Bukefalos 28 år!

Vad betyder det när hästen " slår ihop " läpparna

R

Riverbridge

Vad betyder det när hästen " slår ihop " läpparna så det blir en slags " smackande " ljud? :confused:

Min medryttarhäst gör det när jag borstar honom. :D
 
Sv: Vad betyder det när hästen " slår ihop " läpparna

Vad det betyder vet jag inte,men vårat arabsto gjorde alltid så när hon blev nervös/osäker/otålig.
 
Sv: Vad betyder det när hästen " slår ihop " läpparna

Vad det betyder vet jag inte,men vårat arabsto gjorde alltid så när hon blev nervös/osäker/otålig.

Okej. :) Han verkar inte nervös eller så, tvärtom så stod han och njöt när han började. :D
 
Sv: Vad betyder det när hästen " slår ihop " läpparna

Min gammelpålla gjorde så när hon stod och njöt i hagen.
Rasthagen var precis utanför ett fönster och när någon satt och jobbade i det rummet så hördes det in:)
 
Sv: Vad betyder det när hästen " slår ihop " läpparna

Min pålle gör så ibland när vi är ute och rider och hon går på långa tyglar. Jag har tagit det som om att hon njöt.
 
Sv: Vad betyder det när hästen " slår ihop " läpparna

Min gör så när hon blir lite ängslig eller konfunderad. Och alltid om min pappa håller i henne (brukar betyda att det är transportering och veterinär på gång)
 
Sv: Vad betyder det när hästen " slår ihop " läpparna

Många hästar gör det när det är skönt... ett sätt för dom att säga "Ååååh fy fan va gött" :D

Andra som sagt när de blir lite fundersamma, stressade, överväger hur de ska hantera en ny situation...

Ofta är det iaf en signal på att hästen tänker/överväger eller är avslappnad mentalt. Kika på hur föl beter sig mot sin mamma, de knapprar med läpparna, tuggar, etc. De visar underkastelse. Ofta ser man det när man säger till en häst och som lyssnar till på det man sagt, tuggar lite, funderar och bestämmer sig för att det är bäst att lyda det man säger.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 432
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
794
Senast: Cattis_E
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 449
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 704
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp