Bukefalos 28 år!

Vad behöver ett digivade sto?

A

Aleksandra

Hej!
Har letat runt lite bland alla inlägg men inte hittat riktigt det jag sökte. därför måste jag fråga en sak..

Om hästar i allmänhet vet jag mkt men om dräcktiga ston och föl och digivning och allt annat tjockis vetande har jag noll koll på.

och för 1 månad sedan hände det att ett föl kom till världen.
Mitt Sto är en erfaren mor och tar väl hand om sin dotter. Men för mig är detta första gången. Visserligen har jag varit med bredvid och hjälpt andra med sina föl. Men detta är mitt egna och helt plötsligt känns det som... ja, jag vet inte! VAD GÖR MAN?!?

Vi famlar i mörker och tar en dag itaget. men allt går faktiskt skit bra! Och varje dag vill jag ta med fölet in i min säng och sova lite med det funkar inte. Hon har så långa ben!:cry:

Men jag är sååå orolig att stoet inte får i sig den näring hon behöver och framför allt min ögonsten till föl!
idag äter hon kraft grov, havre, gröna mineraler, betfor
*behövs både kraftgrov och mineraler?
*vad är bäst grov 90 el 125?
*klarar sig de på 90 eller är det stor skillnad? vet att det är skillnad på dem men aldrig förstått den betydande skillnaden.
*ska man ge fölet några vitaminer el. mineraler? flytande, knapriga?

jag bllir tokig..:confused:
om det låter som om de är dödsdömda så är det inte så illa! jag undrar för jag vill att de ska ha det bra. Jätte bra!

tacksam för svar
mvh Alexandra/förvirrad
 
Sv: Vad behöver ett digivade sto?

jag der mitt digivande sto krafft plus grön, ca 2,5 kilo om dan (4 LITER).
Hennes föl är idag 3 månader, och honom ger jag inget, utan han både betar och diar så det är ju mamman man behöver göda:D
 
Sv: Vad behöver ett digivade sto?

Ett digivande sto behöver massor med mat, särskillt proteinbehovet går upp enormt. En normal sommar på bra bete klarar sig stoet ofta utan tillskott. Fölet behöver inget, mer än att få lite kraftfoder som den ska äta när den vänjs av, alltså få nu för att lära sig äta just det fodret ordentligt.

Skillnaden mellan 90 och 125 är proteinhalten. Oftast räcker inte Groov alls, utan man får gå upp till Plus Grön istället, det innehåller också mer mineraler och vitaminer.

Håll koll på stoet, hur hon funkar på det du ger ser du på ovansidan, alltså hals, rygg och rumpa, där ska hon vara rund, annars får du öka proteingivan.
 
Sv: Vad behöver ett digivade sto?

Det här äter mitt digivande sto: 13 kg hösilage ( 67g smältbart råprotein och 8 mj energi), 2 kg havre, 200g soja mjöl, 0.3 kg betfor, 260g miner grön, 3 mått kalk ( Foderkrita), 15g salt och 10 ml vitamin multi. Hon har inte så mycket gräs kvar i sin hage så det kan man knappt räkna med. Fölet ger jag inget extra. Hon diar och äter lite hösilage och lite av stoets mat. ( Fölet är snart 2 mån). Denna foderstaten är uträknad med hjälp av min foderrådgivare.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad behöver ett digivade sto?

Det viktigaste är helt klart att se på stoet och fölungen hur de mår! Är båda runda och fina så får de helt enkelt i sig tillräckligt med mat... Vårt digivande sto får 1 kg krafft groov plus 1/2 liter betfor och 1 dl miner grön - funkar jättebra!
 
Sv: Vad behöver ett digivade sto?

Har du tillgång till internet så finns det ett forderstatsprogram BIGD7000 som är gratis och du kan ladda hem det. Där kan du laborera själv med olika foder så du att få ihop det. Kort kan man väl säga att digivande äter MYCKET och att proteinbehovet är STORT. Du kan också kontakta foderrådgivare som finns.
Jag ger mitt sto 4 kg müsli (120g protein/kg foder), 1,5 kg lucern hack, fritt med hö (årets förstaskörd).
Tidigare år har jag gett 2 kg krafft plus, 1 - 2 kg havre, miner blå ca 2 dl, 1 - 2 kg lucern och fritt med hö

Lycka till!
 
Sv: Vad behöver ett digivade sto?

Håller med föregående skribenter även om jag inte är förtjust i märket Krafft precis. Pelleterat foder är inte min grej då det är lätt hänt med strupförstoppning på hästar som behöver mycket. så blöt upp det för guds skull!!
Men det gör man som man vill med bara proteinbehovet täcks.
Däremot vill jag gärna flagga för att ston behöver KALK!!!! Det krävs enorma mängder av kalk för att få bra benstomme på fölisar och ofta ser man hästar som får problem senare i livet för att de fått kalkbrist som föl.
Lycka till med fölis och mamman!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 525
  • Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 474
Senast: Tualma
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 731
Senast: Kisseninan
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 128
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp