Vad betalar vi för hästarnas mat?

Inte_Ung

Trådstartare
Och vad får vi för pengarna?

Mina hästar får:
3kg hö
1kg halm
1kg Edel Häst Topp

Det ger 240g SmbPr, 38MJ och ALLA vitaminer och mineraler som hästen behöver (även Biotin och Selen) till en kostnad av 13.40/dag som blir 402:-/månad.

Vad ger ni, vad kostar det för er och vad får ni för det?
 
Men nu har ju då små hästar som inte kräver så mkt energi o protein. Så då blir det ju dumt att jämföra på det viset..?

Mitt fullblod som kommer stå på ca 80 MJ med detta:

8 kg hö
0.8 kg hippo alfa
0.5 kg havre
3 dl krafft protein (=200 g)
2 dl soja (=120 g)
30-50 g miner grön

..kommer kosta 21 kr och 16 öre/dag, och 656 kr/månad.

(2 kr/kg för hö, 1 kr/kg för havre)

Sen har du ju säkert bättre hö, samt att du ger för lite grovfoder för min smak, så det e klart det blir billigare. :p Men alla är vi olika, jag har ju bara EN häst att mätta också, så man måste ju vara mer ekonomisk med flera. :smirk:

Om mitt hö skulle vara bra proteinmässigt skulle jag bara behöva ge 10 kg/dag (+ ev mineraler o så vitaminer), men det skulle ändå kosta 20 kr/dag, 600-620 kr i månaden..!

Det är trixigt detta.
 
5 kg hö 6,50 kr
0,5 kg havre 1,645 kr
25 g Miner vit 0,295 kr

11 kr/dag + kostnad för 100 g betfor (har inte kvittot kvar)
 
Men nu har ju då små hästar som inte kräver så mkt energi o protein. Så då blir det ju dumt att jämföra på det viset..?
Det är därför som det vore bra om alla skrev hur mycket energi och protein de får för pengarna. För då kan man ju jämföra i alla fall!

Jag skulle ju kunna halvera din foderstat rakt av. Och då hamna på en kostnad av 10.58/dag motsvarande 317.40/månad. Vilket ju betyder att din foderstat är mera ekonomisk än min.
 
Sorry! :smirk:

Men då kan ju dra dena jämförelse- min häst behöver mer än dubbelt så mkt energi som din foderstat ger. Så alltså skulle din foderstat kosta mig (egentligen mer) 26 kr och 80 öre per dag, och 831 kr per månad.. :eek:

Och min skulle kosta dig 10,58 kr per dag (egentligen mindre) och 328 kr per månad.. :D
 
Kan du räkna ut billigaste sättet att få 112 MJ och 1080gSRP :D Halm finns, men äts inte. Höt är sent slaget klöverhö med ca 7.5 MJ och 50gSRP. Betalar höt med mockning, så det är "typ gratis".
 
Vilket roligt exempel!
Med ett så bra hö, så borde du inte behöva någon halm alls.
Och eftersom det är "gratis" så skall vi bygga på det.

Det är ett digivande och dräktigt sto, eller hur?

Soja är ju billigt, så vi ger så mycket av det som vi kan.

Man kan ge 0.2kg/100kg häst

1kg Soja 385g SmbPr och 12,9MJ 5:-
14kg Hö 700g SmbPr och 105MJ 0:-

1085g SmbPr och 118MJ

Duger det?
150:-/månad.
Pluss ett selen och E-vitaminberikat Mineralfoder som passar till Höet.
 
Okej, billigt och bra hö:
Grunden till en billig och bra foderstat.

Mina hästar skulle bli för feta på den maten. Men då går det nog att bara ta bort ett kilo hö.
 
:D Men maxgivan är väl ändå 100g/100 kg häst?

I dagsläget äter hon så mycket hö hon orkar/hinner pula i sig på 12 timmar, det är ca 10 kg. Lägger man in mer sprider de bara runt det.
 
Hur blir det för hästar som bara får hösilage och havre kross. Jag vet hästar som äter dett. Fullblod varmblod ponny
Om man skulle ge havrekross o hösilage till halvblod hur mycket bör man då ge :confused: :confused:
 
Usch, det vågar jag knappt räkna på.
Men jag räknar ca 30 kr om dagen på halvblodsfölet, det är 2.5 kg krafft groov, 0,9 kg krafft protein, 1.5 kg hackad lucern, samt ca 5-7 kg hö, jag vet att det är lite grovfoder, men värderna på mitt hö är dåligt så för att kompensera upp proteinbehovet så är denna foderstat nödvändig.

Sen äter ju de tre ponnyerna som går ute på lösdrift en hel del, nu äter dom havre, lucern och hö.
 
Min får 9-10 kg hö, ca 75 g vetekli, 75 g miner röd, lite kalk och lite salt per dag.

Kostnad: 23,04 per dag, 691 kr i månaden (hö: 18-20 kr, kli: 32 öre, miner: 2,80:- :eek:)

Ger 75-84 MJ och 557-618 g smb rp (kvot på 7,4)
 
Det stod 200g/100kg i min bok. Men den är gammal, så det kan ha kommit nya rön om det.

Skall man basera foderstaten på att hästen bara får i sig 10kg hö och att maxgivan är 100g/100kg häst, så blir det svårt att få till det billigt. Då så hamnar vi snarare på avdelningen DYRT!

Vi börjar med 10 kg hö och 500g Soja, då så får vi:
75MJ och 500g SmbPr pluss 6,5MJ och 192g SmbPr
Totalt 81,5MJ och 692g SmbPr
Då så saknas det 30,5MJ och 388g SmbPr
Det ser dystert ut det här.
Hon behöver dra i sig 3kg pellets av typen EDEL Avel eller Hippo Alfa eller liknande också.
De kostar runt 5:-/kg x 3 = 15:- och så Sojan 2:50.
17:50/dag --> 525:-/månad
Hujeda mig, 10kg hö skulle ha kostat 25:-/dag
Totalt 1275:-/månad det kan jag mata 3 av mina hästar för.

Det kanske skulle gå om du lade till 2kg Kraft Protein och 3dl matolja i stället. Men det blir väl inte heller billigt?
 
Utan analys, så vet man inte hur mycket man skall ge.

Men hösilage och havrekross kan vara utmärkt som foderstat.
 
Vill du veta vad jag ger :D

10 kg hö (typ)
1 kg Krafft Breed (hade köpt säcken till hästen jag fick ta bort...)
soja (mer än maxgiva...)
500g betfor
ca 1,25 kg lusernhack
3 kg havre
lite kli och Krafft Protein (kvar från tidigare, kanske 60g av varje per dag)
V.S.L (e-vitamin, selen och lysin)

Det blir dyyyyyyyrt, jag lovar. Och jag hamnar aningens över vad jag skrev att hon behöver, men det behövs (tyvärr, suckar plånboken).

De andra stona som har föl äter ca 8 kg hö och 2 kg havre och en skvätt betfor per dag... det är aningens billigare...
 
Luzernhack är dyrt, så det ville jag inte blanda in.
Men havre är billigt, så i.o.m att hon får i sig det så blir det lättare.

Men det blir 6,25kg kraftfoder om man räknar in luzernhacket. Det är mycket det. Islandshästen skulle kunna äta en tredjedel av detta. Men då så skulle väl alla skrika om att det var för litet strå till för mycket kraftfoder. 3,3kg hö och 2,1kg kraftfoder.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 207
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 571
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 525
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp