bettysmatte
Trådstartare
När jag kom hem började jag faktiskt fundera lite på vad som är okej vid vägarbete. Idag körde jag direkt från jobbet, ca 6 mil, för att handla lite till hästen. När jag åkt en bit såg jag en orange skylt som meddelade att det var "beläggningsarbete vecka 32 och 33" och "välj annan väg". Jag såg inget speciellt, men förväntade mig att jag kanske skulle få stå och vänta en stund längre fram. Jag körde ungefär en mil och helt plötsligt hamnade jag i flera kilometer av väg som bestod av tjärad småsten
... Maxhastighet 50 km/h, men jag höll ca 40-50 km, ändå lät det HEMSKT. Det slog upp stenar under bilen hela tiden, och resten av resan hörde jag regelbundet hur det lossnade stenar. Till och med när jag handlat färdigt och körde hem, hörde jag hur de sista (?) stenarna flög iväg. Nu har jag en gammal skruttig bil så jag lär nog inte märka något speciellt efteråt, men tänk om man hade kommit med en ny bil på samma sträcka? Hade det inte varit vettigt att faktiskt leda om trafiken till annan väg i stället? När jag körde hem fanns det dessutom ingen varning alls om att det var vägarbete längre fram, så de som körde från andra hållet lär ha svängt in på vägen utan att ha en aning om vad som väntade dem. Inte för att jag heller förstod att det skulle bli så illa mycket längre fram... Vad händer om det blir skador på bilar av vägarbete? Får man stå för det själv? Det fanns ju liksom ingen "väg ut" när man väl hamnat där heller...