Vad betalar vi för hästarnas mat?

Lusernhacket ger jag just för att få mer strå och längre ättid. Det började jag med i somras när jag inte hade möjlighet att ge tillskottsfoder mer än en gång per dag, så mängden foder jag kunde ge var begränsad. Hacket löste en rätt stor del av det.
 
Vad borde jag ge?

Behöver 110MJ och Smbpr 700 g/kg.
Hö(Smbrp 57, 7,3 MJ kostar 1,25kr/kg), äter inte halm och havre.
 
Re: Vad borde jag ge?

Vilket bra hö till ett bra pris, vi utgår från det.

12 kg hö ger 684g SmbPr och 87,6MJ.
7,5dl matolja ger resten upp till 110MJ.
Matolja kan man hälla litet över höet vid varje fodertillfälle. Det binder damm också, så det är rätt bra.
Tyvärr så vet jag inte vad det kostar. Men jag vet att man skall köpa det på dunk från en foderleverantör och inte på ICA.

Annars så kan du ge Majskross, som jag inte heller vet vad det kostar. Det innehåller 12MJ och 60gSmbPr/kg. Nej, oljan är nog bättre.

Och så mineraler då, som passar till höet. Du behöver nog ett med B-vitaminer i, typ Miner Röd, det dyra.
 
Re: Vad borde jag ge?

7,5 dl olja blir ca 26 MJ, det blir ju för mycket. Maxgivan är 10% av total foderstatens energi. Dessutom är olja DYRT. Billigaste jag hittat är 9 kr/liter på Lidl.
 
Re: Vad borde jag ge?

Maxgivan är 10% av total foderstatens energi
Ojdå, det hittade inte jag någonstans.

Skall vi prova med en Majsbaserad foderstat då?
Man kan, enligt min gamla omoderna bok, ge 0.5kg majs/100kg häst. Så vi kan väl klämma till med 2kg då.

Men då blir det ju för mycket protein.

Nej, nya grepp.
Gräsfröhalm borde vara något för detta fallet.
Det är som jättetaskigt hö och brukar innehålla 7MJ och 10-15g SmBpr.

12 kg hö ger 684g SmbPr och 87,6MJ.
vi tar bort ett kilo hö och lägger till 4,5kg gräsfröhalm.

11kg hö ger då 627g SmbPr och 80,3MJ
4,5kg gräsfröhalm ger 45g Smbpr och 31,5MJ
totalt 672g Smbpr och 111,5MJ
Aja, nära i alla fall 11,5kg hö dåra och 4kg gräsfröhalm.
695,5g Smbpr.
Gräsfröhalm brukar kosta runt 1:-/kg.
Tillsätt 75g mineraler Miner Röd 2:80

14,37+4+2:80=23:17/dag 695:-/månad.

Spänningen stiger, kan hästen äta allt detta?
15,5kg strå?
 
Re: Vad borde jag ge?

Ja det blir ju helt klart billigare än vad jag betalar nu, vågar knappt räkna ut vad jag betalar.

11kg hö = 13,75
1kg korn= 1,8
1kg Groov= 5,3
0,5kg betfor= 2,72
+vitaminer och mineraler= ca 2,00
=25,57:-/dag =767:-/mån.
Uträknat på ett unegfär då jag inte har alla kostnader i huvudet.

Men jag är tveksam till att få i henne så mycket grovfoder. 11kg är på gränsen nu, hade jag kunnat ge mer i hagen så hade fungerat tror jag men då blir den andra stackars hästen utan mat på nätterna.
 
Re: Vad borde jag ge?

Men du betalar ju för en himla massa proteiner som du inte behöver ju.
Byt ut Krafft Groov mot Majskross eller korn, det borde spara en slant. 5:30-1:80=3:50 --> 105:-/månad.
Eller ge Edel Champ i stället så kan du ta bort mineralerna och vitaminerna. 5:30 - 4:90 = 0:40 + 2:00 = 2:40 --> 72:-/månad. Men det är inte lika bra.
 
Re: Vad borde jag ge?

Hästen har ingen gallblåsa, därav begränsningen på fett. Jag har hittat maxgivan när jag läst om tester de gjort på hästar med utfodring av fett. Tyvärr kommer jag inte ihåg var, men har jag tid att söka lite så hittar jag det säkert igen.

Majs är också dyrt, här i Sverige i alla fall. Men proteinöverskottet kommer ju från höt, så det gör ju ingenting.
 
Re: Vad borde jag ge?

Det käns pá nágot kostigt sätt som att du har humor.....
:D
 
Re: Vad borde jag ge?

Hästen har ingen gallblåsa, därav begränsningen på fett.
Jo,jag vet. Så jag letade i mina böcker och hittade inget. Så jag gissade att hästen borde klara någon liter om man sprinklade det över höet några gånger/dag. Jag vill gärna veta hur mycket hästar klarar och var du har läst det någonstans.

Men proteinöverskottet kommer ju från höt, så det gör ju ingenting.
Jo, i plånboken. Men inte i hästen. Man behöver ju inte betala för något som man inte behöver. Det blir bara dyrt.
 
Re: Vad borde jag ge?

Jasså, den skiner igenom t.o.m. här.
Jag som försöker att hålla viss kontroll på den, ty den kan lätt ta över, och då så vet man inte riktigt vad som händer.
 
Iom att stallägaren tar eget hö(silage) så betalar vi ingenting för det men ponnyns mat skulle bli ganska dyr då hon får ganska mkt stråfoder och om det är så dåligt som det vi har krävs det massor av extra proteiner för att täcka upp.

Idag får hon 0,5kg Krafft Protein som kostar 12kr/kg (om jag minns rätt), dvs Krafft för 180kr/mån.

Sen får hon "onödiga" tillskott som känns bra, för hon får Biovimin som ska täcka upp de vitaminer och mineraler hon behöver och det kostar 250kr för 2,5l och jag ger 50ml/dag.

Tillskott för 200kr/mån och om jag var tvungen att köpa hösilage själv skulle det kosta ca 600kr/mån i "småsäck" från ex Brunnsbergs. Men då skulle jag inte behöva lika mkt proteiner extra...

Aaah idag betalar jag alltså 200kr utöver stallhyran för hennes käk. Det skulle säkert bli billigare med Soja men då måste jag ju köpa ngt att blanda ut sojan med.

Nu minns jag inte exakt vad det blir i MJ och Smrp mer än att kvoten ligger på ca 7 och hon får mer än vad hon behöver i underhåll pga fri tillgång till höet. Men det är det bästa jag kan göra idag.
 
Re: Vad borde jag ge?

Letade lite och hittade små bitar här och där. Mest är det på distanshästar det gjorts tester.

Fett kan också läggas till för att öka kaloriinnehållet per kilo intaget foder. Fett innehåller 2,5 gånger så mycket energi som spannmål. Vanliga kraftfodermixer innehåller ca 2,5 % fett medan den vältränade hästen kan tåla så mycket som 10-15 % fett (vegetabiliskt) i foderstaten. Om man ger fett efter träning så verkar förbränningen av fria fettsyror gå före förbränningen av glukoslagren i blod och muskler. Detta lämnar glukosen att användas då den behövs – oftast när hästen är trött, tex under ett träningspass eller under tävlingsritt. Att införa fett i foderstaten kräver dock lite eftertanke. Undvik härsket fett eller animaliskt fett då de kan innehålla ämnen olämpliga för hästen att äta. Det är bra att ge extra tillskott av E vitamin då man fodrar med stora mängder fett. Både vid tillvänjning och avvänjning av fettdieten ska detta göras gradvis.
Källa: Distanshästens utfodring


När det gäller extra tillskott av fett (vegetabilisk olja) utfodras maximalt 0.5 dl / 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.
Källa: Bioactive


Det var vad jag hittade på kort varsel. Observera att det är fetthalten i TOTALA foderstaten, så man får räkna med fettet i övrigt foder om man ger mer kraftfoder.
 
Re: Vad borde jag ge?

Åh, tack!

den vältränade hästen kan tåla så mycket som 10-15 % fett (vegetabiliskt) i foderstaten.
Procent av vaddå? Kg foder eller MJ?

Observera att det är fetthalten i TOTALA foderstaten, så man får räkna med fettet i övrigt foder om man ger mer kraftfoder.
Jo, det tänkte jag på. Men mitt exempel var ju bara hö och olja.

maximalt 0.5 dl / 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle
Det blir 2,5dl/gång åt en 500kg häst. Om man fodrar 3ggr/dag så kan man få in 7,5dl. Undrar om det går.

Om det är 10% av fodervikten, så går det ju bra om man ger 10kg hö.
Om det är 10% av MJ, så går det dåligt. För då kan man bara ge 3,3dl olja vid 110MJ foderstat.
 
Re: Vad borde jag ge?

Den källa jag hittade tidigare (som jag inte hittade nu tyvärr) så stod det tydligt 10% av totala MJ i foderstaten. Jag ska klura om jag hittar mer från undersökningarna som är gjorda på distanshästar.
 
Re: Vad borde jag ge?

Visst betalar jag för proteiner jag inte behöver men det är inte lätt att få ihop en foderstat utan för mycket med det höt jag har. Havre kan hästen inte äta mer än det lilla som finns i krafft groov. Det gör att de finns få foder som jag kan ge henne. Plus att jag inte har tillgång till mer än krafft sortimentet, hipp och fibergi där jag bor. Finns ingen återförsäljare för andra foder tyvärr.
En foderstat med endast korn vill jag inte ge då det inte är så nyttigt för hästen vad jag vet. Har gett groov ett bra tag och det verkar fungera så jag få nog stå ut med att betala...
 
Re: Vad borde jag ge?

Men jag har då aldrig hört att 2kg korn skulle vara för mycket. Men majskross måste ju annars vara billigare än Krafft Groov?

Annars så borde väl Sport eller Grund vara bättre för dig?
Sport ger 12MJ på samma mängd protein som Groov ger 9MJ, det skulle bli 3MJ till.
 
Många pengar, tyvärr. Jag har en häst som fick fång för några månader sen, och specialfodret är dyrt som pocker. Sen att hösilaget ligger lågt i protein gör inte att det blir billigare eftersom jag måste komplettera med lusern.

Hösilage 7 kg (600 kr/mån)
Krafft Lusern (hack) 1,5 kg (225 kr/mån)
Betfor 0,1 kg (9 kr/mån)
Dodson&Horrell Leisure Mix 1,75 kg (420 kr/mån)
Matolja 0,04 kg (25 kr/mån)
Shy Feeder 30 ml (30 kr/mån)
Morötter 0,5 kg (25 kr/mån)
Örter Dodson&Horrell Stand Free 2 mått (vet inte riktigt, tror ca 30 kr/mån)

SRP: 440 g (behov vid lätt arbete 468 g)
Energi: 78 MJ (behov vid lätt arbete 78 MJ)

Totalt per månad: ca 1300 kr
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 207
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 571
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 525
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp