vad är lucern?

Bukefalos 30 år!

Just smakligheten är stor skillnad för min. Gillar verkligen inte Pavos men GG hade jag som träningsmat innan jag bytte till St Hippolyt för att ändå få med mer arter på köpet.

Tycker ändå det kommit lite fler alternativ utan lusern nu men jag blev så paff när jag började inse hur det lät utomlands när jag började intressera mig för hovar!
Ja men eller hur? 😅 Läser man tex här på buke tillbaka i tiden i alla trådar om lusern så låter det som rena rama mirakelfodret och så läser man typ i H&H eller COH och folk ba: Nej nej nej 😬

Jag är lite (jätte) sugen på att prova, men blir lite nervös över att det är klöver i ifall det korsreagerar med lusern. Samt så äter min inte Pavo Fibrenuggets, så är rädd att även dessa gräspellets kommer åka på gödselstacken :meh:
Min som inte tål lusern tål gg gräspellets och han verkligen älskar den. Min var förut jätte kräsen men sedan jag började ge Glutamin så slinker allt ner, även salt som var hopplöst att få i honom förr slinker ner utan problem. Så tips till kräsna hästar, ge Glutamin. Tar några veckor innan det har effekt så man kan inte ge och vänta sig resultat på en gång utan man får ha lite tålamod. Köper från bulkaffärer för humanbruk.

Min som inte tål lusern tål gg gräspellets och han verkligen älskar den. Min var förut jätte kräsen men sedan jag började ge Glutamin så slinker allt ner, även salt som var hopplöst att få i honom förr slinker ner utan problem. Så tips till kräsna hästar, ge Glutamin. Tar några veckor innan det har effekt så man kan inte ge och vänta sig resultat på en gång utan man får ha lite tålamod. Köper från bulkaffärer för humanbruk.
Åh tål inte din heller lusern? Berätta mer! Hur visar det sig? Tack för tips, då kanske jag ändå vågar prova dem. Jag behöver nåt att ge selen och koppar/zink i, min tål inte heller vanliga mineralblandningar 🫠

Åh tål inte din heller lusern? Berätta mer! Hur visar det sig? Tack för tips, då kanske jag ändå vågar prova dem. Jag behöver nåt att ge selen och koppar/zink i, min tål inte heller vanliga mineralblandningar 🫠
Han får jätte ont i magen, fick inte röra vid honom med skänklarna överhuvudtaget och det var vid så lite som 1 dl. Tog bort lusernen och han blev som vanligt igen. Sedan dess har jag undvikit allt med lusern i.

Detta är ju superintressant. Min gamla häst (för typ 10 år sen) med ems klarade inte lusern, fick puls i hovarna och mådde tydligt dåligt. Oavsett vem jag nämnde detta för (veterinär, hippolog, foderrådgivare) så viftades det bort för lusern var såå bra för fånghästar. Jag lyssnade dock på hästen och gav inte honom lusern mer. Jag ser i fångdiskussioner ofta att det rekommenderas, just för att det är lågt i socker och stärkelse. Jag har slutat kommentera... Måste läsa denna studie nu och se vad jag läser ut av den!
Har haft fångponny som absolut inte tålde lucern, så jag är tveksam till lucern när det gäller känsliga ponnyer i alla fall. Hon kunde äta någon dl, gav man mer så blev det ömma hovar direkt, väldigt tydligt på henne.

Jag köpte en säck gräspellets från GG i dagarna och provade ge några torra ur handen. Han gillade dem!!! Försökte tillochmed muddra mig efter fler 🤩

(De luktar för övrigt annorlunda än Pavo - Pavos är mer örtig, GGs luktar verkligen gräsigt).

En nyfiken fråga, vad är glutamin? Är det för magen?

En nyfiken fråga, vad är glutamin? Är det för magen?
Japp för magen bla. Jag började ge för att jag misstänker pssm hos min häst då han visar vissa symptom så gav i början för musklerna. Men märkte detta lustiga bifynd sas. Har alltid haft jätte problem att få i honom bla extra salt och han har varit extremt kräsen. Men efter jag började ge Glutamin så är allt sådant borta, jag kan ösa på salt och han äter glatt ändå upp allt. Jag behöver heller inte lägga pengar på dyra smakliga kraftfoder för att få i honom hans mineraler så är det bästa jag någonsin gett faktiskt!

AI förklarar bättre..
Enligt dr Eleanor Kellon är glutamin en kritisk aminosyra för hästar, särskilt för att stödja muskelreparation, immunförsvar och tarmhälsa.

Huvudfunktioner för glutamin enligt dr Kellon:
  • Muskelreparation & Energi: Det hjälper till att reparera muskelvävnad och fylla på energidepåer som tömts vid stress.
  • Immunförsvar: Fungerar som en viktig antioxidant i muskelcellerna.
  • Tarmhälsa: Stödjer integriteten hos tarmens epitelbarriär.
Glutamin fungerar ofta i synergi med andra aminosyror som leucin, vilket också hjälper till att bygga bulk och minska muskelnedbrytning, enligt dr Kellons analyser av aminosyrors funktion.

Japp för magen bla. Jag började ge för att jag misstänker pssm hos min häst då han visar vissa symptom så gav i början för musklerna. Men märkte detta lustiga bifynd sas. Har alltid haft jätte problem att få i honom bla extra salt och han har varit extremt kräsen. Men efter jag började ge Glutamin så är allt sådant borta, jag kan ösa på salt och han äter glatt ändå upp allt. Jag behöver heller inte lägga pengar på dyra smakliga kraftfoder för att få i honom hans mineraler så är det bästa jag någonsin gett faktiskt!

AI förklarar bättre..
Enligt dr Eleanor Kellon är glutamin en kritisk aminosyra för hästar, särskilt för att stödja muskelreparation, immunförsvar och tarmhälsa.

Huvudfunktioner för glutamin enligt dr Kellon:
  • Muskelreparation & Energi: Det hjälper till att reparera muskelvävnad och fylla på energidepåer som tömts vid stress.
  • Immunförsvar: Fungerar som en viktig antioxidant i muskelcellerna.
  • Tarmhälsa: Stödjer integriteten hos tarmens epitelbarriär.
Glutamin fungerar ofta i synergi med andra aminosyror som leucin, vilket också hjälper till att bygga bulk och minska muskelnedbrytning, enligt dr Kellons analyser av aminosyrors funktion.
Intressant, ja jag hittade att det främst var för muskler men då har du upptäckt att det också kan vara bra för magen. Kanske värt att testa. Vilken produkt använder du?

Liknande trådar

• Sto med mjölk, lucern?
  • Brogården Höpellets - mängd?
  • vad betyder anaylssvaret lufttort prov?
  • Lusern

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka