Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Solrosfröpastej? Jag hade ett recept från början men nu brukar jag höfta. ca 2 dl Solrosfrön( eller 1 dl solrosfrö, 0,5 dl mandel och 0,5 dl sesamfrön), 1-2 tsk äppelcidervinäger, ett hörn av en buljongtärning smulad, 1-2 msk tomatpure, 1/2 dl dill om du har, olja eller vatten beroende på hur kaloririk du vill ha den. Mixa till den blir lämplig konsistens jag brukar vilja ha så det är lite bitar i. Äts med smörgåsgurka.

Kikärtspastej, stek röd lök och vitlök med kikärtor i en stekpanna, krydda med lite kanel, rivet citronskal och salt. Mixa med lite extra olja och kanske lite citronsaft (smaka av) äts också med smörgåsgurka.

Recepten kommer från gott och grönt som var en vegetarisk tidning som fanns för hundra år sedan när jag flyttat hemifrån och blivit vego, många av recepten har blivit mina standard rätter :D.
Ooh, dessa låter bra, mycket nyttigare än köpegrejer som mest innehåller fett, fett, och mer fett som jag märkt. Eller vet ni om pastejkökets är gjord på något mer protein? @manda
 
Tror @Malibu_Stacy testat en del olika?
Spontant tänker jag pastej!
@Nahar

Tror jag testat det mesta på marknaden :p

Jag gillar absolut pastejkökets, speciellt med inlagd gurka på. Mums! Även ICAs egna kikärtspastej är god.
Hummus och olika smaksatta varianter av hummus är gott på knäcke, men kanske för mycket vitlök om du letar något milt? Gör du dock egen så kan du ju minska/skippa vitlöken.

Annars är Peas of Heaven Smoky Slices min nya favorit. Tunna, inte torra och lagom röksmak. De har mild smak i sig men kanske inte räknas som milda i och med röksmaken?
1634447175948.jpeg


Annars gillar jag olika varianter av färskost. Oatly har en variant med tomatsmak som är god på knäcke.
 
Vad finns det för milda vegopålägg som passar till knäckemacka och yoghurt? Äter just nu vegoost varje morgon men den är inte särskilt nyttig. Tartex är på gränsen till för mycket smak tycker jag, det ska vara något milt till yoghurten och müslin som smakar mycket. Helst något som det går att ha inlagd gurka på och som kommer i färdig förpackning, men jag kan tänka mig att tumma på de två sista om det är gott :D
Jag tycker kikärtspastej är supergott! Finns färdig att köpa på Ica.

Edit: såg sen att du redan prövat den.
 
Jag blev nyfiken och kollade upp. Visserligen ärtprotein i men nä, inte så imponerande näringsmässigt tycker jag.
https://www.lonneberga.se/produkter/pastejkoket-vegetarisk-pastej-200g/
Nä, typ 4% protein. Det verkar vara mest stärkelse och vatten.

Jag gillar också hemgjord ”linskaviar” koka gröna linser, mixa med hackad rödlök, dill, tomatpuré och kryddor efter smak. Det går bra att freestyla röra av kokta baljväxter (eller groddade frön/nötter) med valfritt fett och kryddor. Skulle gärna testa att göra en med svamp, apropå pastejkökets pastej. Solrosfrö, soltorkad tomat och svartpeppar är en favoritkombo.
 
Nä, allting är ju bara fett, inte mycket bättre än osten :/
@Nahar

Tror jag testat det mesta på marknaden :p

Jag gillar absolut pastejkökets, speciellt med inlagd gurka på. Mums! Även ICAs egna kikärtspastej är god.
Hummus och olika smaksatta varianter av hummus är gott på knäcke, men kanske för mycket vitlök om du letar något milt? Gör du dock egen så kan du ju minska/skippa vitlöken.

Annars är Peas of Heaven Smoky Slices min nya favorit. Tunna, inte torra och lagom röksmak. De har mild smak i sig men kanske inte räknas som milda i och med röksmaken?
Visa bifogad fil 78244

Annars gillar jag olika varianter av färskost. Oatly har en variant med tomatsmak som är god på knäcke.
Rökt är gott! Ska se om de har den. Eller nån variant på färskost, men de brukar också vara bara fett tyvärr.
Jag tycker kikärtspastej är supergott! Finns färdig att köpa på Ica.

Edit: såg sen att du redan prövat den.
Har jag?:confused:
 
Jag ska se om jag kan få tag på den. Två tips är ju övertygande :D
Jag tipsar om stora vita bönor, mixa med vatten för lägre fetthalt, i med färska eller frysta kryddor, svartpeppar och salt. Gillar du za’atar så är den toppen på. Gärna i med lite extra tahini så det nästan blir som en hummus, men lite lösare och framförallt fluffigare. Mycket protein, lite fett, har du i någon droppe liquid smoke passar den ypperligt att lägga inlagda grönsaker på. Gör en större batch, frys in i 1dl omgångar och ta fram när det behövs.
 
Jag tipsar om stora vita bönor, mixa med vatten för lägre fetthalt, i med färska eller frysta kryddor, svartpeppar och salt. Gillar du za’atar så är den toppen på. Gärna i med lite extra tahini så det nästan blir som en hummus, men lite lösare och framförallt fluffigare. Mycket protein, lite fett, har du i någon droppe liquid smoke passar den ypperligt att lägga inlagda grönsaker på. Gör en större batch, frys in i 1dl omgångar och ta fram när det behövs.
Åh, gott, enkelt, snabbt! Precis vad jag är ute efter. TACK :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 489
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 275
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 746
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp