Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Var på julbord i lördags. Så himla gott och fanns massor av vegetariskt. Korvar, "köttbullar", rostade rotfrukter, grönkål, olika typer av sallader och gick även att beställa en vegansk varmrätt om man ville. Kul när restaurangerna engagerar sig och gör det bra.

Vad kul!

---

Jag åt just frukost, ingen bild tyvärr, men hembakt (av mamma) grahamslimpa med rödbetssallad påboch så varm oboy-ish till. :)
 
Kommer ni att äta något särskilt festligt idag på Nobeldagen? :)

Jag håller på och kokar ärtsoppa. Blev en miss i planeringen. 😁 Egentligen hade jag tyckt att det vore kul med trerätters fint dukat osv, men egentligen bara om alla är med på det. Och det är nog bara jag som har lust. Dessutom har jag två sjuka gossebarn hemma idag, så det är nog inte läge.
 
Lilla mängden mos :D
Snapchat-1799920733.jpg
 
@majola Okej! Ni får ha fest en annan dag ist :)
@pepp Såg gott ut!

Jag drack just en sån här till mellis, ska knalla till Willys nu och köpa middagsmat :).
 

Bifogade filer

  • 15444550513537979361966551887771.jpg
    15444550513537979361966551887771.jpg
    193,5 KB · Visningar: 41
Måste tipsa om en gryta jag testade i helgen :love:

1/2 purjolök
2 msk tomatpuré
1 msk curry
2 dl röda linser
4 dl grönsaksbuljong
1 burk kokosmjölk, ca 400 g
3 hackade tomater
1 liten burk ananas i bitar, ca 140 g avrunnen vikt
2 skivade bananer
Salt, peppar

Strimla och fräs purjolöken mjuk i en gryta. Blanda i tomatpuré, curry och linser, fräs någon minut.
Häll i buljong, kokosmjölk och tomater, koka på svag värme i ca 15 minuter. Lägg sedan i ananas & banan, låt det koka några minuter så det "gojjsar" ner sig. Smaka av med salt och peppar.
 
Vad använder du för vegansk ost? Har inte hittat någon jag riktigt gillar...
Där har jag ingen aning om vilken det var, men jag använder oftast jeezly original för att det är den enda som finns i min närmsta butik. Jag tycker jeezly och violifes originalostar är likvärdiga men vet att många föredrar violife. Men om jag ska ha de att smälta ser jag alltid till att de får vätska på sig. Greenvie (?) mozzarella och A&As riviera är ok också tycker jag, beroende på vad det ska användas till.

När jag blev vegan var jag utan ost väldigt länge för att jag inte gillade de veganska, nu har jag vant mig.
 
Där har jag ingen aning om vilken det var, men jag använder oftast jeezly original för att det är den enda som finns i min närmsta butik. Jag tycker jeezly och violifes originalostar är likvärdiga men vet att många föredrar violife. Men om jag ska ha de att smälta ser jag alltid till att de får vätska på sig. Greenvie (?) mozzarella och A&As riviera är ok också tycker jag, beroende på vad det ska användas till.

När jag blev vegan var jag utan ost väldigt länge för att jag inte gillade de veganska, nu har jag vant mig.

Jag ska prova violife, tror det jeezly jag testat innan. Och antar att man kan vänja sig, jag har istället valt bort ost, men saknar det.
 
Idag blev det kinärtsrisoni (som beter sig konstigt tycker jag, det blir ju sörja?! Ska man behöva sila den? Jag har ingen sil :p) med lite sweet-chilisås med ingefärssmak (första ggn jag smakar, tog fel i affären, smakade mkt ingefära, men hade föredragit vanlig) med en biff från Lidl. Biffen va godast, väldigt kryddstark nam nam! I glaset det sista av en banan-alkoläsk.
 

Bifogade filer

  • 20181214_190658.jpg
    20181214_190658.jpg
    225,8 KB · Visningar: 40
Då har jag testat att göra "mox" - gravad morot! :D (Ja, jag har försökt efterlikna en traditionell fiskrätt medelst en grönsak.) Hittade ett recept på bloggen The Veggie Butcher (svensk) som innehöll noriark, och det testade jag. Gjorde däremot inte lagen som fanns i det receptet utan en annan på ättika (eller ja, jag inspirerades av den lag som The Veggie Butcher hade, t ex hade jag bitar av nori i lagen). Noriarken luktade verkligen fisk, och när jag ugnsbakade morötterna inlindade i noriarken och på salt så luktade det fisk i hela huset! Därför blev jag ganska snopen när det faktiskt inte smakar nåt av det. Morötterna smakar - picklade morötter. Men det är gott! Och jag hade ju inte förväntat mig att det skulle smaka lax, däremot LITE mer fiskigt tack vare norin. Kan absolut tänka mig att testa att göra det igen och göra med en annan lag. Kanske fick det ligga för kort tid, ett och ett halvt dygn.

Mox2018.jpg
 
Då har jag testat att göra "mox" - gravad morot! :D (Ja, jag har försökt efterlikna en traditionell fiskrätt medelst en grönsak.) Hittade ett recept på bloggen The Veggie Butcher (svensk) som innehöll noriark, och det testade jag. Gjorde däremot inte lagen som fanns i det receptet utan en annan på ättika (eller ja, jag inspirerades av den lag som The Veggie Butcher hade, t ex hade jag bitar av nori i lagen). Noriarken luktade verkligen fisk, och när jag ugnsbakade morötterna inlindade i noriarken och på salt så luktade det fisk i hela huset! Därför blev jag ganska snopen när det faktiskt inte smakar nåt av det. Morötterna smakar - picklade morötter. Men det är gott! Och jag hade ju inte förväntat mig att det skulle smaka lax, däremot LITE mer fiskigt tack vare norin. Kan absolut tänka mig att testa att göra det igen och göra med en annan lag. Kanske fick det ligga för kort tid, ett och ett halvt dygn.

Visa bifogad fil 22632
Spännande, har varit nyfiken på att testa det själv, men kanske ett annat recept då?
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 126
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 351
Senast: Grazing
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 293
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 332
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp