Bukefalos 28 år!

Vad bör man ska man ha i sitt hemapotek?

FadeAway

Trådstartare
Vi är småbarnsfamilj och har ett låst medicinskåp och har nu även skaffat en låda för bandage, plåster och dylikt som inte behöver låsas in.

Men vad är det man borde ha? Vad har ni? :)
 
Koksalt
Plåster
Kompress
Strips
Tejp
Silocain (stavning?) men det kanske man ska ha i det låsta skåpet. Det är bedövningskräm.
 
I det öppna skåpet har vi plåster, koksalt, kompresser och gasbindor. Det finns även bomullsrondeller och inotyol, samt olika typer av febertermometrar. I det låsta skåpen finns nässpray, diverse olika hostmediciner (de som inte är i kylen), Alvedon och Ipren i olika styrkor, xylocainsalva samt andra mediciner. Alltså, jag har aldrig riktigt förstått grejen med att bunkra sånna saker... Och då har jag ändå två småbarn. :o
 
Jag har klorhexidin, alsolsprit, förutom vanliga plåster har jag även skavsårplåster, samt bandage. Ska ha tejp, borde dock skaffa kompress. Så diverse mediciner och termometer.
 
Koksaltlösning
Sterila kompresser
Temp
Sårtejp
Plåster
Bandage
Kolsuspension
Klarar man sig långt på

Pincett kanske man ska ha en särskild men det har inte jag.
Har klorhexidinlösning oxå men rinnande vatten och ev tvål räcker långt.

Tänker lite på vad man behöver kunna hantera hemma i form av första hjälpen och det är ju typ sår, blödning (tryckförband gör man enkelt själv med en rulle gasbilar som tryck och fästa med en elastisk linda typ vetrap) men framför allt kunskap i hjärt- lungräddning! Investera i en kurs, det är viktigare än en massa salvor och mediciner (vilket ofta innebär slattar av receptbelagda mediciner som man ändå inte ska ta utan läkarbesök!)
 
Senast ändrad:
Jag har apotek på gångavstånd som dock inte har öppet på helger.

Något som vi har hemma som inte är uppskrivet är kolsuspension.

Vi är dåliga på bandage. Ärligt talat så är mitt gamla hästapotek nog bättre utrustat på bandagefronten än vårt nuvarande. :O
 
Jag har värktabletter (någon form av paracetamol baserad tablett samt Naproxen), tillskott (har brist på i princip allt du kan ha brist på), plåster, tejp, någon form av för magen lugnande tablett, smärtstillande gel av något slag och värmeplåster. Tror att det är ungefär det.
 
Jag har i princip ett komplett apotek :o

Förutom en mängd olika tabletter och medicin finns det en radda olika: plåster, kompresser, nät, vadd, gasbindor, självhäftande lindor, sårtejp i olika storlek, bomullsrondeller och -tussar, fästingplockare, salvor, krämer, desivon, alsolsprit, klorhexidinsprej, nässprej, allergitabletter, pincett, ögondroppar, plasthandskar, termometer (minst 2 stycken), våtservetter och så vidare, och så vidare, och så vidare...
 
Oj, ska man ha ett sådant? :o Jag har visserligen samlat på mig grejer efter behov men någon tanke bakom har jag aldrig haft. Det jag kan hitta utspritt i badrummet just nu är iallafall:
- Plåster
- Värktabletter
- Sårtvätt
- Termometer
- Förpackningar till de receptbelagda mediciner jag äter
- Nässpray
- Allergimedicin (något år gammal och borde nog slängas)
- Pincett
- Bomullsrondeller
 
Vi är småbarnsfamilj och har ett låst medicinskåp och har nu även skaffat en låda för bandage, plåster och dylikt som inte behöver låsas in.

Men vad är det man borde ha? Vad har ni? :)
Jag har bara alvedon, ipren, antihistaminer, canesten, propyless (mot svintorr hud), termometer samt linda, plåster, klorhexsprit, nässpray och några antibiotika som jag inte ätit upp då jag inte tolererat dem särskilt väl. Har även bedövningssalva plus suturer men tvivlar på att jag skulle vilja sy ihop nåt sår hemma trots att jag ändå får jobba som läkare nu. Borde köpa kompresser dock! Antihistaminer tänker jag är väldigt bra att ha hemma, och alvedon och ipren såklart, förutom sårvårdsgrejer och elastisk linda. Hostmedicin kan ju även den rädda någon natt eller två.
 
Oj...
Plåster, kompresser, klohexidinsprit, alsolsprit, väteperoxidsalva, pincetter, sax, elastisk linda, kirurgtejp, allergitabletter (motmin nottallergi) bomull,

Plus ett halvt apotek av olika mediciner jag äter plus vitaminer, magnesium, värktabletter och lite annat smått och gott.....

Ja visstja, trosskydd till vätskande sår. Helt outstanding....
 
Vi har plåster, elastisk linda, värktabletter (både ibuprofen och paracetamol), hostmedicin, ont-halsen-tabletter, nässpray och antiseptisk kräm för småsår/insektsbett. Vi bor centralt i stor stad, i princip granne med stort sjukhus. Så vårt "hemapotek" är mest om man drabbas av plötslig förkylning/influensa eller skär sig lite i tummen när man hackar lök, typ.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 826
Senast: Lingon
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 985
Senast: valy
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 151
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 273
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp