Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Jag bor i centrala Göteborg och bara i mina kvarter har det hänt en hel del det senaste året. Bland annat har en äldre dam blivit rånad och fått tummen avskuren klockan 19 på kvällen och en killkompis till mig blev utsatt för rånförsök sedan jagad av flera personer med kniv.
Om jag ska ta mig hem från krogen ensam tar jag taxi, har man inte råd med det har man inte råd att gå ut enligt mig. Vid andra tillfällen försöker jag prata med någon i telefon, har också ett överfallslarm som jag håller i handen.

Jag bor också i samma trakter som dig och vill bara säga att du inte alls behöver gå över berget/genom Keillers för att komma ner mot Lindholmen (om det är där du känner dig tryggare). Jag kan förstå motviljan mot att gå själv just genom Keillers eller precis runt Volvo eftersom det ofta är mörkt och inte särskilt mycket folk i rörelse på kvällstid, men tar man sig upp mot tex villaområdet som ligger vid Gropegårdsgatan är det ju verkligen inte stökigt!

Så ja, jag tror helt enkelt att du får ut och rena lite mer för det finns relativt många områden som är okej här i närheten :)

KL

Jag känner mig trygg när jag har ena hunden med mig, inte för att jag är säker på att han skulle försvara mig men för att jag intalar mig själv att han åtminstone fungerar i avskräckande syfte. Sen upplever jag i ärlighetens namn inte särskilt mycket stökigheter och när de händer så känns det som det oftast är interna grejer och inget som drabbar mig såvida de inte siktar dåligt.

Jag ar inte ofta osaker eller radd nar jag ar ute ... Sarskilt inte numera nar jag har min Rottis med mig overallt.:p

Jag bor i centrala Göteborg och bara i mina kvarter har det hänt en hel del det senaste året. Bland annat har en äldre dam blivit rånad och fått tummen avskuren klockan 19 på kvällen och en killkompis till mig blev utsatt för rånförsök sedan jagad av flera personer med kniv.
Om jag ska ta mig hem från krogen ensam tar jag taxi, har man inte råd med det har man inte råd att gå ut enligt mig. Vid andra tillfällen försöker jag prata med någon i telefon, har också ett överfallslarm som jag håller i handen.

Om man måste ta taxi från krogen, hur har du tänkt men ska lösa det när jag jobbade kväll och alltid slutade jobbet inte i Stefan efter midnatt? Eller när jag jobbade natt i hemtjänsten i förorten :confused:

kl

Jag har en irrationell rädsla för att bli påhoppad när jag är ute i mörkret eftersom jag blev ganska rejält attackerad av en hund en tidig, mörk vintermorgon. Jag bor inte kvar på samma ort längre men prasslar det i buskarna och jag hör ljud som påminner om tassar stelnar jag till. Människor är jag inte lika orolig för här ute på landet, men jag läser ju dagstidningar och hör vad som händer i resten av landet...

Jag har inte med mig något slags vapen eller spray, däremot har jag kaxat till mig sen attacken skedde (och skaffat egna hundar och lärt mig mer om hundspråk) så jag tror inte att risken är speciellt stor att samma sak skulle hända idag. Attityd är det som gäller :D Ser man självsäker och stöddig ut tror jag risken att bli påhoppad av både djur och människor är mindre, men man vet ju aldrig!

Jag känner mig mer utsatt när jag är alkoholpåverkad och har höga klackar på fötterna. Därför tycker jag att det är viktigare just när man ska hem från krogen kl 04-05. Men alla gör förstås som dom vill.

Hur gör ni andra, brukar ni ha med er något som "försvar" om någonting skulle hända, eller är ni ute helt utan skydd?

Nej - jag har inget speciellt med mig som försvar.

Ett tag hade jag en sådan där mini-hårspray, reseformat, med i väskan. Tänkte att den borde vara bättre än inget iaf... men det var rätt länge sedan nu. Jag har också haft ett överfallslarm som man drog ut en splint ifrån - och så skulle den börja tjuta. Testade det aldrig, och nu ligger den hemma i en låda någonstans.

Hade förr en försvarsspray men den är ca 10 år gammal så den har legat och dammat det senaste. Funderar på att köpa en igen..

Som sagt - hårspray i resestorlek. Billigt.

Men vill höra tips och ideer från andra som kanske är lika nojjiga som jag? ;) Både för att kunna freda sig själv och även hunden (finns en del mindre trevliga ibland okopplade hundar här i området)

Andra hundar kan jag lätt klappa till med kopplet. De brukar inte vara så svåra att skrämma bort.

Fick helt klart mer respekt från människor på stan när jag kom med någon av schäfrarna - det funkar inte på samma sätt med en nätt liten jaktlabbe som ständigt ustrålar samma lycka och energi som Tigger i Nalle Puh...

Jag har också haft ett överfallslarm som man drog ut en splint ifrån - och så skulle den börja tjuta. Testade det aldrig, och nu ligger den hemma i en låda någonstans.
Ett sånt fick jag av mormor när Hagamannen var i farten. Skulle väl ljuga om jag sa att det varit välanvänt, men hon kanske kände sig tryggare i alla fall.

I vilket fall så låg det en gång i en väska jag hade med till stallet och tydligen är det så att när batteriet blir dåligt så tjuter larmet fast man inte dragit ut någon splint. Och det slutar inte heller! Har inte allt för trevliga minnen av att försöka hålla för öronen samtidigt som jag försökte skruva upp de små små skruvarna som höll ihop skalet för att få ut batteriet. Sen dess ligger det tryggt i en låda här hemma.

Ett sånt fick jag av mormor när Hagamannen var i farten. Skulle väl ljuga om jag sa att det varit välanvänt, men hon kanske kände sig tryggare i alla fall.

I vilket fall så låg det en gång i en väska jag hade med till stallet och tydligen är det så att när batteriet blir dåligt så tjuter larmet fast man inte dragit ut någon splint. Och det slutar inte heller! Har inte allt för trevliga minnen av att försöka hålla för öronen samtidigt som jag försökte skruva upp de små små skruvarna som höll ihop skalet för att få ut batteriet. Sen dess ligger det tryggt i en låda här hemma.

Fick en sådan när jag var yngre och den var inte alls min grejj. Jag tappade den flera gånger (höll självklart i sprintern så att den tjöt över hela hållplatsen/affären eller vart jag nu var) så det blev att jag grävde ner den i ett krångligt fack i skolväskan för att slippa komma åt den eller råka tappa den när jag gräver runt efter annat. Och när en sådan ligger i ett krångligt fack i en ryggsäck så är ju chansen inte så stor att jag kommer åt den om någonting händer :angel: Men en liten smidig spray att ha i fickan eller handen hade varit smidigt.. Mest för att få lite mer känsla av trygghet. Är ganska stark och har aldrig haft problem att stå på mig varken psykiskt eller fysiskt, men tänker då inte ta några risker! Om 4-5 killar skulle ge sig på en ensam människa har man inte en chans..

Nej, ligger den otillgängligt gör den ju ingen nytta alls men jag orkade då aldrig gå omkring och bära på den. :o

Jag rör mig förresten en del på berget under kvällstid med hundarna så om du skulle känna dig tryggare med promenadsällskap är det bara att hojta till. Springa har jag däremot ingen kondition för så skulle något hända kan du ju känna dig trygg med att jag hade blivit efter med ev. förövare. :angel:

Knapplån

Jag har inget med mig när jag är ute kvällstid, men brukar hålla nycklarna i handen så att de sticker ut mellan fingrarna om jag känner mig otrygg. Gällande diverse sprayer, så finns ju risken att den som överfaller använder den på offret istället för tvärtom.

Gällande huruvida man känner sig trygg eller inte så tror jag att det beror på om det faktiskt har hän något för en själv eller någon i ens direkta närhet. Jag var inte alls speciellt rädd förut, men så blev jag väskryckt på min egen trapp efter att en man följt efter mig och därmed också väldigt mycket harigare. Hellre vara försiktig och komma hem ordentligt än att chansa, tycker jag.

kl

Det här med överfallslarm, hur funkar sånna, hur ser det ut?

I ett område jag sökt lägenhet var det ett rån i fredags. Ganska allvarligt, förstod jag det som. Kul, om jag flyttar dit liksom. Inte var det speciellt sent heller.

Det varierar säkert men mitt var ett sånt med en sprint som det väl är tänkt att man ska dra ut om man blir överfallen och då ger det ifrån sig ett högt ljud som väl har två syften, att överraska/skrämma iväg angriparen samt att påkalla omgivningens uppmärksamhet.

Huruvida det fungerar i praktiken eller bara i teorin har jag ingen aning om.

Jag är inte särskilt rädd av mig, däremot hade jag en fd pojkvän (eller knappt en pojkvän, avslutades ganska fort) som stalkade mig under ett par år, det kom och gick och då var jag rädd ett par gånger när okända bilar stod utanför min lägenhet kort efter hans konstiga samtal. Jag laddade geväret.

Jag är hellre ute i mörkret än inne i ett hus skulle jag nog säga... När jag var liten var jag grymt mörkrädd och hade ett otroligt utvecklat katastroftänkande, jag var rädd för allt, utom möjligtvis folk och djur. Jag var ex rädd för att bli begravd i betong(?) eller bli kidnappad en sekt, dvs lite för mycket tv-tittande. När jag var runt 10 år förstod jag att mörkrädslan på nåt sätt måste försvinna, vi bodde på vischan så jag tog hunden och gick ut och var ute i timtals och pratade med mig själv. Så höll jag nog på i 2-3 år vad jag minns, gick ut och lekte i mörkret, med hunden. Insåg då att jag ser jäkligt bra i mörker och att ljuset bara stör mörkersynen, dessutom att man ser väldigt tydligt in i upplysta hus och inte syns själv i mörker...

Än idag blir jag irriterad på min sambo om han ska tända ficklampa eller pannlampa när vi är ute och går - för då SYNS vi ju tydligare.

Det varierar säkert men mitt var ett sånt med en sprint som det väl är tänkt att man ska dra ut om man blir överfallen och då ger det ifrån sig ett högt ljud som väl har två syften, att överraska/skrämma iväg angriparen samt att påkalla omgivningens uppmärksamhet.

Huruvida det fungerar i praktiken eller bara i teorin har jag ingen aning om.

Var har man larmet tex när man är ute och går, runt halsen, på armen elelr finns det ingenstnas man kan sätta fast det?

Var har man larmet tex när man är ute och går, runt halsen, på armen elelr finns det ingenstnas man kan sätta fast det?

Nuförtiden finns det ganska små och smidiga larm såg jag:
DP116.jpg

Men på min tid (oj vad gammal jag kände mig helt plötsligt :o) såg dom ut såhär, fast min var större:
Larmblixt.jpg

Så söta de två första var! :) Beroende på VAR jag flyttar så kan jag nog köpa ett sådant! Trots mina vovvar ;)

Och vilken klump du skulle bära runt på! :eek:

Så söta de två första var! :) Beroende på VAR jag flyttar så kan jag nog köpa ett sådant! Trots mina vovvar ;)

Och vilken klump du skulle bära runt på! :eek:

Jaa, jag funderar på en sådan jag med faktiskt.. Mot förmodan att man måste trycka hyffsat hårt på knappen så man inte kan råka komma åt den för lätt..

Ja men visst! Stor, klumpig och otymplig! Och öglan fastnade ju i precis allt :mad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
489
Senast: tanten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 269
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka