Bukefalos 28 år!

Vad betalar ni för analyserat hö?

J

Jenna

Ja, vad får ni ge per kg?

Har mina hästar uppstallade hos grannen. Grannen tog hö i år (gamla gärden som inte varit plöjda på flera år) och eftersom man har hästarna där så hjälpte man ju givetvis till att ta in höet. Nu till saken... Höet är inte analyserat och det är inte av allra bästa kvalitet skulle jag tro (grönt men dammar/bösar nåt förjävligt). Han vill ha 1,30 kr/kilo för det. Detta tycker jag är i mesta laget!! Vad tycker ni? Vad ger ni för analyserat hö? Jag måste ju ha något att komma/jämföra med vid diskussionerna ;)
 
Sv: Vad betalar ni för analyserat hö?

vi betalar 2.63 kr/kg analyserat.
 
Sv: Vad betalar ni för analyserat hö?

Beror ju på var i landet du bor, höpriserna varierar kraftigt. Kolla med folk runtomkring vad de ger, så kan du få en uppfattning om lokala prisnivån.
Vi ger 2 kr/kg för analyserat hö med bra värden...då får vi hämta det själva. Tycker det är ett helt ok pris.
1,30 kr/kg tycker jag låter tokbilligt, analys kan du ju bekosta o fixa själv...det höet behöver inte alls vara dåligt som hästfoder.
 
Sv: Vad betalar ni för analyserat hö?

Köp nått annat!!!!Du får skylla dig själv annars när din häst fått hosta..sen varför köpa ett hö som dammar och dessutom är dåliga värden på?
Bättre att det får gå till tex får eller nått..
 
Sv: Vad betalar ni för analyserat hö?

har för mig att i stallet där medryttarhästen står kostar analyserat hö som man varit med o tagit in själv 2kr/kg
 
Sv: Vad betalar ni för analyserat hö?

Ja, vad får ni ge per kg?

Har mina hästar uppstallade hos grannen. Grannen tog hö i år (gamla gärden som inte varit plöjda på flera år) och eftersom man har hästarna där så hjälpte man ju givetvis till att ta in höet. Nu till saken... Höet är inte analyserat och det är inte av allra bästa kvalitet skulle jag tro (grönt men dammar/bösar nåt förjävligt).
Jag vill inte kommentera priset, däremot din "kvalitétsbedömning".

Gamla gärden behöver inte innebära något problem ur kvalitets- eller näringssynpunkt. Flera faktorer spelar in: sortval, jordmån och eventuella kvävegivor.

Årets förstaskörd kunde torkas snabbt utan att behöva "vända sönder" det på vallen. Då får man med även de sköra småbladen som dammar/bösar som du säger. Många höproducenter arbetar intensivt på att få med dessa små blad eftersom det är där som mycket av näringsinnehållet i höet finns. Att få skördeförluster på mer än 10-15% genom att behöva vända onödigt under torkningen på slag är inte roligt.

Analysen kostar runt 500, det borde din bonde kunna slå ut på sitt hö och hamna på mer än några ören per kilo extra för höet.
 
Sv: Vad betalar ni för analyserat hö?

Jag vill inte kommentera priset, däremot din "kvalitétsbedömning".

Gamla gärden behöver inte innebära något problem ur kvalitets- eller näringssynpunkt. Flera faktorer spelar in: sortval, jordmån och eventuella kvävegivor.

Årets förstaskörd kunde torkas snabbt utan att behöva "vända sönder" det på vallen. Då får man med även de sköra småbladen som dammar/bösar som du säger. Många höproducenter arbetar intensivt på att få med dessa små blad eftersom det är där som mycket av näringsinnehållet i höet finns. Att få skördeförluster på mer än 10-15% genom att behöva vända onödigt under torkningen på slag är inte roligt.

Analysen kostar runt 500, det borde din bonde kunna slå ut på sitt hö och hamna på mer än några ören per kilo extra för höet.

Jag sa inte att hö:et var av dålig kvalitet, jag sa att jag skulle tro det ;-) Men visst som du säger så kan det ju faktiskt vara bra värden på det. Vi tog/slog det ju faktiskt redan i slutet av juni/början på juli om jag inte minns fel. Min "bonde" är en helt vanlig grabb som är helt fixerad vid att tjäna pengar... han skulle aldrig i livet kosta ut en analys på hö:et. Det är onödiga pengar, enligt honom. Men jag kan ju faktiskt, som några sagt härovan, analysera höet själv men det är ju inte kul om det visar sig vara dåliga värden... då har man ju lagt ut för analys + att man står det med ett hö som man egentligen inte vill ha. Och usch så mkt kraftfoder det skall gå åt...
 
Sv: Vad betalar ni för analyserat hö?

Du kan väl analysera innan du köper höet? Alternativt säga åt grannen att du inte vill köpa oanalyserat hö, helt enkelt.
 
Sv: Vad betalar ni för analyserat hö?

Jag betalar 2,50kr inkl. moms för ett superfint hö, grönt, luktar supergott, blir nästan hungrig när jag känner doften!
 
Sv: Vad betalar ni för analyserat hö?

Jag betalar 2 kr kg för analyserat höt. Bra värden, en MJ/smbrp kvot på 6,5.

/Lizzie
 
Sv: Vad betalar ni för analyserat hö?

Jag betalar 2,60:-/kg för oanalyserat hö. Analyserar själv och i år var det riktigt bra!

1,30 för hö är bland det billigaste hö jag hört. Jag skulle lätt analysera det innan du köper hem ett större parti. Tänk om det är bra, då har du ju ett superbilligt år.

Är det bossigt så är det ju bara att vattna på höt lite. Huvudsaken att det är frächt= inte mögligt eller någonting sådant!
 
Sv: Vad betalar ni för analyserat hö?

Vi betalar 2 kr / kg för analyserat och får det dessutom hemkört
 
Sv: Vad betalar ni för analyserat hö?

Jag betalar 1,50:- för analyserat hö men det är en lite chansning eftersom jag tar in hö´t direkt från åkern och sedan skickar in analysen som dock bonden betalar. Har dock alltid haft kanonhö från honom så det känns ganska safe. Att vi kan hålla så pass lågt pris är genom att vi kommer överens redan på våren hur mycket jag skall ha och att vi tar in det direkt hem till oss och att vi hjälper till.
 
Sv: Vad betalar ni för analyserat hö?

2 kr kg. Innehåller cirka 110 g smrp och 8,6 MJ :) MYCKET fint hö, GRÖÖÖÖÖÖNT :d

Hämtar det 50 meter från stallet så det är skitbra.
 
Sv: Vad betalar ni för analyserat hö?

Jag har köpt för 1.50 + moms = 1.88 kr/kg för fint, analyserat hö. Jag har inte hjälpt till med skörden, utan hämtar bara.
 
Sv: Vad betalar ni för analyserat hö?

KL
jag betalar 1 kr/kg för analyserat turbo hö, kvot 9.4.....

vi köper av vår snälla stallägare, som äger vallarna, och tar ett mycket symboliskt pris för det hela..... Tacksam.........
 

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 258
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
2 956
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
2 933
Senast: MonteRose
·
Övr. Barn Jag har en vän som är rejält överviktig. Hennes man är väl ganska normalviktig. De har 2 barn och deras tjej behöver verkligen gå ner i...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
21 002
Senast: Kattennizze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp