Bukefalos 28 år!

Vad bör man kunna vid hingstköp?

V

vojlock

Vad tycker ni att man bör kunna vid köp av en 5-årig hingst när det kommer till ridning och markhantering.


Personen i fråga kan knappt sadla och tränsa en häst, än mindre sätta på benskydd korrekt, h*n kommer säkert lära sig allteftersom, men bör man inte kunna allt sådant INNAN man ens börjar fundera på hästköp?

Vid ridningen (h*n vill rida akademiskt) kan h*n skritta, trava och galoppera ok, men inte så mycket mer. H*n har dock en fin sits. Själv tror h*n att h*n rider väldigt bra och vägrar ta emot råd eller liknande från någon annan än en ridinstruktör (ridinstruktören måste även upprepa allt hon säger minst tre gånger innan h*n börjar förstå.

När jag frågar hur h*n ska klara av att rida ut i skogen på egen hand med unghingsten så säger h*n att han BARA kommer rida för en instruktör innan h*n känner sig helt säker. Jag försökte då förklara att det nog inte är en sådan bra ide att lära sig rida på en unghingst, plus att det är unghingsten som behöver utbildning av en duktig person, h*n säger att unghingsten kommer bli utbildad eftersom h*n bara ska rida för instruktör.

Har försökt att förklara att hästen inte bara behöver utbildning i ridningen utan även på marken. H*n säger att det inte kommer bli några problem eftersom h*n minnsan red (läs flängde omkring) på hingstar när han var tonåring (detta var på tidigt 60-tal).

Jag tycker inte h*n är redo för hästköp överhuvudtaget, har föreslagit att h*n kan hyra en lugn, stabil läromästare ett tag och se om det funkar, men det vill h*n inte alls lyssna på.

Jag tycker h*n beter sig väldigt naivt.

Så vad säger ni?

Några förslag på hur jag ska få personen på andra tankar?


Mvh
 
Sv: Vad bör man kunna vid hingstköp?

Att köpa en hingst är väl kanske inte det smartaste. Sen så är det ju inte alla stallar som tar emot hingstar som inakordering pga av "riskerna" och ansvaret.
Sen att hästen är fem år behöver inte betyda att den inte passar. Det är iaf ett plus att h*n tänker rida för tränare.
Självklart är vissa naiva men ibland får dom upptäcka det själva.
 
Sv: Vad bör man kunna vid hingstköp?

Jo,men att rida för instruktör varje dag låter ohållbart (tänker då främst på kostnaden).
Plus att själva hästen kostar runt 100000 kronor.
 
Sv: Vad bör man kunna vid hingstköp?

O herre gud! Jag håller själv på med en hingst på 16 år, och jag kan säga att det inte är dans på rosor direkt..
Visserligen behöver alla hingstar inte vara bråkiga, men de är ju ändå speciella. Att h*n tänker köpa en hingst som första häst, som dessutom bara är fem år tycker jag är idioti. Att lära sig rida på en unghäst för 100000 kr är ingen bra ide'. Jag kan tänka mig att hästen i fråga sänker sig i pris ganska ordentligt om en nybörjare ridit o flamsat på den. Finns det ingen annan som förstår situationen som kan prata med denne person?

En fråga bara, hur gammal är personen, har den hästvana föräldrar? ( om den inte är myndig.)
 
Sv: Vad bör man kunna vid hingstköp?

H*n säger att det inte kommer bli några problem eftersom h*n minnsan red (läs flängde omkring) på hingstar när han var tonåring (detta var på tidigt 60-tal).



Borde iaf vara myndig då.. :)
 
Sv: Vad bör man kunna vid hingstköp?

ja, personen är 60 år (ser dock yngre ut och är sportig). Inte för att det spelar någon roll men ändå.
 
Sv: Vad bör man kunna vid hingstköp?

[/QUOTE]Jag kan tänka mig att hästen i fråga sänker sig i pris ganska ordentligt om en nybörjare ridit o flamsat på den. Finns det ingen annan som förstår situationen som kan prata med denne person?
Problemet är att h*n inte ser det som att h*n flamsar runt eftersom h*n kommer rida för instruktör.
 
Sv: Vad bör man kunna vid hingstköp?

Förstår inte säljaren att det kanske inte är en match made in heaven då?
 
Sv: Vad bör man kunna vid hingstköp?

Nej det är klart att h*n inte rider för tränare varje dag.
Men varför är detta ditt problem? Försök lungt och sansat utan att försöka dumförklara personen (även fast du känner så) att en hingst kanske inte är ett bra alternativ eller iaf att det bästa vore att kastrera denna då det innebär ett mycket större ansvar om man har hingst. Det är att hästen är hingst jag ser som största problemet för henne. Men som sagt det kan vara en genom snäll hingst lika gärna som det kan vara en stolle.

Sen tycker jag att har h*n så mycket pengar att lägga på en häst så får h*n väl göra det. Det finns inget som säger att en häst för 50 000:- som är 10 år hade passat bättre.
 
Sv: Vad bör man kunna vid hingstköp?

Personen i fråga är en släkting till mig, så därför är det "mitt problem" om man säger så.
 
Sv: Vad bör man kunna vid hingstköp?

Personen i fråga är en släkting till mig, så därför är det "mitt problem" om man säger så.

Nej det tycker jag inte alls, så tillvida att personen inte är omyndigförklarad och du är dennes förmyndare. Men genom att personen är myndig, och verkar vilja genomföra köpet så istället för att klaga vilket inte hjälper alls kan du försöka att stödja i de fall du tycker dig ha mera kunskaper.
 
Sv: Vad bör man kunna vid hingstköp?

Det är "vojlock" s val om hon vill se det här som "sitt problem".
 
Sv: Vad bör man kunna vid hingstköp?

Jag kan tänka mig att hästen i fråga sänker sig i pris ganska ordentligt om en nybörjare ridit o flamsat på den. Finns det ingen annan som förstår situationen som kan prata med denne person?
Problemet är att h*n inte ser det som att h*n flamsar runt eftersom h*n kommer rida för instruktör.

Fast bara för man rider för instruktör behöver man inte vara bra. Har inte h*n förstått det?
 
Sv: Vad bör man kunna vid hingstköp?

Det är "vojlock" s val om hon vill se det här som "sitt problem".


Det största problemet just nu verkar vara att vojlock är lite avundsjuk, om man ska tackla något problem så tycker jag att det är där man börjar.

Var är problemet annars? En myndig person får väl ta de konsekvenser som kommer utifrån sitt handlande, är man 60 år så tror jag att man kan klara det utan inblandning från omgivningen även om hästen tappar i pris.
 
Sv: Vad bör man kunna vid hingstköp?

Nej avundsjuk är jag då inte, då personen i fråga är min kära far!
 
Sv: Vad bör man kunna vid hingstköp?

Själv tror h*n att h*n rider väldigt bra och vägrar ta emot råd eller liknande från någon annan än en ridinstruktör (ridinstruktören måste även upprepa allt hon säger minst tre gånger innan h*n börjar förstå.

Ja, om han nu är så envis, vad är problemet? Han är ju omöjlig att rubba ;)? Låt han köpa sin 5åriga hingst, och fråga ifall du få hjälpa till för att DU tycker det skulle vara kul för dig.
 
Sv: Vad bör man kunna vid hingstköp?

Nej, jag har gjort det klart för honom att jag aldrig kommer sätta mig på en unghäst eller en unghingst, (har en skada från tidigare ridolycka, och vill inte riskera något) plus att jag inte anser mig ha kunskapen för att utbilda en unghäst och då har jag ändå hållit på med hästar väldigt länge.
 
Sv: Vad bör man kunna vid hingstköp?

Om det är din far tycker jag att du ska stötta honom istället. Våra nära och kära gör lite tokiga val ibland och det bästa är väl ändå att försöka göra situationen så bra som möjligt. Dessutom borde en femårig häst iaf ha kommit en bit i sin utbildning och det är väl bara att hoppas på att dom kan lära varandra ett och annat. Det behöver inte vara omöjligt och speciellt inte om han är så envis.
 
Sv: Vad bör man kunna vid hingstköp?

"vojlock" kanske är rädd om sin pappa, och vill förhindra detta p.g.a att hon inte vill att han ska bli skadad.

Folk ser lätt saker från den negativa sidan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 691
Senast: liiinnea
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 370
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 564
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 112
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp