vad för arabstammar passar bäst

Sv: vad för arabstammar passar bäst

Är inte fransoserna bra på att få fram distanshästar? De verkar köra efter principen "extra allt" och blandar ryskt, spanskt, polskt, egyptiskt, marockanskt (om man nu kan säga så, det kanske är egyptiskt) och så lite berber, travare och annat för att skoja till det. Jag funderade på hingsten Vokalist på Öland. Har inte han en väldigt intressant härstamning?
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

Eftersom den här tråden dykit upp igen så passar jag på att komplettera lite... Som sagt så har jag en trevlig Elton avkomma som tidigare körts i par med sin halvbror. Halvbrodern heter Enferno och kammade hem Folksam Cup i år. :banana:
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

mahlmt skrev:
Jag satt och kikade lite på årets bästa hästar (i Sverige). Fortfarande är det mycket polskt blod men det dyker upp lite engelskt, egyptiskt och ryskt bak i leden. En del spanskt finns också genom bla Jalaam.Man kanske ska blanda en lagom kompott av ryskt/engelskt och röra om med polsk/egyp samt krydda med spanskt?// Linda
Titta! Nu har du byggt min Bintans avkomma Khai! :bow:
Bintan är diamond cross (dvs polskt/egyptiskt) och har dessutom en gnutta Aswan-blod. Pappan till Khai är Om El Tanam så där har vi både spanskt och Crabbet (via USA) och lite av varje.
PUH! vad sugen jag blir att försöka få hem min hästs unge herr son, om inte annat så låna för att träna och tävla. :idea:
Oh well... :smirk:
Jag har ju faktiskt fullt i stallet med min diamond cross och mitt helegyptiska sto, som förresten har Assad (som någon nämnde tidigare i tråden) som farfar... :)

/JES
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

jag är super nöjd med att ha Karnawal som pappa till min häst!

skulle super gärna ha med honom i stammen igen !

sofian: enferno är ju en super snäll häst som dock är halt nu :cry:
tkr så synd om towe&honom.
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

Aj då tråkigt att höra! Är det nått allvarligt?

Du har ju också en Salex hingst som pappa till din häst! Kul!
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

ja karnawal, är super nöjd med honom,! hmm gaffelbandet är det nått tjaffs med tror jag det var.
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

Hej,
Glöm inte modern. Hälften av egenskaperna kommer från henne... Gäller vid allt avelsarbete.
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

Intressant tråd, även om den är gammal från början. Avel är svårt, speciellt för oss uppfödare... ;) Även jag skulle gärna se statistik på prestation hos avkommorna från våra svenska arabhingstar, men tyvärr tror jag att det faller på brist på underlag. Även om intresset fanns hos någon att föra den statisktiken.

I Sverige föds inte fler än ca 300 föl per år. Den hingst som betäcker mest brukar få ca 30-35 ston. Om som sagt distanshästarna har inte riktigt visat vad de går för förrän efter 10 år. Då är det inte lätt att få fram relevant statistik.

I USA är de däremot rätt duktiga på det. De har ju dessutom 400 000 araber som underlag. De tar fram statistik på både längden och tvären, men den lista som jag personligen tycker är mest intressant är den som slår ihop show med prestation, eftersom jag envist hävdar att det måste går att kombinera skönhet med ridbarhet. Studerar man den listan ser man att det är en och samma hingstlinje som dominerar.

Som uppfödare i Sverige är det svårt att ha råd att avla på en och samma egenskap, man får göra det bästa av situationen och försöka kombinera så mycket som möjligt i samma häst. Jag skulle behöva sälja alla mina avkommor vid ett års ålder för 75 000 kr + moms för att gå plus minus noll på min avel. Och lite krasst kan man väl säga att det är lättare att få bra betalt för en championvinnare på All Nations Cup än för en lovande distanshäst. Det innebär inte att man inte tror (eller hade ambitionen) att hästen skulle klara att tävla i distans utan bara att den kanske aldrig får tillfälle att bevisa det. Om intresset för att köpa bra tävlingsmaterial vore större i Sverige kan ni ge er på att intresset hos uppfödarna också skulle vara större. Vi har marknadsekonomi och då styrs utbudet av efterfrågan. Svårare än så är det inte.

Carina på Silver Arabians

PS Bara för att omkullkasta alla teorier (mina egna med) om att man kan förutsäga vad det blir av avkomman så vill jag bara dra ett exempel från travvärlden. Förra årets svenska lysande stjärna i Frankrike, Västerbo Daylight (ägd, tränad och tävlad av uppfödaren), blev kvar i stuteriets ägo av en enda orsak; det var ingen som ville ha henne när hon skulle säljas på auktion som ettåring... ;)
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

Jag såg att Grande var nämnd lite längre upp. Han har ju faktiskt några avkommor som hunnit komma ut på några distansritter. Bella grande, Katitzi och Mandolino är de jag känner till och de har ju alla gått minst 80km.
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

Det blir lite som det sades i början av den här tråden - att man skriver om stammen på sin egen häst, men det är väl inte mycket mer än den statistiken vi har att gå på, tyvärr - inte än iaf.

Min 10-åriga valack är efter Ibn Halim och det är också Maria Hagmans Euro. Euro känner väl de flesta till, han är 9 år och har gått som längst 120 km med vinst och är ofta placerad. Min egen är mer doldis, mest av ekonomiska skäl, men i år också av skador. Han har dock gått 85 km som längst och med placering på tuff ritt (Härjedal i fjol).

Hur det är med Euro när det gäller mentalitet och så, det vet jag inte så mycket om men när jag och Pia, som ridit honom, har jämfört hästarna så verkar de rätt lika även om de exteriört skiljer en del.

Fördelen med min häst är hans enorma tävlinspsyke. Lugn, lätt att anpassa sig, trygg med främmande omgivningar och gillar andra hästar. Sen är han lättränad och har bra pulsvärden.

Nackdelen är min hästs kassa exteriör med lite felvinklade ben. Dock verkar han ha ärft det mesta med hovar och ben av sin morfar, Hadban Blue, så det kanske vi inte kan lasta Ibn Halim för...

Ibn Halim är egyptisk arab.

/Camilla
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

Både bellagrande och Katitzi har gått 120km
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

Jag tror att Premier kommer bli en bra "distanspappa" ;)

Annars så har jag Zloty Rog som pappa på bägge mina. Mammorna är lite okända men morfar är Probat på bägge.

Min valack har gått 120 med placering och mitt sto skulle ha gått en 50 i år, men fick korsförlamning. Sen åkte hon iväg till hingst och kommer av naturliga skäl inte starta nästa år. 2007 kanske hon får visa att hon förhoppningsvis kan springa lite!
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

Macken22 skrev:
Jag tror att Premier kommer bli en bra "distanspappa" ;)

Annars så har jag Zloty Rog som pappa på bägge mina. Mammorna är lite okända men morfar är Probat på bägge.

Min valack har gått 120 med placering och mitt sto skulle ha gått en 50 i år, men fick korsförlamning. Sen åkte hon iväg till hingst och kommer av naturliga skäl inte starta nästa år. 2007 kanske hon får visa att hon förhoppningsvis kan springa lite!
Det tror jag med... ;) Premiers farmor Monogramma räknas som ett av de viktigaste modersstona inom galoppaveln på Tersk.

Dessutom har båda mina ston Nieszpora och Narzeczona Figaro som morfar resp. mormorsfar. Figaro var ledande inom polska galoppen på 70-talet och hans pappa Negatiw är känd för att ge mycket "fighting spirit". Och alla mina tre ston har Chock som pappa...

Nazze och Jubilanta är dräktiga med Premier, och Nieszpora med Alegro som är efter Probat och undan Algeria.

Hur mycket prestationsstam som helst med andra ord. Och det enda mina ston själva kan skryta med är att de är otroligt bra mödrar och de är helt ok att skrutta runt i skogen på... ;););) (ok, Nazze har faktiskt gått en säsong på banan i Polen också).
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

carinaso skrev:
Hur mycket prestationsstam som helst med andra ord. Och det enda mina ston själva kan skryta med är att de är otroligt bra mödrar och de är helt ok att skrutta runt i skogen på... ;););) (ok, Nazze har faktiskt gått en säsong på banan i Polen också).

Haha! Mitt sto har inte heller mycket att komma med, förutom att trots att hon inte var riden på över 3 år och knappt innan dess kunde min sambo som knappt hade ridit i sitt liv rida henne och även våga sig på galopp på stubben!!!!

Mina har oxå mycket prestationstam i sig, även fast jag inte vet så mycket om de olika. Zloty Rog gick löp i alla fall.
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

Macken22 skrev:
Haha! Mitt sto har inte heller mycket att komma med, förutom att trots att hon inte var riden på över 3 år och knappt innan dess kunde min sambo som knappt hade ridit i sitt liv rida henne och även våga sig på galopp på stubben!!!!

Mina har oxå mycket prestationstam i sig, även fast jag inte vet så mycket om de olika. Zloty Rog gick löp i alla fall.

Ja, men det är ju araben i ett nötskal! :love: När vi tog de här bilderna hade ingen suttit på Jubilanta på två år. Jag slängde upp dottern på henne barbacka och det var full cirkus...alla fölen inne i trädgården och hundarna lösa... ;) Helene håller dessutom i Jubilantas tre-månadersföl.

Familj2.jpg
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

Jag har en Elton avlomma sen ett halvår tillbaka, fyra år gammal! Har gått galopp en säsong med bra resultat, kanon psyke på den hästen! Är jätte nöjd, han är e. Elton u. Berma ue. Mascat
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

lånar knapp...

Jag är också väldigt intresserad av det här med avel, eftersom jag på sikt hoppas få fram egna distanshästar. Det jag tittar på, när det inet finns så mycket statistik att gå efter är huvudsakligen psyket, exteriören och arabtypen. Jag vill gärna ha en arab som är vacker, stark och bra i skallen. Vem vill inte det ;)

Ska bli intressant att se vad det blir av carinaso s arabföl, hoppas du hittar några köpare som är prestationsinriktade. Skulle köpa ett av dina föl själv om jag hade råd ;)

Camilla
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

carinaso skrev:
Nazze och Jubilanta är dräktiga med Premier, och Nieszpora med Alegro som är efter Probat och undan Algeria.
Hur stora tror du att dina fölungar kommer att bli när det blir stora? Frågar bara för att Premier själv ju inte är så stor, men du kanske inte har storlek som någon prio?

/JES
som känner sig just på gränsen till för lång för maxad ponny emellanåt, även fast hon äger just en sån... :o
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 164
Senast: MiniLi
·
Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
1 162
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
479
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp