Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Usch samtliga av de då råden hade skrämt skiten ur mig även om jag inte märkt killen från början. Speciellt ögonkontaktsbiten.

TS:

Jag går hem från krogen och jag springer ute på kvällstid. Försöker dock hålla mig till upplysta ställen och platser med folk på.

Är rätt nojig och försiktig av mig även om jag inte låter rädslan styra över var jag ska göra. Ser hellre att jag kommer hem ordentlig än att i efterhand skrika "men vad fan att du våldtog/slog ner mig är statistiskt osannolikt!!".

Förmodligen bor du rätt nära mig eller mitt jobb, har du lust kan vi gå en sväng tillsammans.

Jag upplever det som att rädslan som finns ofta är ett större problem än risken att råka ut för något.

Om vi jämför med cancer, jag skulle inte riva i asbest utan skydd och jag umgås inte med kriminella (privat) men det gör inte att jag inte äter brända chips eller inte bågar gå från bussen hem.

jag går förbi platsen där Elin kratnz blev mördad sådär 20 gånger på en vecka, det enda rimliga sättet det där hade kunnat undvikas var om fler personer rörde sig ute och om fler vågade agera när de trodde något var galet...

Kl

Jag håller mig oftast inne när det är mörkt ute för jag tycker det är väldigt obehagligt. Har jag festat tar jag taxi hem, ringer en kompis eller killen (om han inte är med) så nån vet vart jag är och att jag borde vara hemma snart.

Nej jag borde inte låta rädslan styra mig men jag känner mig hellre trygg än livrädd. Enstaka händelser sätter sig hårt som superlim och vägrar släppa taget.

Skulle jag ändå befinna mig ute när det är mörkt så känner jag mig tryggast på min cykel, den känns snabb:D

Nu bor jag ute på vischan och är aldrig rädd. Var inte rädd när jag bodde i Jönköping på Österängen heller. Kände mig trygg, vet att jag är förbaskat stark om det behövs.

Efter praktiken på Rattfylleri enheten måste jag dock säga att jag det var lite läskigt när det ick upp för mig hur många dom faktiskt kör påverkade.

Ja, och påtända och nojjiga, ev. beväpnade mitt på blanka dan. Jag har haft ett intressant samtal med en fd. missbrukare en gång och han berättade att även en vanlig Svenssonbil vid fel tillfälle på fel ställe kunde tas för en polisbil och, som han sa, "var man tillräckligt långt inne i dimman så tvekade man inte en sekund att hoppa ur och börja skjuta vilt mot "poliserna", som kunde vara en helt vanlig barnfamilj". När man fått höra sånt så håller man sig på rejält avstånd från folk och fordon med udda beteende.

Förmodligen bor du rätt nära mig eller mitt jobb, har du lust kan vi gå en sväng tillsammans.

Bor ca 5 km från där Elin Krantz (RIP) mördades, mot Ramberget. Visst är Ramberget och Kiellers park galet fint att promenare i/på dagtid, men på kvällarna stöter man på desto skummare människor. Dock rör jag mig hellre ner mot Wiesel, men där har ju skett 2 våldtäkter sedan jag flyttade in i maj så det känns inte lockande det heller.. Mot Vårväderstorget skulle aldrig falla mig in att gå, inte heller Backaplan kvällstid. Så enda alternativet kvar är då att gå över berget/igenom Kiellers park för att komma till Lindholmen/Eriksberg :(
Nu är jag dessutom billös så kan inte heller åka iväg och promenera/springa :( Men spenderar som tur är en hel del tid på landet hos pojkvännen och där känner jag mig galet trygg! Förutom risken att stöta på älg/vildsvin :angel:

Alltså, vad är problemet? Det är ju inte så att tråden snabbt fått 1500 inlägg så du inte kan sålla ut svaren du vill ha. Fokus ligger ju på vad trådstarten handlar om, flera har svarat på det. Och flera har svarat lite annat, men på samma ämne.

Du har så rätt! Det är ju faktiskt väldigt bra om man kan diskutera olika ämnen, de hör ju trots allt ihop :)

Jag bor på Fridhemsplan i Stockholm som enligt många kan vara väldigt stökigt. Det finns många narkomaner här, en hel del supporterbråk och sommartid så drar förortsgängen från västerort in till Rålambshovsparken (som ligger nedanför Fridhemsplan) för att festa.

Men jag känner mig väldigt trygg. Jag både promenerar med hundarna och är ute och springer kvällstid. Nattetid undviker jag självfallet parker, det har ju med självbevarelsedrift att göra. Men på gatorna är det alltid en hel del folk och det gör att jag känner mig trygg.

Ny flyttar vi snart till västerort som anses vara ännu otryggare. Där är det betydligt mer öde, vilket gör att jag nog bör vara mer försiktig med var jag promenerar kvälls- och nattetid. Men jag är inte så orolig för mig, utan mer om någon skulle försöka stjäla eller skada mina hundar. Jag gissar dock att jag kommer att känna mig trygg där med.

Senast ändrad:

Åk till vårväderstorget så möter jag dig där sågår vi en sväng så ska du få lite bra tips!

Bor i biskop och kortedala, har bott i kville, angered och bott/jobbar i bergsjön.
Hade jag inte kunnat gå ut kvällstid hade jaginte kunnat arbeta eller leva;-)

Senast ändrad:

Fast det är ju enormt stor skillnad på att inte kunna gå ut kvällstid för man är så rädd, och att känna sig otrygg när man faktiskt är ute.

De flesta av oss är ju ute, även fast vi vet att det inte är helt ofarligt. För det är inte helt ofarligt, även om du känner till farorna så är det liksom farligt. Sen är det kanske statistiskt sett inte farligare att vara ute på stan mitt i natten än vad det är att bo tillsammans med en man. Men för mig är det högre risk att någon på stan våldtar och misshandlar mig än att min sambo gör det, därför måste jag anpassa mig till hur mitt liv ser ut och hur den individuella bedömningen i varje fall ser ut.

Och jo, jag känner mig otrygg i förorten. Betydligt mer så än mitt inne i stan, även fast det statistiskt sett begås mest brott i centrum. Det handlar ju om att man i förorten ofta är själv eller det inte är så många människor i omlopp. Någon måste ju liksom höra mig skrika för att kunna reagera.

Jag har rört mig i kretsar som är tvärt motställda de du rört dig i och just därför är jag inte rädd. Att se livet från andra sidan har ibland den effekten.

Får jag gissa så är det de som varken sett det ena eller det andra som är mest rädda. Kanske just för att de inte vet hur verkligheten utanför svenssonlivet ser ut. Rädsla har dock aldrig hjälpt någon. Det är skillnad på att vara rädd och att vara realist.

Självklart är det ingen nytta att vara rädd, det har ju ingen heller påstått. Men det är inte fel att känna sig osäker, vilket många i tråden vill verka påstå att det är.

Får jag gissa så är det de som varken sett det ena eller det andra som är mest rädda. Kanske just för att de inte vet hur verkligheten utanför svenssonlivet ser ut.

Eller så finns det dom som är rädda för att saker faktiskt har hänt en själv. Oavsett hur "svensson" man nu än är.

Eller så finns det dom som är rädda för att saker faktiskt har hänt en själv. Oavsett hur "svensson" man nu än är.
:bow::bow::bow:
Sant!!

Jag har tyvärr ett par kompisar som blivit överfallsvåldtagna på väg hem från någonting. En tjej när hon var 15 år och på väg hem från skolan på tunnelbanan (klockan var inte ens 16.00). En annan när hon gick hem från spårvagnshållplatsen efter en blöt utekväll.

Jag vet flera personer som blivit rånade, inkl jag själv. Jag blev dock inte rånad i Sverige, utan i England, men känslan jag upplevde sitter ju ändå i ibland.

Jag springer oftast på löpband men när jag är ute och springer så brukar jag ibland ha med mig hund eller så springer jag när det är ljust :p

När jag bodde och jobbade mitt i smeten så gick jag alltid till och från jobbet eller hemvinglande från krogen, barfota eller med högklackat på fossingarna. För det mesta alltid ensammen och var normalt aldrig rädd, blev förföljd några gånger men de var harmlösa som tur var.

Däremot så hade jag under en lång period en stalker efter mig, en person som förföljde mig på telefon dygnet runt både hemma och på jobbet. Min kollegor råkade ibland ut för när de jobbade med mig och de svarade i telefonen att det bara hördes musik i bakgrunden, den som ringde stod istället och lyssnade för att höra om han kunde höra om jag var där. En enda gång hörde jag rösten på honom, förställd och arg.

Jag hade tre alternativa vägar som jag gick mellan jobb och bostad och aldrig samma väg två ggr på raken utan jag varierade i det oändliga för att inte underlätta om han stod och väntade på mig efter vägen. Jag gick med nyckelknippan i handen och med nycklarna utstickande mellan fingrarna, jag hade inte siktat mot halsen utan ögonen om jag blivit överfallen då. Jag ringde även alltid när jag gick hemifrån, när jag kom fram till jobbet, när jag lämnade jobbet och när jag var hemma igen. Det tog normalt aldrig över 20 minuter att gå emellan, så hade det tagit 30 minuter utan jag hört av mig hade det larmats.

Tack och lov upphörde förföljelsen när jag skaffade hemligt telnr och bytte jobb. Min dåvarande chef erbjöd mig spårning eftersom han ansåg att det jag utsattes för påverkade även mitt jobb och flera kollegor hade själva varit med om de här "samtalen" när vi jobbade ihop.

Lite synd att jag inte tog erbjudandet, jag tror att det är någon jag känt genom ev ett tidigare jobb eller ort jag bott på som började förfölja mig, men jag nöjde mig med att terrorn upphörde. Hemma är det kolsvart när det är mörkt, förutom ljuset från måne och stjärnor, jag är inte rädd för mörkret.

Jag brukar ha med mig överfallslarm och överfallsspray. Fick dessutom en fickkniv som man dessutom kan krossa bilglas med av min killkompis eftersom han alltid är så orolig när jag går ensam på kvällarna och nätterna, den vågar jag dock inte bära med mig :p

Känner mig oftast inte rädd när jag går hem ensam på nätterna, då är jag mer rädd när jag är i Sverige. Nu bor jag i vad som anses vara en av Europas säkraste huvudstäder och det kryllar av poliser ute alla tider på dygnet.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 195
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
489
Senast: tanten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 253
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Det här med muskelskador...
Tillbaka