Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Kan man anpassa på något vis? Tex jag äter inte vissa saker pga glutenintolerans.

Man gör väl som man vill. :D Greger bok heter "How not to die" så det känns rimligt att anta att han inte rekommenderar att äta saker som man inte tål. I fullkornskategorin hittar man också t ex bovete och popcorn. Och jag personligen räknar även fullkornsris dit.

Istället för ohemula mängder linfrö försöker jag satsa på andra frön (t ex hampa, chia osv).

Jag ser appen som en hjälp och inspiration att äta mer av nyttiga livsmedel, inte som ett tvång. Igår "borde" jag t ex ha ätit mer frukt, men jag var proppmätt eftersom jag hade ätit mycket mer grönsaker under dagen än appen föreskriver, och då tvingade jag ju inte i frukten... Normalt sett äter jag den angivna mängden frukt utan problem.
 
Jag är lite sugen på att testa att göra sushi idag. Råkade köpa ett paket med sådana där algpapper efter att jag hade hört att folk åt dem som snacks... Jag snackar nog hellre på nötter eller popcorn tror jag. :cautious:

Tänkte fylla med quinoa, avocado, morot och paprika och dippa i sojasås. Andra fyllningstips? Bor i småstad, så det finns inte allt för exotiska saker att få tag på.

Jag har ingen rullningsmatta, gå det med en kökshandduk eller liknande?
 
Jag är lite sugen på att testa att göra sushi idag. Råkade köpa ett paket med sådana där algpapper efter att jag hade hört att folk åt dem som snacks... Jag snackar nog hellre på nötter eller popcorn tror jag. :cautious:

Tänkte fylla med quinoa, avocado, morot och paprika och dippa i sojasås. Andra fyllningstips? Bor i småstad, så det finns inte allt för exotiska saker att få tag på.

Jag har ingen rullningsmatta, gå det med en kökshandduk eller liknande?

Någon svampröra? Lite asiainspirerat, finns mycket svampsorter de använder. Jag har en del torkade hemma. Men om du inte får tag på det fungerar det med all möjlig svamp ändå.
 
Jag är lite sugen på att testa att göra sushi idag. Råkade köpa ett paket med sådana där algpapper efter att jag hade hört att folk åt dem som snacks... Jag snackar nog hellre på nötter eller popcorn tror jag. :cautious:

Tänkte fylla med quinoa, avocado, morot och paprika och dippa i sojasås. Andra fyllningstips? Bor i småstad, så det finns inte allt för exotiska saker att få tag på.

Jag har ingen rullningsmatta, gå det med en kökshandduk eller liknande?
Det finns ju algchips, samma man gör sushi med men mindre bitar och med salt och olja på, antar att det är det folk äter som snacks? Att gnaga på ett vanligt, torrt nori-ark förstår jag att det inte var så aptitretande :laugh:
 
Idag har jag ätit ugnsrostad färskpotatis med hemmagjorda bönbiffar med hemgjord tzatziki, vinbladsdolmar och sallad. SÅ GOTT! Har tyvärr ingen bild, eftersom min mobil slutligen har somnat in :(.

Igår åt jag så mycket princesstårta :heart, glass och tiramisu att jag fikat upp min fikakvot för flera år framåt typ. Jag äter nästan aldrig sötsaker annars, men princesstårta är min grej och min pappa fyllde 60 igår så och dessutom var det ju midsommar. :)
 
Idag har jag ätit typ kebabgryta, eller det blev väl inte riktigt som den i skolan, men det blev gott :). Tänkte prova fler varianter också. Använde Anammas vegokebab, stekte den tillsammans med gul lök och hade i krossade tomater och massa starka kryddor :) O så jasminris och naturell yoghurt till. Blev väldigt gott!
 
Sojakorv och stuvade makaroner idag :) isbergssallad och tomat till :) Nam nam. Jättesällan jag äter detta!

Värst vad jag börjat äta nu bara för min mobil dött så jag inte kan ta bilder :P
 
Anammas vegofärs därunder :D
20180628_152815.jpg
 
Kväll. Barnkalas hela eftermiddagen. 18 ungar. Behövde comfort food.

Improviserade en hummusburgare, och det blev def en av mina bättre skapelser. Mixade kikärtor, tahini, inlagda torkade tomater, olja, salt och peppar. Formade burgare och stekte lite. Rostat hamburgerbröd, avokado och ketchup.
 
Hade kikärtsomelett med spenat och stekt tofu och svamp till lunch.
Till middag blev det vegetarisk lasagne (glömde fota), tyvärr glömde jag ha i bönorna jag tänkt ha i grönsaksfyllningen, lite surt, men det blev gott ändå.
 

Bifogade filer

  • IMG_4661.JPG
    IMG_4661.JPG
    377,3 KB · Visningar: 30
@clusia Åh, formbar färs har jag fortfarande inte smakat, skulle köpt häromdan men så fanns det förstås inte i affärn just då. Men det verkar ju vara en tppenprodukt! Ska äta hamburgare på ons, så kanske får försöka hitta sån tills dess!
 
@clusia Åh, formbar färs har jag fortfarande inte smakat, skulle köpt häromdan men så fanns det förstås inte i affärn just då. Men det verkar ju vara en tppenprodukt! Ska äta hamburgare på ons, så kanske får försöka hitta sån tills dess!
Ja jag tycker den är grym. Smakar godare än andra färser också enligt mig.
 
Idag blir det vegetariskt på Pinchos. Utbudet var väl inte sådär jättestort, men ska väl hitta nåt :)

Lunch blev thaigryta!
 
Tänkte prova på att göra vegetariska burritos idag. Någon som har några tips på hur ni kryddar eller vad för ingredienser ni använder?
Funderade på att göra en bönröra med blandade bönor, lök, vitlök och burktomat som får stå och puttra ganska länge, sen antingen ha i majs (eller om detta får vara bredvid), koka ris till och ha färska grönsaker i wrapen.
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 132
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
515
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 377
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 437
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp