Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Jag tänkte att det kanske går bra att fråga er vego-experter här om lite råd?

Jag tycker ICAs tikka masala-sås på glasburk är himla god, och dessutom ett jättesmidigt alternativ när orken tryter på vardagarna och jag måste ha en matlåda till jobbet. Av okänd anledning börjar jag få lite svårt för kyckling om den inte är grillad och tänkte då byta ut den mot något vegetariskt alternativ.

Jag har provat kikärtor och det var helt okej, men tyvärr går det INTE att micra kikärtor, alltså seriöst det blev som små bomber :nailbiting:

Så har ni något tips på någon annan "grytbas" jag kan prova? Jag brukar ha ris till men bara ris och "sås" kändes liksom som att det saknade något. Jag tycker inte om varm paprika så det är tyvärr inte ett alternativ. Dessutom vore det bra om det var något lite matigare så man står sig bättre på det :)
 
Jag tänkte att det kanske går bra att fråga er vego-experter här om lite råd?

Jag tycker ICAs tikka masala-sås på glasburk är himla god, och dessutom ett jättesmidigt alternativ när orken tryter på vardagarna och jag måste ha en matlåda till jobbet. Av okänd anledning börjar jag få lite svårt för kyckling om den inte är grillad och tänkte då byta ut den mot något vegetariskt alternativ.

Jag har provat kikärtor och det var helt okej, men tyvärr går det INTE att micra kikärtor, alltså seriöst det blev som små bomber :nailbiting:

Så har ni något tips på någon annan "grytbas" jag kan prova? Jag brukar ha ris till men bara ris och "sås" kändes liksom som att det saknade något. Jag tycker inte om varm paprika så det är tyvärr inte ett alternativ. Dessutom vore det bra om det var något lite matigare så man står sig bättre på det :)
Jag tycker att tofu blir gott i tikka masala! Vanlig okryddad tofu som man ser till att vätska ur ordentligt så att den kan suga åt sig smaken av grytan.

Om du är mer inne på nån grönsak eller liknande så kanske aubergine funkar? Eller kidneybönor?
 
Apetinas paneer passar utmärkt. Eller Tofu, quorn (bitar, strimlor), oumph (finns massa olika men såg att det kommit några bitar som är smaksatta med indiska kryddor), sojabitar, pease strimlor :)
 
Jag tänkte att det kanske går bra att fråga er vego-experter här om lite råd?

Jag tycker ICAs tikka masala-sås på glasburk är himla god, och dessutom ett jättesmidigt alternativ när orken tryter på vardagarna och jag måste ha en matlåda till jobbet. Av okänd anledning börjar jag få lite svårt för kyckling om den inte är grillad och tänkte då byta ut den mot något vegetariskt alternativ.

Jag har provat kikärtor och det var helt okej, men tyvärr går det INTE att micra kikärtor, alltså seriöst det blev som små bomber :nailbiting:

Så har ni något tips på någon annan "grytbas" jag kan prova? Jag brukar ha ris till men bara ris och "sås" kändes liksom som att det saknade något. Jag tycker inte om varm paprika så det är tyvärr inte ett alternativ. Dessutom vore det bra om det var något lite matigare så man står sig bättre på det :)
Jag brukar ha halloumi i den. Eller quornbitar.
 
Jag tycker att tofu blir gott i tikka masala! Vanlig okryddad tofu som man ser till att vätska ur ordentligt så att den kan suga åt sig smaken av grytan.

Om du är mer inne på nån grönsak eller liknande så kanske aubergine funkar? Eller kidneybönor?
Apetinas paneer passar utmärkt. Eller Tofu, quorn (bitar, strimlor), oumph (finns massa olika men såg att det kommit några bitar som är smaksatta med indiska kryddor), sojabitar, pease strimlor :)
Jag brukar ha halloumi i den. Eller quornbitar.
Tack för svaren!

Quorn har jag för mig är svampbaserat? så det går fetbort, avskyr verkligen all sorts svamp. Tofu och paneer har jag aldrig ätit, vad smakar det? Kanske dags att prova!

Halloumi var en bra ide också, det hade jag inte tänkt på.

Om man har aubergine antar jag att den ska kokas lite lätt först?
 
Quorn har jag för mig är svampbaserat? så det går fetbort, avskyr verkligen all sorts svamp.

Med risk för att låta som en gnatig förälder, men har du faktiskt provat eller säger du bara 'urk' av princip för att svampprotein är inblandat? För de flesta produkterna är inte svampiga i vare sig smak eller konsistens. Jag har svårt för allt sojabaserat och är grinig med smaker och konsistenser överhuvudtaget, så jag har provat mig igenom många vegoprodukter och Quorn är fortfarande bland de bättre 'substitut' som finns på marknaden imo.
 
Med risk för att låta som en gnatig förälder, men har du faktiskt provat eller säger du bara 'urk' av princip för att svampprotein är inblandat? För de flesta produkterna är inte svampiga i vare sig smak eller konsistens. Jag har svårt för allt sojabaserat och är grinig med smaker och konsistenser överhuvudtaget, så jag har provat mig igenom många vegoprodukter och Quorn är fortfarande bland de bättre 'substitut' som finns på marknaden imo.
Jag har provat quornfärs och tyckte det var vedervärdigt. Fick höra innan att det "inte alls smakar som svamp" men det gjorde det :meh:
 
Rester till lunch!
33992
 
Idag var det både svalt och ledig kväll så jag passade på :D fräste ett knippe vårlök med en umami buljongtärning och gröna linser, slog på grädde och en skvätt vitt vin(enligt principen en i grytan två i kocken) och lät det puttra ihop. Åt med ris. Helt okej för 20 minuters insats :)
 
Försöker äta bättre...
"Frukost": Morot/ingefärasoppa och 2 hårdbröd.

Lunch: Bästis bjöd på vegansk lasagne som är sjuukt god! Den åt vi även till middag igår :)

Middag:
34126


Vegansk skagenröra med bakpotatis som fortfarande är i ugnen!
 
Måste tipsa om den djupfrysta pizzan veganlover! Jag som inte ens gillar pizza tycker den är supergod.

Jag kör på med veganlivet. Det svåraste är en kollega som i princip varje frukost har tusen frågor om vad jag får äta. Häromdagen frågade hon om kaffe verkligen värt okej :cautious:
 
34197


Gjorde denna igår, från Portionen under tian boken (älsk på den 😍 bra mat för jorden, dig själv och plånboken, mest veganskt och en del vegetariskt). Råkade hälla i hela påsen, 450 g spenat istället för 300 g men blev så gott ändå! Nöjd att jag kokat och fryst ärtorna själv också tidigare 😁
 
Måste tipsa om den djupfrysta pizzan veganlover! Jag som inte ens gillar pizza tycker den är supergod.

Jag kör på med veganlivet. Det svåraste är en kollega som i princip varje frukost har tusen frågor om vad jag får äta. Häromdagen frågade hon om kaffe verkligen värt okej :cautious:

Tänk att kött-normen är så j*vla stark! Har själv haft "vego-diskussionen" med en kollega idag...

---

Jag hade först tänkt äta yoghurt och en brödbit till middag idag, men sen skärpte jag till mig och fixade detta, gott!
 

Bifogade filer

  • 20190801_192933.jpg
    20190801_192933.jpg
    272,8 KB · Visningar: 32

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 797
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
303
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 115
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 773
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp