Vad behöver man till en 6 månaders?

Bukefalos 30 år!

@Morces jag rekommenderar alltid att transportera föl och unghästar som inte är resvana tillsammans med en annan snäll häst. Allra helst mamman, men om inte uppfödaren vill släppa iväg henne så ta med din egen häst om den är lugn och resvan. Då kan dom "bonda" lite på resan också, så har fölis förhoppningsvis en trygg vän när den kommer fram till sitt nya hem.

Angående halmbal före eller binda upp så beror det på hur ditt släp ser ut och hur stor samt hur pass hanterat fölis är. Bor den tillräckligt nära så du kan hälsa på den och kolla läget innan resan?
Jag bor nära. Så hälsar på när jag kan. Jag kan ju inte vänta till november 😂

Jag tänker att det blir nog bäst om den står ensam i transporten. Halmbalar fram kan fixas och självklart ska den stå lös.

Jag hämtade hem mitt sto och hennes åring från lösdrift till sommarbete för 1.5 vecka sedan.
Hyrde en lastbil. Mamma häst stod längst in uppbunden och dottern lös bredvid. Hade även tagit ut mellanväggen.

Egentligen är det mer optimalt att låta ungen gå kvar i sin trygga flock och flytta mamman men det verkar inte aktuellt för denna uppfödare?
De är så små när de är sex månader och behöver egentligen sin mamma ca ett halvår till.
Jag tycker att en bra lösdrift är det bästa för unga hästar samtidigt skulle jag aldrig släppa in en så liten bebis i en okänd grupp. Det blir väldigt tufft för dem så tryggare att göra som du tror jag.

Jag tycker inte man gör så mycket med en sådan liten unge förutom leda lite i grimma, borsta o lyfta ben.

Jag hämtade hem mitt sto och hennes åring från lösdrift till sommarbete för 1.5 vecka sedan.
Hyrde en lastbil. Mamma häst stod längst in uppbunden och dottern lös bredvid. Hade även tagit ut mellanväggen.

Egentligen är det mer optimalt att låta ungen gå kvar i sin trygga flock och flytta mamman men det verkar inte aktuellt för denna uppfödare?
De är så små när de är sex månader och behöver egentligen sin mamma ca ett halvår till.
Jag tycker att en bra lösdrift är det bästa för unga hästar samtidigt skulle jag aldrig släppa in en så liten bebis i en okänd grupp. Det blir väldigt tufft för dem så tryggare att göra som du tror jag.

Jag tycker inte man gör så mycket med en sådan liten unge förutom leda lite i grimma, borsta o lyfta ben.
Mina egna uppfödingar har jag gjort så med, hämtat hem stoet och låtit småttingarna gå kvar med kompisarna de gått tillsammans med över sommaren och hösten, men jag tror det är få förunnat. Nu behöll jag bägge så det fick kosta, de flesta vill nog sälja så snart de kan för att slippa stå med kostnaderna.

Mina egna uppfödingar har jag gjort så med, hämtat hem stoet och låtit småttingarna gå kvar med kompisarna de gått tillsammans med över sommaren och hösten, men jag tror det är få förunnat. Nu behöll jag bägge så det fick kosta, de flesta vill nog sälja så snart de kan för att slippa stå med kostnaderna.
Jag ska behålla denna och Hedwig ska inte ridas mer. Hon är 23 nu. Så jag har inte ens börjat vänja av.
Hennes förra unge fick gå kvar på lösdriften så tog jag hem Hedwig när ungen var tio månader. Ungen brydde sig ingenting medan Hedwig blev väldigt deppig. Tänkte ta det lite successivt nu i sommar.🩷

Jag har kört alla föl i b kortslastbil av stuteri modell så det inte är ngn bom eller lösa grejer för fölis att göra sig illa på. Då står de lösa som i en box och kan till o med lägga sig under färden. Det har fungerat super o fölen har aldrig varit svettiga eller stressiga när de går av, tvärtom. Så även om man själv har en trailer skulle jag verkligen rekommendera att hyra en b kortare om möjligt!
Du har fått så himla bra tips för övrigt <3 Skulle fölis tappa hull, så finns det jättebra föl kraftfoder som man kan ha att stötta upp med. Jag gillar st hippolyts fohlengold, som man ger i små mängder o fölen älskar dem! Lycka till!!!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka