Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Portabello under ett täcke av grönsaker och ”sufflé”.

stekte portabellohattarna ca 2 min per sida och sedan nervi en ugnsfast form. Stekte sedan vaxbönor, tomat, vårlök, smaksatte med frusen oregano och persilja. Toppade varje portabello med grönsakerna. Ovanpå grönsakerna blev det äggula hoprört med ost (extralagrad getost) som sedan vänts ner i hårdvispad vita. Körde i ugnen tills ägget var klart. Blev jättegott!
 
Portabello under ett täcke av grönsaker och ”sufflé”.

stekte portabellohattarna ca 2 min per sida och sedan nervi en ugnsfast form. Stekte sedan vaxbönor, tomat, vårlök, smaksatte med frusen oregano och persilja. Toppade varje portabello med grönsakerna. Ovanpå grönsakerna blev det äggula hoprört med ost (extralagrad getost) som sedan vänts ner i hårdvispad vita. Körde i ugnen tills ägget var klart. Blev jättegott!
Det låter jättegott!
 
Idag blev det hummus (om man ska va petig så utelämnade jag citronsaft och tahini, men det brukar jag aldrig ha i)!
Mums! :d
 

Bifogade filer

  • 20200407_101143.jpg
    20200407_101143.jpg
    153,5 KB · Visningar: 26
Idag blev det hummus (om man ska va petig så utelämnade jag citronsaft och tahini, men det brukar jag aldrig ha i)!
Mums! :d
Tahini som är så himla gott! Tycker den gör hela grejen :p Har alltid i mer än vad som står också.

Gjorde en så himla god vegobolle i söndags. Med pinot noir både i såsen och i glaset. Så goda matlådor :love:
 
Jag funderar över kryddor... vart köper ni era kryddor ("vanlig" affär eller hmm... såna utländska aärrer ni vet?) och av vilket märke? Vilka köper ni färska?
Jag har börjat känna att kryddorna på burk smakar ju egentligen väldigt lite? Klart de smakar mindre än färska, men tidigare har jag tyckt de smakat mer?

Koriander, ingefära och vitlök köper jag färska varianterna av. De andra har jag använt burk-varianten av, men har nog tänkt börja köpa t ex oregano, dill och mynta färskt också nu funderar jag på...
 
Jag funderar över kryddor... vart köper ni era kryddor ("vanlig" affär eller hmm... såna utländska aärrer ni vet?) och av vilket märke? Vilka köper ni färska?
Jag har börjat känna att kryddorna på burk smakar ju egentligen väldigt lite? Klart de smakar mindre än färska, men tidigare har jag tyckt de smakat mer?

Koriander, ingefära och vitlök köper jag färska varianterna av. De andra har jag använt burk-varianten av, men har nog tänkt börja köpa t ex oregano, dill och mynta färskt också nu funderar jag på...
Jag handlar en del kryddor i orientaliska butiker, men där köper jag mest sådant som är svårt att få tag på i vanliga matvaruaffärer. Sedan köper jag mycket när jag reser. Sainsbury's har väldigt bra utbud och dessutom i fina glasburkar med metallock, så jag ska börja handla på mig mer sådana kryddor (när jag nu kommer till UK nästa gång, det lär ju dröja). Jag har köpt en del kryddblandningar på olika marknader och småbutiker här hemma också. Tycker ofta att dessa är bättre än de "vanliga". Där har jag inte någon åsikt om vilket märke som är bäst.

Färska kryddor köper jag en del, främst rosmarin och basilika. Jag brukar välja ekologiska som är odlade i Sverige. Varje sommar har jag egen rosmarin, lager, basilika, mynta, dragon och koriander. Dock är rosmarin och lager svåra att övervintra tycker jag. Vitlök och chili får jag av vänner som odlar + har lite egen.

Vintertid har jag ganska mycket frysta kryddor från Picard, Lidl och Ica. Picards utbud är toppen med fryst ingefära hackade i lagom bitar.

De kryddor jag (nästan) alltid använder färska är: ingefära, timjan, rosmarin, lager (väldigt stor skillnad mot torkad!), basilika, mynta, koriander, vitlök, gräslök. Gurkmeja är jag storkonsument av och där blandar jag färsk med torkad. Salvia vill jag helst ha färsk, men det går inte alltid att få tag på. Ska försöka odla egen.

Jag gillar inte persilja annat än i bearnaisesås och avskyr dill så dessa går bort. Mejram är inte heller någon favorit.
 
Jag funderar över kryddor... vart köper ni era kryddor ("vanlig" affär eller hmm... såna utländska aärrer ni vet?) och av vilket märke? Vilka köper ni färska?
Jag har börjat känna att kryddorna på burk smakar ju egentligen väldigt lite? Klart de smakar mindre än färska, men tidigare har jag tyckt de smakat mer?

Koriander, ingefära och vitlök köper jag färska varianterna av. De andra har jag använt burk-varianten av, men har nog tänkt börja köpa t ex oregano, dill och mynta färskt också nu funderar jag på...
Spicemaster har jättebra kryddor. Deras oregano är det till exempel jättestor skillnad på om man jämför med typ ICAs eller santa marias. Så köper mycket från dom.
Om jag har vägarna förbi någon udda affär som säljer mycket utländska varor brukar jag passa på att köpa kryddor där. Typ curry, berbere och liknande kryddblandningar. Sen har jag alltid fryst koriander, dill, persilja och basilika i frysen.
 
@Myrten och @Malibu_Stacy Tack för era svar!

Åh, ja rosmarin är också gott!
Basilika äter jag väldigt sällan, men vet att jag och en dejt lagade mat med färsk sån för ett tag sen och det smakade mycket!

Åh, önskar jag hade haft gröna fingrar och kunnat odla mina egna kryddor! Men det kommer inte att hända, jag har gett upp en gång för alla. Men, kom på nu att jag kan fråga min bästa väns föräldrar om jag kan få köpa av dem! :idea: :d
 
Gjorde en variant av vegetarisk gubbröra igår (recept från vegokäk) och den blev så god, godare idag dock när den fått gotta till sig :d
Äts på tunnbrödknäcke!
Det går bra att göra med frysta örter också.
(Osten innehåller löpe men jag bryr mig inte om det)


Vegetarisk gubbröra
Röran är som är allra bäst efter en dag i kylen.

250 g Västerbottenost (färdigriven går också bra)
1 dl finhackad färsk dill
1 dl finhackad färsk gräslök
5 ägg
1/2 dl majonnäs
2-3 dl gräddfil
2 tsk dijonsenap
salt och peppar
(Jag hade även i finhackad rödlök)
Hårdkoka ägg i en liten kastrull – i runt 7-8 minuter. Fyll sen kastrullen med kallt vatten, så att äggen svalnar av fort. Riv ost, finhacka dill och gräslök – och blanda det sen i en skål. Addera majonnäs och dijon och rör runt. Finhacka sen äggen så litet som möjligt och häll även i hacket i skålen. Fyll gradvis på med gräddfil – börja med två dl och smaka av. Osten har mycket sälta, så du behöver eventuellt inte salta mer. Dra ett varv med pepparkvarnen. Röran ska inte vara rinnig, men inte heller svår att bre ut på en macka. Den håller i kylen upp till fyra dagar.
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 344
· Visningar
44 289
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
301
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 115
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 769
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp