Vad behöver man till hästen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jenny-79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 17 533
J

Jenny-79

Vi ska köpa vår första häst om en vecka eller två om allt klaffar. Jag har ridit henne på flera lektioner och trivs väldigt bra med henne så på fredag ska jag ut med henne själv och se hur det fungerar. Om allt fungerar bra och jag trivs med henne lika bra som på lektionerna så blir det köp bara veterinärbesikningen är gjord.

Men nu öppnar sig en helt ny värld och en hel del som ska köpas in. Sadel, träns, grimmor, borstar. Finns det fler saker man behöver som jag kanske inte tänker på? Vad ska jag tänka på när jag väljer träns, grimma, bett?

Kom med era bästa råd och tips om vad som behövs och kanske även vad som är helt onödigt.

Sv: Vad behöver man till hästen?

Stallapotek är viktigt. Sårtvätt, bandage, kompresser, salvor, termometer m.m. Nu inför sommaren kan det vara bra att ha ordentligt med flugspray hemma, och likaså flughuvor. Vissa hästar störs mycket av insekterna även under ridturer och då kanske flyveils kan vara bra att ha.

Trivs hästen med det bett som används nu hade jag köpt ett liknande i lagom storlek, om inte så har man en hel djungel av bett att prova sig igenom. Men jag personligen hade börjat med att prova olika typer av tränsbett i det fallet.
Likaså hade jag kört på samma typ av träns om det funkat bra innan. Tyglar kan vara bra att ha ett extra par, det är lätt hänt att få de söndertrampade om man skulle ramla av.

Hur viktigt med vilken grimma man har är ju väldigt olika. Går hästen med den i hagen är det ju viktigt att den inte skaver, annars är det mest en fråga om tycke och smak.
Grimskaft däremot får alltid fötter så det kan vara bra att ha ett par extra.

Sedan är det ju täcken. Beroende på vad hästen är van vid och om man ska ha den klippt eller ej, uppstallad eller på lösdrift så har man olika behov. Men ett par fleecetäcken (och ev regntäcken) bör nog finnas hemma.

Det finns ju hur mycket som helst att köpa, både nödvändigt och onödigt, men det viktigaste är väl anpassad utrustning, stallapotek och borstar.

Benskydd och/lindor kan kanske vara bra. Stallbandage kan komma att behövas om hästen blir skadad.

Någon annan kan säkert fylla på med ännu mer. :D

Det jag behöver minst är:

Sadel
träns
schabrak (iaf 2 stycken så man kan byta)
Benskydd bak + fram
grimma och grimskaft (+ gärna ett extra par)
täcken (regn och fleece, sen vinter täcke ev. vid behov)
borstar
spray (mot flugor)
pälsglans
stallapotek

Tror det var allt :) men satsa på saker som sitter bra! Det tjänar du på :)

Stallapotek otroligt viktigt tycker jag! Om hästen skadar sig osv.
Sadel
Träns
Bett ( som hästen trivs med, kanske samma bett som h*n har haft förut)
Schabrak
benskydd (om det behövs) tex. mitt sto behöver skydd bak för att hon slår sig annars.
Grimma + grimskaft (ha iaf 2 st, så du kan byta, om någon skulle gå sönder eller vara dyngsur.)
Täcken ( om det behövs)
borstar
flugspray( nu när alla flugor kommer:) )
Saltsten

håller med Horse_Power, satsa på saker som sitter bra! det tjänar du på i längden:)

Jag köpte IKEA påsar till grovfodret också
behöver hästen kraftfoder?
Ring till en foderrådgivare som kan hjälpa dig att räkna ut en bra foderstat till hästen
en bra foderstat är viktigt för hästens hälsa, gärna bra och mest grovfoder. Gärna bara grovfoder om hästen klarar sig på bara det.

Jag har vissa saker som jag inte behöver, så vad har din häst för storlek på sakerna?:)
Har lite täcken, träns som är för små o lite skydd osv som jag behöver inte. =)
PM:a mig så kan jag ta bilder på sakerna och skicka till dig:)

Jag köpte också en repgrimma eftersom jag kör NH med min lilla som har gjort en stor skillnad:)
men absolut inte något man behöver:)

För mig är viktigt att ha en visitertång, den är oumbärlig för att felsöka hovarna med. En brems är också bra att ha om det skulle bli en situation med en skadad häst som blir lite stökig.
En hovtång av god kvalité samt en rasp är också bra att ha om hästen får en sko som sitter på trekvart och måste tas av för att undvika att hoven går sönder
Handdukar har jag alltid ett rejält lager av, givetvis tvättade och förvarad i en ren plastback med tättslutande lock.

Glöm inte att införskaffa ett tjog eller två med reflexer till vinterns ridturer, både till dig själv och till hästen :)

Tack för alla tips. Jag kommer att köpa hästen från en islandsridskola och där kommer hon att stå kvar där inakorderad så foder och sånt behöver jag inte tänka på utan hon fortsätter med det hon fått. Hovar behöver jag inte heller tänka på för stallägaren skor själv sina hästar så uppstår det nåt frågar jag henne.

Stallapotek, bra att ni sa det för det hade jag inte en tanke på faktiskt. Jag ska höra med hon som äger stallet vad jag själv behöver och vad som kanske finns att låna där.

Bett ska jag fråga om jag kan få köpa det hon redan har, annars kommer jag att köpa likadant. Hon har ett tredelat som hon trivs bra med.

Grimma kommer bara att användas till och från hagen så där köper jag en billig. Det räcker nog med en för om den råkar vara blöt eller nåt så finns det flera att låna. Praktiskt med ett stall där det är nästan samma storlek på alla hästar.

Reflexer har jag skrivit upp nu.

Täcke vet jag inte, jag ska höra med ägaren men jag tror inte det brukar användas. Är kanske eksemtäcke då om hon behöver det, jag har glömt att fråga det så det ska jag göra på fredag. Den enda gången jag sett någon häst ha täcke på i stallet är just på sommaren och då är det bara dom som behöver det som har det.

Fast jag tycker nog du ska köpa en extra grimma. Jag hade inte vetat att folk springer och lånar mina saker utan att fråga. Kanske transportskydd om du ska ut och åka?

Med sadel tycker jag du ska ta ut en duktig sadelutprovare så hästen får rätt sadel direkt!

Vi ska inte ut och åka något, vi är inte intresserade av tävling eller nåt utan kommer bara att hålla oss där. Låna grimma kan jag nog göra om det behövs, grimmorna som hänger på väggen hör till ridskolan och används till alla hästar, även dom privata vid behov. Så den vi köper kommer att ligga i ryktlådan och bara användas när vi är där.

Sadel är ett stort bekymmer och det finns inte nån sadelutprovare här. Så om jag ska till en sån måste jag fara över till sverige vilket varken är enkelt eller billigt.... Men jag ska ta nuvarande ägare och även hästkunniga vänner till hjälp så ska det nog bli bra.

Senast ändrad av en moderator:

Sadelutprovaren ringer du ut själv. Eller så kan du åka dit. Kostar inte mycket i resa!

Tyvärr så blir det inte så billigt att åka till en sadelutprovare. Lite beroende på när man åker så kan det kosta 1000 kr bara färjan, sen kostar det att hyra transport och bensin är inte gratis det heller. Man bör väl även räkna med övernattning så tja runt 3000 kr om man åker måndag till torsdag. Sen kostar väl även sadelprovaren... Så det blir nog ännu dyrare. Mannen måste även ta ledigt från jobb så med minskad inkomst kostar det säkert 5.000 kr eller över så nä tyvärr är det inget alternativ...

Tyvärr så blir det inte så billigt att åka till en sadelutprovare. Lite beroende på när man åker så kan det kosta 1000 kr bara färjan, sen kostar det att hyra transport och bensin är inte gratis det heller. Man bör väl även räkna med övernattning så tja runt 3000 kr om man åker måndag till torsdag. Sen kostar väl även sadelprovaren... Så det blir nog ännu dyrare. Mannen måste även ta ledigt från jobb så med minskad inkomst kostar det säkert 5.000 kr eller över så nä tyvärr är det inget alternativ...

Nu har du ju inte skrivit var du bor så lite svårt att veta kostnaderna;) Men ta ut en hästmassör ist. De brukar vara bra på att kolla sadlar. Och känner om hästen har spänningar av nuvarande sadel.

Nu har du ju inte skrivit var du bor så lite svårt att veta kostnaderna;) Men ta ut en hästmassör ist. De brukar vara bra på att kolla sadlar. Och känner om hästen har spänningar av nuvarande sadel.

Iof så skrev jag inte det men jag skrev i inlägget ovan att jag måste fara över till sverige så jag tänkte att då kanske man förstår att jag bor utomlands :) Jag bor på Åland så jag tror inte det är så lätt att få hit någon heller.
Jag tror inte att hon har spänningar av sadeln och jag kommer att köpa en bomlös så det ska nog gå bra att hitta en som sitter bra.

Jag tror att du har ganska bra koll på vad du behöver i det stora hela. Reflexer behöver du ju faktiskt inte köpa på ett halvår nu om du inte har riktigt konstiga ridtider...
Stallapotek är absolut super att ha ett eget- även om det finns på plats. Du kommer bli sååå sur när bomullen är slut när just du behöver den ;)
Men man måste inte ha hundra saker i. Diskmedel, lactacyd, bomull och febertermometer kommer man lååångt med. Iaf till en början. Sen kan man ju kolla om det finns jodopax i stallet, det hinner ju alltid bli gammalt innan det är slut. Jag brukar hellre rengöra med alsolsprit iofs.
Brems och visitertång tror jag inte att du behöver i början. Man måste ju se vad de andra som har koll på det gör först.
Smart val att bo kvar på stället. Hästen trivs i flocken och du kommer få den hjälp du behöver :)
Lycka till!

Om man köper sin egen häst tycker jag inte man ska förutsätta att man får låna och använda andras grejor, utan då köper man sina egna som tex grimma.

Jag skulle i ditt fall köpa en vardags grimma som är framme som används till din häst och en fin/reservgrimma med tillhörande grimskaft som man märker med hästens namn.

Samma sak med sjukvårdsgrejer, det finns säkert att låna om det fattas något och behövs, men det är trots allt din häst så jag tycker det är din skyldighet att ha sånna basic saker, varför skall stallägare bistå med det?
Sen om det fattas en kompress eller två ja då kan man väl låna det vid behov.

Täcke skulle jag faktiskt införskaffa ett fleece och ett regntäcke även om det är en islänning som i regel inte använder täcke.
För om hästen blir sjuk kan det vara bra att kunna lägga på ett täcke för att hjälpa till att hålla värmen så att all energi inte behöver gå till det utan det finns lite kvar för att läka kroppen med.
Är det då en lördag kväll och allt har stängt och inte öppnar förrän måndag morgon så är det ganska lång tid att vänta + att du kanske måste panikköpa något dyrt.

Säger inte att du måste köpa allt just precis nu på en gång men det kan ju vara vettigt att köpa inom en överskådlig framtid, tex ser du ett vettigt täcke på rea ja köp det då istället för att betala full pris.

Sen är det alltid dyrt att skaffa första hästen, jag brukar räkna på 25-30 000kr i utrustning till ny häst. Skaffar man fler hästar har man ju förhoppnignsvis basicgrejer som passar även till den nya hästen om man inte gör som jag och går från storhäst till islänning, då var det som att börja om på ny kula för inget av mina gamla grejer passade :)

Ja sjukvårdssaker ska jag höra med stallägaren vad jag behöver köpa och så köper jag det hon rekommenderar. Jag ska fråga henne om täcken också. Problemet är bara att jag inte vet om det finns nånstans att förvara det. Men jag ska som sagt prata med ägaren om det. Hon har haft hästen i 5 år så hon borde veta vad som behövs och inte behövs.

Det med att köpa flera grimmor känns helt onödigt eftersom det inte finns någonstans att hänga upp en egen grimma, ja möjligtvis i sadelkammaren då på samma hängare som tränset men inne i stallet bland spiltor och boxar finns det ingen plats för egen grimma. Om jag skulle hänga en grimma inne i stallet skulle den användas till alla hästar. Precis när man kommer in i stallet så finns det flera hängare och där hänger det 20 grimmor (kanske fler) och man tar bara första bästa grimma när man tar in hästen. Dom använder samma grimmor även när dom tar in privathästarna. Så den grimman vi köper kommer nog bara vi att använda.

Jag skulle även få låna sadel till en början tills jag hittat en egen som sitter bra.

Hästen kommer att gå på lösdrift så hon kommer inte att ha egen spilta. Iaf inte så länge hon är frisk. Blir hon sjuk och måste stallas upp så finns det såklart plats men hon trivs bäst att vara ute. Så därför finns det inte heller några väggar eller så att hänga något på.

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 218
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 225
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 163
Senast: Capybara
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka