Vad är Ridning för DIG??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 3 122
C

CeciliaW

Jag har funderat lite på hur de olika bukefalisterna ser på ridning. Ridning, och hästar generellt, är en otroligt mångsidig hobby som kan innehålla väldigt olika saker. I sverige har vi en tendens att anse att "halvblodsridning" á la dressyr/hoppning är det enda rätta sättet att rida på (upplever iaf jag). Tittar man dock på ridning runt om i världen finns det så många olika sorters ridning.

Ridning kan vara att skritta fram på en skogsstig en sommardag, att rida över ett fält i galopp med lasso i högsta hugg för att jaga efter en kalv på rymmen, att rida skolor ovan marken på en PRE, tölta fram över ödsliga hedar på island, hoppa över terränghinder, tillbringa dagar i sträck till häst på de sydamerikanska slätterna... det finns ju en sån enorm mångfald.

Och det finns en sån enorm mångfald i vår älskade häst också. Allt från shire till shetland, saddlebred, islandshästar, galoppörer, ardennerhästar, frieserhästar, mustanger, camarguehästar, araber, travare, halvblod, finsk häst, dartmoorponnyer - jag kan fortsätta i evigheter.

Jag undrar därför, Vad är Ridning för DIG?? Och, hur ser du på de andra typerna av ridning som finns där ute? Anser du att alla typer av hästar - och ridning - är lika 'bra', eller anser du att det finns en "rätt" typ av ridning?

Vore intressant att höra hur ni resonerar... :)

Sv: Vad är Ridning för DIG??

Ridning för mig är sammarbete mellan häst och ryttare efter hästen kapacitet och vilja. Utan för stora krav. Där både häst och ryttare, oavsett åldrar, pris och ras, kan trivs ihop och förenas i en vacker dans. :)

Ridning är för mig först och främst hästar.

mocka, pyssla i stallet, rykta, sitta i sommarhagen och mysa. Utöver det är det en kamp om att göra så lite så möjligt. Där jag vill hamna är barbacka med halsring görandes galopp piruetter.

Ridning för mig är:

• sjukgymnastik
  • sätt att ta mig ut i skog och mark trots mitt funktionshinder
  • snart allmänt transportfordon, för att ta mig från och till jobbet, från och till affär, frisör, fotvård, kompisar, politiska uppdrag och allt annat eftersom färdtjänst och andra byråkrater lutar sig mot regler och riktlinjer, som läses olika beroende på vilken stol man sitter på.

Att ha häst är:

• livsstil
  • sjukgymnastik
  • kärlek
  • lycka
  • glädje
  • styrka
  • ork
  • roligt
  • hälsosamt
  • vänskap

Ja, helt enkelt allt

Senast ändrad:

Alla ridsätt är olika, alla människor är olika. Inget är fel, det är en smaksak.
Vad är ridning för mig? en liten liten liten del av en relation med min bästa vän. En grej vi gör ibland. Nu är han under igångsättning, men jag kan ju säga att jag längtar inte ut i stallet för att rida. Jag längtar till stallet för där är Harry. sen får vi se vad vi hittar på under dagen.
NÄR jag rider så gör jag det så gör jag aldrig bara typ dressyr. Visst lite då och då, så är det med allt. vi provar oss fram, och mycket omväxling. Harry ska känna att när vi går ifrån stallplan så är han förväntansfull , vad ska vi göra idag? SURPRISE ;)
rider för att han ska muskla sig. Och för att han ska få dra ut med sina kompisar i hagen, med oss på ryggen, för att vi tycker det är roligt och avslappnande :)
Så ser jag på .. ridning :P Höjer det inte till skyarna direkt, men sån är jag :P

Ridning för mig är samspel mellan mig och hästen. Det handlar inte om form och hur fint hästen går utan att man jobbar tillsammans, hästen lyssnar på mig och jag lyssnar på hästen. Jag låter ofta hästens vilja spela in, men inte ta över, utan känna av vad hästen har lust med just då, men sen kanske det inte alltid stämmer med det jag vill, och då får man ge och ta. Hästen ska inte styra, men jag tycker personligen att det är lite tråkigt om man har en häst som bara lyder blint och inte visar några egna känslor te.x Nu är jag glad, jag vill galoppera över den här stora, gröna ängen.

Men så tror jag nog att de flesta känner. Man vill ha ömsesidig tillit, alltså att jag litar på hästen och hästen lita på mig, då kan man ha riktigt kul!:D

Samvaro med hästarna och total avkoppling från världen utanför. Det är vad ridning är för mig. :) Just nu är det "halvblodsridning" á la dressyr/hoppning, men på längre sikt vill jag prova många olika sorters ridning och många olika hästraser för att se vad som passar mig bäst. Turridning på Islandshäst har jag ju gjort och även westernridning i Navajo Nation. Fast som du säger så finns det mängder av olika sorters ridning.

Tjusningen med ridning, förutom samvaron med dessa magnifika djur, är att det aldrig går att bli fullärd. Kan vara en smula frustrerande också. :rofl: Varje gång man når en milstolpe dyker det upp en ny i fjärran.

Ridning är för mig ett sätt att vara tillsammans med min häst. Även om det kan låta tramsigt så är hon en av mina allra bästa vänner. Ridning innebär också ett sätt att koppla av från jobbet och komma ut i naturen. Detta är det som är viktigast för mig.

Att jag sedan tycker att dressyr är kul är ngt annat. Jag tränar det med min häst så gott det går. Hon delar inte riktigt min uppfattning men vi kommer en liten bit på väg sakta men säkert.

Jag har inga åsikter om andra ridgrenar som ex western, bruksridning, islandshästar osv. Jag har testat lite olika men bryr mig egentligen inte så mkt. Det gäller nog att hitta det som passar en själv. Jag tycker inte att en sak är bättre än ngt annat. Det handlar nog till sist om en och samma sak : att vara tillsammans med hästar vilket är det bästa jag vet.

Jag rider min häst sex dagar i veckan, ofta ut i skogen. Den dag jag inte rider går vi på promenad.

Ridning för mig?
Det är inte ridning för mig,utan även hästar för mig. Jag vill känna hästens fria styrka i en galopp över vilda marker,släng sadel och träns och sånt skit! Jag vill utforska världen med min bästa vän, ha en naturlig relation med hästen(NH).
Jag AVSKYR dressyr,det är så tråååååååkit!
Och vad tror ni hästen väljer?: Dressyrpass i ridhuset eller en barbackagalopp över ängarna?!
Jag vill att hästen ska tycka att det är lika roligt som jag tycker att det är, springa som om den var en vildhäst!

Det är mitt mål!:) Att rida i halsring om inte även utan det, hela tiden, ALDRIG MERA SADEL ELLER TRÄNS!:love:

Det är kärlek för mig.

Och dethär är MIN åsikt om några andra ridsätt: Dressyr: Alla säger att man i dressyren försöker att få hästen att gå "naturligt", men hur i HELV*TE kan man kalla det naturligt??Och sen när brukade vildhästarna gå i skänkelvikning,på tygeln,framdelsvändningar?:crazy:
Och hur ofta ser man en häst som går dressyr med öronen frammåt??
Hoppning: Där finns det många hästar som tycker att det är kul, och det är ju bra!:) Men se på den stora eliten inom hoppning, där har de ju ca 10 hästar var och det enda dom gör är sitter upp,rider,sitter av. Då vill man ju ställa en fråga; Är det kärleken till hästarna eller kärleken till tävlandet? Ok,alla är kanske inte såhär,men vissa.

Och sen en sissta fråga som ni alla kan ställa till er själva: Tävlar ni för hästens skull eller för er skull?

Bara så att alla vet; det var MIN åsikt.

Ella&Agnes,ni är mina förebilder:bow::)

Ella&Agnes,ni är mina förebilder:bow::)

Hur kan du ha Ella som förebild. Hon som har ridit och rider en sjuhimlans massa dressyr för att FÅ en lydig och följsam häst som vill arbeta TILLSAMMANS med henne?

Dressyr är grunden i alla kommunikation med hästen.

Jag älskar också hästar och vill ha en nära och naturlig kontakt, men för att kunna få en häst som mår bra, håller sig frisk och muskulös, måste jag veta vilken dressyr som är bra för att stärka hästen att bära mig. Hästen är inte född till att bära varken dig eller mig, vare sig MED eller UTAN utrustning.

Tänk på det!!!

Detta är min åsikt och mina tankar.

IngelaH, som också har bland annat Ella som "föredöme" i diskussioner och tanke, bland annat för hennes flitiga och noggranna dressyrarbete med sin häst. Men det finns otroligt många andra duktiga hästmänniskor här på buke.

Senast ändrad:

Hur kan du ha Ella som förebild. Hon som har ridit och rider en sjuhimlans massa dressyr för att FÅ en lydig och följsam häst som vill arbeta TILLSAMMANS med henne?

Dressyr är grunden i alla kommunikation med hästen.

Utan att känna till vare sig Ella eller Agnes (den senare har jag aldrig hört talas om) så håller jag med dig.

till Pernilla
Hur du ska kunna rida en häst utan sadel eller träns utan att träna den i dressyr

är för mig en gåta. Men jag kan hålla med dig om att det är häftigt. Jag vill också kunna göra det en dag. Jag red min häst barbacka i grimma ett tag. Det gick utan några problem. Det är ju inte så svårt så länge man har ett grimskaft att ta hjälp av Tyvärr ramlade jag av för drygt ett år sedan (när jag red med träns och sadel, halvsov i sadeln utan stigbyglar då en fågel flaxade upp framför hästen) och skadade armen. Sedan dess har jag blivit lite försiktigare och insett att jag kanske är för gammal för sådana experiment.

Jag vet inte hur pass vildhästaktigt det är att galoppera fram i full fart på en äng.
Jag antar att vildhästar inte galopperar så ofta och i alla fall inte med ngn på ryggen.

Jag tävlar inte så ofta men kommer kanske att göra det ibland. Det är bra att ha ett mål att träna mot.

Senast ändrad:

Ridning är för mig sammankopplat med hantering av djuret, eftersom hanteringen återspeglas i sadeln. Hästeriet är för mig, är en anledning att orka med allt, ett sätt att relatera och tänka, ett sätt att leva naturligt och följa sina instinkter och slappna av i ett okomplicerat förhållningssätt till hästen. Det är en hjälp att tänka, liksom det är ett sätt att glömma och släppa. Det är en chans - ett val, att leva i ständig utveckling. Man får en moral, ett ansvarstänkande, ett realistiskt tänkande, man lär sig respekt och lär sig ta initiativ, att vara bestämd utan att forcera fram.

Jag tycker inte att det finns något som är rätt eller fel ang ridning.

Men för mig finns bara ett alternativ, seriös dressyr (tävlingsdressyr enligt tr) samt hoppning.
Visst, någon gång kan jag njuta av att lufta i skogen men inte varje dag.

Ang alla andra typer, jag har inte testat allt. Kommer förmodligen aldrig göra det heller. Andra får gärna rida western, islänningar osv.. Men jag gillar mina vanliga ridhästar.. Halvblod eller ponny typ ridponny, connermara, new forest.

Klart att man tävlar för sin egen skull, hästen klarar sig väl bra utan. Nu tävlar inte jag, men jag har ingenting emot tävlingar. Har du det?

Jag förstår vad du menar, det gör jag absolut, men för det första; hästar bör arbetas i dressyr för att hålla. En naturlig häst har väl sisådan 60% av dess tyngd på frambenen. Lägg sedan till 60-70 kilo från ryttaren, som kanske inte tränar dressyr och inte sitter lodrät och balanserar upp sig själv. Framben är ömtåliga. De går sönder, om man inte skjuter bak hästens tygndpunkt genom korrekt arbete som engagerar bakdelen. Dressyrrörelser och skolor kan verka lösgörande och samlande. Hästar som vinklar bak ögonen, lyssnar bakåt. där sitter ryttaren. En häst, som erkänner en annan som ledare (en förutsättning; alla hästar antingen är ledare eller har en ledare) vinklar bak öronen. Alla hästar måste dressyrridas, det är sanningen, om de ska ridas.

Att försöka rida utan sadel och träns, är väl roligt. Hur ska du lära den det, utan att rida dressyr? Jag frågar av nyfikenhet, alternativ är bra, om de är bra. Varför inte ha sadel? En bra sadel stör inte hästen. varför inte träns?

Skulle jag kunna få be att hålla diskussionen om dressyr vs ridning utan sadel eller träns i en annan tråd? Det är nämligen inte det den här tråden handlar om.

Hästar/ridning för mig en en enorm inspirationskälla.
Hästar är ett av världens vackraste och klokaste djur. Varje dag jag umgås med dem är en ny chans att återigen få se dem ifrån ett annat perspektiv.

Ridning för mig är när man rider och inverkar på sin häst, om man inte gör det anser jag att man mer eller mindre åker häst. Rider man strävar man efter att utvecklas, bli bättre osv. enligt mig är det som det går ut på. Att "plocka pusselbitar" allteftersom och för att ständigt utvecklas. Dels för att få en hållbar och stark häst, för att utvecklas som ekipage och för att ha en "morot" att sträva efter med nya delmål hela tiden.

Jag vill utvecklas och känna att ridningen ger mig och hästen ny lärdom och att vi kommer vidare från ett steg till ett annat, jag tror jag skulle tycka att det vore himla tråkigt annars.

Sedan kan det väll vara allt från att rida igenom allén och njuta utav naturen, eller att ha ett träningspass med lite mer fokusering
på ridbanan - men oavsett så ställer jag ändå krav, jobbar min häst mer eller mindre. För mig är det viktigt för att om jag t.ex. rider ut så vill jag ha en häst som är uppmärksam och fokuserad på mig och som är koncentrerad på uppgiften för att t.ex. undvika
olyckor ex. när man rider ut.

Jag skulle kunna tänka mig att komma ut och tävla lite så småning om för att ha det som en "morot" att utvecklas själv, få lite nya delmål även om jag inte tycker att själva tävlandet i sig skulle vara det viktigaste.

Att hästen mår bra och att dess hälsa står i centrum är för mig självfallet, därför tycker jag att rätt ridning, där hästen stärks och byggs upp är viktig likaså som jag tycker att den dagliga vården och skötseln är viktig. Sedan tycker jag att det är viktigt att man som individer också trivs ihop och kan samarbeta väl. Sedan tycker jag hästar är farscinerande djur, jag jobbar lite grann med t.ex. TEAM träning och tycker att dess nervsystem och att få lära mig hur det fungerar är väldigt intressant.

Likaså kan jag ibland tycka att det kan vara lite avkopplande att stå och pyssla om hästen, att rykta och bara vara och njuta. Jag kan tycka att det ibland kan vara avkopplande och skönt att mocka och göra rent boxen, strö, putsa sadeln osv. Så jag gillar väll egentligen det mesta som hästen s.a.s ger mig. :)

Senast ändrad:

Ridning för mig är:
träna (hoppning)
tävla (hoppning)
rida ut i skogen
mysa med :bump::banana::bump:

en häst är ju ens kompis lixom, så det e mer en ridning!:)

Ridning för mig är gemenskap mellan häst och ryttare. När ekipaget utvecklas tillsammans och gör framsteg oavsett om det är tävlingsekipage eller "hobby"ekipage så är det ridning, iaf för mig :)

Ridning för mig är harmoni mellan häst och ryttare.

(Är inte så bra på att skriva långa texter, så jag fattar mig kort!)

M-oaa

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 236
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 789
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka