Bukefalos 28 år!

Vad fan ska jag äta?

Hoppas såklart inte att du fortsätter kräkas hela helgen, men jättebra att du åker in med bestämt sällskap på månad i så fall!

Hoppas inte jag heller. Just nu känns det som att jag aldrig kommer sluta kräkas dock. Ja hon är bra svärmor. Riv i den kvinnan :love:
 
Kvarg kanske? Den fullfeta då. A-fil har bra bakterier. Kan du dricka mjölk så är det bra också, då får du i dig de näringsämnen som behövs iaf (utom järn).
När jag haft problem med magsyra och galla har mariekex varit bra. Antar de suger upp överflödig magsyra på nåt sätt.
 
Kvarg kanske? Den fullfeta då. A-fil har bra bakterier. Kan du dricka mjölk så är det bra också, då får du i dig de näringsämnen som behövs iaf (utom järn).
När jag haft problem med magsyra och galla har mariekex varit bra. Antar de suger upp överflödig magsyra på nåt sätt.

Åt yoghurtkvarg men det kom upp igen.
Mjölk sippar jag. Härligt rumsvarm :D
Vågar inte äta sånt som inte är i flytande form än. Hittills har allt sånt kommit upp igen så väntar lite med det.

Tack för tipset. Det gäller även alla ni andra som svarat i tråden. Guld värt :love::love:h
 
Jag skulle koncentrera mig på vätska först. Se till att du klarar vätska. När du klarar vätska så gå över till till exempel kokt ris. Bara löskokt ris. Små tsk-doser var 20 minut.
Jag skulle inte hålla på att prova olika saker, utan köra bara ris. När riset fungerar bygger du på med lite fisk. Blir du då dålig så backar man tillbaka till det man vet fungerar.
I värsta fall fungerar inget alls, men då är du ett case för sjukvården.
Mina tips vila på erfarenhet av UC, Ibs och kassa magar i övrigt i min närhet. Jag har skitit på mig för många gånger för att veta hur förfärligt det är när man inte får behålla maten.
För övrigt lider jag med dig. Din mage förtjänar lite arbetsro. Och du förtjänar att snart få äta din vanliga kost.
 
Jag skulle koncentrera mig på vätska först. Se till att du klarar vätska. När du klarar vätska så gå över till till exempel kokt ris. Bara löskokt ris. Små tsk-doser var 20 minut.
Jag skulle inte hålla på att prova olika saker, utan köra bara ris. När riset fungerar bygger du på med lite fisk. Blir du då dålig så backar man tillbaka till det man vet fungerar.
I värsta fall fungerar inget alls, men då är du ett case för sjukvården.
Mina tips vila på erfarenhet av UC, Ibs och kassa magar i övrigt i min närhet. Jag har skitit på mig för många gånger för att veta hur förfärligt det är när man inte får behålla maten.
För övrigt lider jag med dig. Din mage förtjänar lite arbetsro. Och du förtjänar att snart få äta din vanliga kost.

Ja just nu verkar näringsdryck och mjölk fungera bäst. Piggelin funkar rätt bra också men bara om det gått en tid sedan jag drack senast.

Får testa med ris framåt då kanske.

Är så sugen på mat. Riktig mat. Väldigt imponerade för att ha dragits med ätstörningar förr och kan vara rätt knepig med maten :D gud lasagne. Gyros. Spagetti och köttfärssås. PASTA! :bow::rofl:
 
Hur länge klarar man sig utan vätska?
Det har helt klart eskalerat nu i em.
Kräks direkt upp allt som hamnar i magsäcken. Inte ens svagt blandad saft får stanna. Mår inte illa, har bara så jävla ont. Nu är magsäcken tom och då har jag inte längre ont.

Har verkligen sippat och druckit sakta. Nu mellan förra kränkningen och den senaste har jag druckit 2-3 msk svagt blandad saft och inte ens det fick vara kvar.

Ska in på måndag som sagt. Jag borde klara mig till dess va?
 
Hur länge klarar man sig utan vätska?
Det har helt klart eskalerat nu i em.
Kräks direkt upp allt som hamnar i magsäcken. Inte ens svagt blandad saft får stanna. Mår inte illa, har bara så jävla ont. Nu är magsäcken tom och då har jag inte längre ont.

Har verkligen sippat och druckit sakta. Nu mellan förra kränkningen och den senaste har jag druckit 2-3 msk svagt blandad saft och inte ens det fick vara kvar.

Ska in på måndag som sagt. Jag borde klara mig till dess va?
Det beror på hur du känner dig. Man blir fort uttorkad. Du kan behöva dropp redan imorgon eftersom det här hållit på ett tag. Då får ju magen vila också, då behöver du inte äta.
 
Utan att vara medicinskt kunnig men: åk in det första du gör på måndag (om det inte blir ännu värre imorgon)! Att det esakalerar nu plus din viktnedgång känns absolut inte bra :crazy:
 
Hur länge klarar man sig utan vätska?
Det har helt klart eskalerat nu i em.
Kräks direkt upp allt som hamnar i magsäcken. Inte ens svagt blandad saft får stanna. Mår inte illa, har bara så jävla ont. Nu är magsäcken tom och då har jag inte längre ont.

Har verkligen sippat och druckit sakta. Nu mellan förra kränkningen och den senaste har jag druckit 2-3 msk svagt blandad saft och inte ens det fick vara kvar.

Ska in på måndag som sagt. Jag borde klara mig till dess va?
Jag skulle prata med 1177 och höra vad de säger, var du inne på akuten förut eller låg du på någon avdelning? Om du var på en avdelning så skulle jag ringa dit och höra med dem. Jag tycker inte att det låter så bra med tanke på att du redan en gång har varit inne och fått dropp. Har du en tid på måndag eller tänkte ni åka till akuten?
 
Det beror på hur du känner dig. Man blir fort uttorkad. Du kan behöva dropp redan imorgon eftersom det här hållit på ett tag. Då får ju magen vila också, då behöver du inte äta.

Överkörd är ett ganska väl beskrivande ord. Men det är å andra sidan rätt jobbigt att kräkas o ha ont så vet inte hur stor del vätskeförlusten bidragit till det.
Fick dropp igår, hur länge kan jag leva på det så att säga?

Ja magen skulle verkligen behöva det :cry:
 
Överkörd är ett ganska väl beskrivande ord. Men det är å andra sidan rätt jobbigt att kräkas o ha ont så vet inte hur stor del vätskeförlusten bidragit till det.
Fick dropp igår, hur länge kan jag leva på det så att säga?

Ja magen skulle verkligen behöva det :cry:
Av det du skriver här så tycker jag du ska till sjukhus imorgon redan.
 
Utan att vara medicinskt kunnig men: åk in det första du gör på måndag (om det inte blir ännu värre imorgon)! Att det esakalerar nu plus din viktnedgång känns absolut inte bra :crazy:
Det är planen. Blev mamsen istället som kör mig och hon kommer tidigt.

Jag skulle prata med 1177 och höra vad de säger, var du inne på akuten förut eller låg du på någon avdelning? Om du var på en avdelning så skulle jag ringa dit och höra med dem. Jag tycker inte att det låter så bra med tanke på att du redan en gång har varit inne och fått dropp. Har du en tid på måndag eller tänkte ni åka till akuten?

Har vart i kontakt med dom tre ggr sedan söndag (söndag, tisdag, fredag tror jag det var) och tror de säger samma sak som igår dvs åk in du behöver dropp :angel:. De skickade nog hem mig från akuten delvis för att de inte ansåg mig tillräckligt akut för att låta mig stanna över helgen. Däremot sa läkaren många gånger att slutar det inte så skulle jag komma tillbaka. Kommer åka till akuten.
 
Av det du skriver här så tycker jag du ska till sjukhus imorgon redan.

Kanske vore det bästa. Får börja ställa mig in på det. Njuter för stunden av att inte ha ont. Fått i mig en msk saft nu utan att få ont eller kräkas. Hoppas det håller i sig så jag iallafall får sova.

Tack för pingen till sjukhusfolket.
 
Det är planen. Blev mamsen istället som kör mig och hon kommer tidigt.



Har vart i kontakt med dom tre ggr sedan söndag (söndag, tisdag, fredag tror jag det var) och tror de säger samma sak som igår dvs åk in du behöver dropp :angel:. De skickade nog hem mig från akuten delvis för att de inte ansåg mig tillräckligt akut för att låta mig stanna över helgen. Däremot sa läkaren många gånger att slutar det inte så skulle jag komma tillbaka. Kommer åka till akuten.

Kanske vore det bästa. Får börja ställa mig in på det. Njuter för stunden av att inte ha ont. Fått i mig en msk saft nu utan att få ont eller kräkas. Hoppas det håller i sig så jag iallafall får sova.

Tack för pingen till sjukhusfolket.
Jag håller med @hemlig att du nog borde åka in imorgon. :heart Men en msk i timmen är nog bra att försöka hålla och det borde du kunna få behålla också.
 
Fy vilken mardröm du hamnat i, låter fruktansvärt verkligen!
Har inga direkta tips att ge som inte redan skrivits i tråden, men håller tummarna att det ger sig snart och att du får må bättre igen. Håller dock med övriga om att du borde nog åka in redan i morgon (senast). Uttorkning är farligt och det kan gå väldigt fort, speciellt när du kräkts så länge.
 
Hur är det idag?

Inte bra :( mamma är på väg så sen blir det raka vägen till akuten.

Fick behålla vätskan jag fick i mig inatt (imponerande 0,75 l) men testade lite utspädd näringsdryck till frulle och det gick inte. Sen fick jag i mig ungefär som på natten men kräktes nyss igen. Brinner i magsäcken nu, antar att det börjar slita på magsäcken.

Pirrar i händer, ben och läppar. Är torr i munnen, har yrsel och är väldigt svag.

Vägde mig nu: 55,7 kg. Det går undan nu. Vägde mig imorse och då stod vågen på 56,5 kg.

Tack för omtanken :heart
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp