Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Bukefalos 30 år!

Och ICA online fungerar nog inte där eller på andra ställen så det blir lite bökigare kanske.
Det får man ju noga ta reda på innan man söker bostad.
Men jag frågade ICAs chatbot och enligt den så finns hemleverans i Nävekvarn.
Screenshot_20260919-093903 (1).webp

Det får man ju noga ta reda på innan man söker bostad.
Men jag frågade ICAs chatbot och enligt den så finns hemleverans i Nävekvarn.
Visa bifogad fil 191076
Ja det är ju en del att kolla upp, så jag har inte orkat ta tag i det nu när jag inte ens klarar av att jobba mina fyra timmar utan bara knappt 2 per dag. Så det går ju utför numera.

Tack för att du kollade, det var snällt, tänkte inte så långt själv!

hemleverans är väldigt smidigt i mitt fall. Dels gör att jag oftast bara behöver handla en gång i månaden och planera mat utefter det och dels, även om det faktiskt är dyrare att köpa allt där, så blir det på något vis något billigare när man inte behöver sticka till affären flera gånger, lätt att köpa på sig något man är sugen på men rent krasst inte behöver.

Jag skulle kunna tänka mig att bo i Näveqvarn, fin lantlig liten "håla" med bra kommunikationer, på kanten till Bråviken lite som "en by mitt i skogen" och närområdet är ju bara hur fint som helst och jag undrar om dom ens kan stava till brottslighet där.

Jag skulle kunna tänka mig att bo i Näveqvarn, fin lantlig liten "håla" med bra kommunikationer, på kanten till Bråviken lite som "en by mitt i skogen" och närområdet är ju bara hur fint som helst och jag undrar om dom ens kan stava till brottslighet där.

Är nog lika lugnt där som det typ alltid händer nått inne i de utsatta delarna av Peking....Hade vårdtagare som bodde där bortåt.

Ja jag minns det som fint det lilla jag såg? Och mitt i skogen minns jag det som, med tallar!

Är nog lika lugnt där som det typ alltid händer nått inne i de utsatta delarna av Peking....Hade vårdtagare som bodde där bortåt.
Sådana där små byar är för långt för buset att åka till, ja om inte nån bor där förstås, det som händer är att det är en del stölder av båtar och båtmotorer men dom kommer från havet och i nattens mörker. Jag kommer aldrig att flytta nånstans för här är tvärlugnt, ryktet har gått att i skogen kan ingen höra dom skrika så dom kör omvägar istället.:devil: Bukefalister däremot är undantagna från regeln och behöver inte ens visum eller pass för att slussas in till soffan och bli serverade lite kaffe.:)

Jag tänker att ett bra alternativ då vore en riktig billig bostad i ett riktigt lugnt område med bra förhållanden för att ha hund.
Närhet till en arbetsmarknad saknar egentligen betydelse i det läget.

Allmännyttan i Nävekvarn.
Mycket vackert nära havet.
Visa bifogad fil 191069
Alltså du snöar in på dina områden, vi som knappt vet va det ligger på kartan är ganska ointresserade.

Jag har en fundering @Inte_Ung om varför du tänker att en del människor ska flytta ut till sådana ställen som tex Nävekvarm? Alltså jag tex. Är det för att få ut folk till landsbygden som inte är beroende av bil och transport på samma vis som de som jobbar, är det för att göra plats i städerna för de som jobbar eller hur är tanken? Mig gör det inget, jag har redan flyttat 50 mil två gånger från familj och vänner och umgås inte med någon, bara det finns buss som jag kan ta vid behov så att säga. Men andra kan ju bli isolerade. Svenskar i allmänhet släpper inte in folk i sin gemensamhet om man är ny och Nyköpingsbor i synnerhet har jag hört det flera gånger om, så det är kanske inte så lätt för många att flytta om man inte har det sociala från jobbet redan?

Så du tycker inte att produktivitet skall styra människors inkomst?

Och du likställer ekonomiska förutsättningar med människovärde?

Mäts människovärdet i pengar?
Nej jag tycker inte produktivitet styr människovärde. Hur har du det med läsförståelsen?

Nej jag likställer definitivt inte produktivitet med människovärde utan talar för att människovärde är helt separat från förmåga att passa in i ett kapitalistiskt, exploaterande samhälle.

Nej människovärde (eller rätt att inte tvångsomflyttas) mäts inte i pengar. Problemet här är att DU verkar planera en särbehandling av personer som inte är ekonomiskt lönsamma som inskränker det grundläggande människovärdet. Människovärde samt grundläggande mänskliga rättigheter är helt friställt från arbetsförmåga och kapitalistisk normföljsamhet. Det är fastslaget i internationell rätt.

Alltså du snöar in på dina områden, vi som knappt vet va det ligger på kartan är ganska ointresserade.
Ja, det beror på att jag måste ta riktiga exempel som jag faktiskt vet något om.
Ni får kolla upp på kartan och googla för att se vad det är för ställen.

Om jag inte tar riktiga exempel så kommer fantasin om vad jag menar att peka fel.

Jag har en fundering @Inte_Ung om varför du tänker att en del människor ska flytta ut till sådana ställen som tex Nävekvarm?
Det skulle vara för att få ner boendekostnaderna då befintliga hus är billigare att bo i än de som behöver byggas.
Dessutom så är det ett slöseri av resurser att riva hus som finns för att sedan bygga nya hus någon annanstans.

Många vill att landsbygden skall leva och ha service kvar, människor som bor där är en förutsättning för det.

Och så för den personliga trivselns skull, för den som vill.
Det kan vara lugnet, naturen, närheten till havet eller kanske möjligheten att hyra en lägenhet av typen radhus.
Det är också lättare att ta sig runt i en liten by när man man blir gammalt och trött.

Det här finns i en trevlig by nära dig.

https://www.nykopingshem.se/ledigt-just-nu/bostader/stigtomta/nykyrkavagen-14-h/

Nej jag tycker inte produktivitet styr människovärde. Hur har du det med läsförståelsen?

Nej jag likställer definitivt inte produktivitet med människovärde utan talar för att människovärde är helt separat från förmåga att passa in i ett kapitalistiskt, exploaterande samhälle.

Nej människovärde (eller rätt att inte tvångsomflyttas) mäts inte i pengar. Problemet här är att DU verkar planera en särbehandling av personer som inte är ekonomiskt lönsamma som inskränker det grundläggande människovärdet. Människovärde samt grundläggande mänskliga rättigheter är helt friställt från arbetsförmåga och kapitalistisk normföljsamhet. Det är fastslaget i internationell rätt.
Det påminner mig obehagligt mycket om diskussionen om närande respektive tärande invånare. Diskuterades mycket under någon tidigare borgerlig regering.

Vi som jobbade i offentlig sektor var tärande eftersom vi avlönades av skattemedel och inte producerade något av mätbart ekonomiskt värde. Själv arbetade jag med familjerätt och hjälpte många föräldrar att hitta rätt i föräldraskapet efter separation. Inte mätbart i pengar men med stor positiv inverkan på hälsan hos de jag hjälpte.

Och jag tycker att du mäter människovärde i just pengar.
Det kostar nämnligen pengar allt det där som du vill ha.
Och om man inte producerar egna pengar så är det andras pengar som skall betala för det hela.

Vilken standard som man har rätt att kräva av andra kan man sedan verkligen diskutera.
Men det handlar inte om människovärde utan om resurser.

Produktiva människor skapar sina resurser själva.

Och jag tycker att du mäter människovärde i just pengar.
Det kostar nämnligen pengar allt det där som du vill ha.
Och om man inte producerar egna pengar så är det andras pengar som skall betala för det hela.

Vilken standard som man har rätt att kräva av andra kan man sedan verkligen diskutera.
Men det handlar inte om människovärde utan om resurser.

Produktiva människor skapar sina resurser själva.
Du låter som att produktiva människor är bättre? Du låter också som att pengar är de enda resurserna som räknas.

Sjukt obehaglig tolkning av mig och vad jag säger. Den står helt uppenbart för dig och inte mig.

Det är ju inte så att individuella personer sitter och ”kräver” någon viss standard, utan det styrs av nationell och internationell lag, som du verkar vilja utholka.

Edit: du utgår också här ifrån att sjuka människor aldrig varit friska och en del av skattekollektivet. Så är det såklart inte alltid. Det låter lite på dig som att funktionsnedsättning är något skiljt from vanliga människor men så är det inte heller. Det kan drabba vem som helst när som helst oavsett hur mycket eller lite skatt de betalat hittills i livet. I verkligheten blir de allra flesta funktionshindrade förr eller senare. Tänk på ett system som passar för det. Inte ett system som är för ”dom där andra som inte skapar resurser”.

Senast ändrad:
Det påminner mig obehagligt mycket om diskussionen om närande respektive tärande invånare. Diskuterades mycket under någon tidigare borgerlig regering.

Vi som jobbade i offentlig sektor var tärande eftersom vi avlönades av skattemedel och inte producerade något av mätbart ekonomiskt värde. Själv arbetade jag med familjerätt och hjälpte många föräldrar att hitta rätt i föräldraskapet efter separation. Inte mätbart i pengar men med stor positiv inverkan på hälsan hos de jag hjälpte.
Vi som varit tärande av olika anledningar i många år borde ju, i ekonomins namn, slaktats ut när det bestämts att vi kommer att fortsätta vara tärande livet ut och bara satsat på att ha kvar dom som producerat nånting som genererat en inkomst till statskassan.

Du låter som att produktiva människor är bättre? Du låter också som att pengar är de enda resurserna som räknas.
De är ju definitivt bättre på att just tjäna pengar.
De pengar som sedan skall betala för den välfärd som andra behöver.

För att kunna uppnå den välfärd som du vill ha är de produktiva människorna nödvändiga.
Utan dem så skulle det inte heller finnas något att köpa för pengarna.
Varken varor eller tjänster.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka