Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Även om du riktar dig till rädda personer så känns det viktigt att få uttrycka att alla faktiskt inte är rädda och därmed inte beväpnar sig med något.
Hur många är rädda när de är ute och kör bil? Jag är det inte, ändå har jag blivit påkörd, rejält, två gånger i mitt liv. Inte överfallen, dock.
Så det känns relevant att inte bara spä på rädslan att röra sig ute, utan kanske mer fundera över varför man är rädd? Det är ju ett allmänt mantra att kvinnor SKA vara rädda när de är ute, utan manligt sällskap som beskydd. Fast vi vet att det är farligare, statistikst sett för en kvinna att leva med en man, och risken att skadas är störst i hemmet, av honom.
det fungerar inte riktigt så i ett diskussionsforum. man får finna sig i att inte alltid få de svar man önskat...jag skulle uppskatta om det ämnet diskuteras i en tråd startad för ämnet i fråga
det fungerar inte riktigt så i ett diskussionsforum. man får finna sig i att inte alltid få de svar man önskat...
Jo jag vet hur det funkar här (medlem sedan många år, nytt nick) men jag tycker det vore trevligt om åtminstone fokusen kan ligga på vad trådstarten handlar om. Diskussionen förstår jag men tycker nästan en egen tråd till ämnet hade passat bättre, så vi som vill diskutera tråden kan göra detMen i värsta fall kan jag ju kanske starta en till tråd där jag uttrycker mig tydligare
![]()
Även om du riktar dig till rädda personer så känns det viktigt att få uttrycka att alla faktiskt inte är rädda och därmed inte beväpnar sig med något.
Hur många är rädda när de är ute och kör bil? Jag är det inte, ändå har jag blivit påkörd, rejält, två gånger i mitt liv. Inte överfallen, dock.
Så det känns relevant att inte bara spä på rädslan att röra sig ute, utan kanske mer fundera över varför man är rädd? Det är ju ett allmänt mantra att kvinnor SKA vara rädda när de är ute, utan manligt sällskap som beskydd. Fast vi vet att det är farligare, statistikst sett för en kvinna att leva med en man, och risken att skadas är störst i hemmet, av honom.
Alltså, vad är problemet?
Även om det kanske är större risk att krocka än att råka ut för en våldtäkt i en buske.
Det är lättare att skaka av sig en bilolycka, som ju sällan är menad att skada mig som person än en våldtäkt som är helt riktat mot mig som person.
Jag tror dock att den här rädslan för våldtäkt faktiskt grundar sig på att den blir så himla mycket mer personlig och sker på en mycket privat nivå.
Det är lättare att skaka av sig en bilolycka, som ju sällan är menad att skada mig som person än en våldtäkt som är helt riktat mot mig som person.
Det tror inte jag. Hade det varit rädsla för våldtäkten som sådan hade du nog varit mer rädd för att umgås med män du känner i enrum.
Jag tror den här överfallsrädslan som många (inkl jag själv) bär på är dels ren evoultionell rädsla för mörker och främlingar, men framförallt det framförallt många tjejer får inpräntat i skallen. Gå aldrig ensam, ha nått som skadar med dig. Samhället underbygger den rädslan hela tiden. Som i Örebro för något år sedan när någon begick flera överfallsvåldtäkter och kvinnor rekommenderades stanna inne på kvällarna.
Att rädslan är statistiskt helt irrationell bryr man sig inte om.
Svarar alla!
Jag bor också i ett otryggt område, där blåljus och helikoptrar är vardag. Det har skett våldtäkter bara gångavstånd ifrån mig och ett lik har hittats 10 min härifrån. Jag pratar gärna i telefon på hundens kvällsrunda och är som någon annan skrev mer otrygg när hunden är med, för jag skulle inte klara att det hände henne något. Nu ska jag ju såklart härifrån snarast möjliga men lägenhet i GBG är inte det lättaste. Under tiden skulle jag vilja ha någonting med mig när jag rör mig ute under de stökigare tidpunkterna, för att kunna känna mig något lugnare. Det är då alltså vad man kan ha med sig ut som efterlyses i denna tråden. Tror knappast att jag är den enda som känner så, därför tänkte jag att tråden kan vara till nytta för flerOm man försöka undvika OT så gott det går iaf
![]()
Jag tror den här överfallsrädslan som många (inkl jag själv) bär på är dels ren evoultionell rädsla för mörker och främlingar,.
Att känna sig trygg när man är ute ju egentligen en självklarhet att man ska göra. Verkligheten är inte riktigt så fin som tanken.
Att det är statistiskt större risk att bli överfallen, våldtagen, misshandlad eller mördad, eller allt, i hemmet av pojkvän gör ju inte att man ska blunda för riskerna som finns ute.
Självklart ska man uttrycka det också! Men jag skulle uppskatta om det ämnet diskuteras i en tråd startad för ämnet i fråga. Det du skriver tillför ju ingenting i ursprungsfrågan.