själv.

mvh Eva

Det är ganska intressant att se att när det gäller vad man är villig att betala själv för service i stallet så är det näst intill ingenting, utan man utgår från att stallägaren skall göra det gratis. Men när det gäller vad andra ska betala, ja då ska det värderas högt och man skall ta ordentligt betalt!
å

Om jag skulle helinackordera en häst, ja då får man ju betala där efter med. Stall ägaren ställer upp så himla mycket ändå ju.Så ditt uttalande kanske bara gäller för dig....

å

Om jag skulle helinackordera en häst, ja då får man ju betala där efter med. Stall ägaren ställer upp så himla mycket ändå ju.Så ditt uttalande kanske bara gäller för dig....

det beror väll på lite HUR man står uppstallad :confused:
som jag står inaccorderad på en ridskola där personal jobbar
7-16 måndag fredag och resten sköter vi privat ägare:crazy:

Det hela är ju enkelt egentligen. Ta 1000:- av hyresgästen för att den ska få slippa helgjouren. Sedan ger du 500:- till den hyresgäst som vill ta sej an helgjouren...eller kanske någon trevlig och skötsam tjej som gärna vill ha ett helgjobb ibland.
Då tjänar du lite pengar, någon annan tjänar lite pengar och den benämnda hyresgästen slipper sin helgjour.

Det hela är ju enkelt egentligen. Ta 1000:- av hyresgästen för att den ska få slippa helgjouren. Sedan ger du 500:- till den hyresgäst som vill ta sej an helgjouren...eller kanske någon trevlig och skötsam tjej som gärna vill ha ett helgjobb ibland.
Då tjänar du lite pengar, någon annan tjänar lite pengar och den benämnda hyresgästen slipper sin helgjour.

Riktigt så enkelt är det ju inte. Men en bra ide!

1000 kr varav 200 kr moms = 800 kr kvar. Ska man sedan anlita någon så måste man hitta någon som inte vill ha så mycket betalt eftersom det blir löneskatter på det...

Då är det bättre om någon i stallet kan göra servicen mot en lägre stallhyra. Dvs skriva ett nytt kontrakt med någon av inackorderingarna med dubbla helgtjänster mot en sänkning av stallhyran. Och ett nytt kontrakt med den som vill slippa utan helgtjänst till den högre kostnaden.

Och gör det skriftligt med uppsägningstid precis som i de vanliga kontrakten så att det inte "velas" fram och tillbaka. Raka puckar är alltid bäst.

Du är väldigt ivrig att påpeka att det alltid ska betals skatt. Har du procent hos skatteverket? Om jag betalar några hundralappar kontant eller drar av några hundralappar på stallhyran så blir det ju samma sak. Varför skall man inte betala din älskade skatt vid avdrag av hyran?

Du är väldigt ivrig att påpeka att det alltid ska betals skatt. Har du procent hos skatteverket? Om jag betalar några hundralappar kontant eller drar av några hundralappar på stallhyran så blir det ju samma sak. Varför skall man inte betala din älskade skatt vid avdrag av hyran?

Ja, jag har procent hos Skatteverket och det har vi alla. Samhället jag lever i och vill utveckla behöver de skattemedel som är lagstiftade.

Givetvis är det en gränsdragningsfråga. Men upprättar man ett skäligt avtal där tjänsten avsevärt skiljer sig mellan hyresgästerna så är det rimligt med olika prissättning. Därför är det inte samma sak som att ge kontanter till en person.

Utbud & efterfrågan! Svårt att ensam försöka vara marknadsmässig, det handlar ju om mycket mer än bara stallplatsen & service: ridbanor, avstånd till större ort, kommunikationsmöjligheter m.m. I mitt fall så handlar det om att få sällskap i stallet och ibland ha möjlighet till avlastning om man åker bort. Jag har 4 platser och hyr ut 3 av dessa som företagare. Marknadsvärdet där vi bor ligger dock mellan 500 - 1000 kr beroende på de faktorer jag redan räknat upp, om jag vill ha sällskap kan jag ju knappast ta betalt mer än ngn är villig att betala? I så fall skulle man gå ihop för att driva upp priserna och det är väl inte tillåtet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 907
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: MiaMia
·
Katthälsa Vi har en liten honkatt sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Hon blir tre år i år men hennes exakta ålder är okänd. Hon var...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: DeCloe
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 015
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Minska antalet fästingar på katt
  • Smitare - hur gör ni?