Vad för häck ska vi ha?

Vi blev strikt rekommenderade av vår handelsträdgård att inte plantera avenbok på hösten. Det var tydligen i princip den enda häckväxten dom sa att man inte kunde plantera på hösten (annars går det tydligen att plantera både vår och höst). Jag vet inte om det stämmer eller inte. Funderade inte så mycket på det då jag kan väldigt lite om trädgårdar och växter. Så när någon som skall vara expert på det säger något så sväljer jag det med hull och hår utan att ifrågasätta något :o

Våra plantor var typ några pinnar med lite mindre pinnar på. Och så något som kunde vara rötter längst ner :D
Men vad f...n om det stämmer! Ska kolla detta och i så fall reklamera varenda död planta... Våra såg ut som dina då, med den skillnaden att våra fortfarande ser likadana ut :p
 
Men vad f...n om det stämmer! Ska kolla detta och i så fall reklamera varenda död planta... Våra såg ut som dina då, med den skillnaden att våra fortfarande ser likadana ut :p
Våra är jättefina nu. Dom är bara ett år gamla (planterade våren 2015) och dubblerat sin höjd (vissa ännu mer). Tror dom var 60-80cm när vi köpte dom. Nu är den minsta runt 120.
Har också lärt mig att man skall bara klippa dom i juli-aug-sep.
Vi planterade 40 plantor och alla ser ut att ha klarat sig utmärkt.
 
Våra är jättefina nu. Dom är bara ett år gamla (planterade våren 2015) och dubblerat sin höjd (vissa ännu mer). Tror dom var 60-80cm när vi köpte dom. Nu är den minsta runt 120.
Har också lärt mig att man skall bara klippa dom i juli-aug-sep.
Vi planterade 40 plantor och alla ser ut att ha klarat sig utmärkt.
Det låter rimligt att det var årstiden som felade då, men då blir jag tokig för de på handelsträdgården sa att vi planterade tidigt och på rätt årstid.. Våra har knappt växt något alls? Max 10 cm på höjden. Att klippa dem är det inte tal om... Gud så surt!

Edit:
Kul, första google-sökningen: "Avenbok bör planteras på våren." Hej 10 000:- i sjön...
 
Det låter rimligt att det var årstiden som felade då, men då blir jag tokig för de på handelsträdgården sa att vi planterade tidigt och på rätt årstid.. Våra har knappt växt något alls? Max 10 cm på höjden. Att klippa dem är det inte tal om... Gud så surt!

Edit:
Kul, första google-sökningen: "Avenbok bör planteras på våren." Hej 10 000:- i sjön...
Jag googlade lite också. Verkar som om dom flesta rekommenderar vårplantering.

Tråkigt om det blev fel för det. Jag älskar avenbokhäckar. Dom är så levande på något sätt med löven som fladdrar i vinden.
 
Jag googlade lite också. Verkar som om dom flesta rekommenderar vårplantering.

Tråkigt om det blev fel för det. Jag älskar avenbokhäckar. Dom är så levande på något sätt med löven som fladdrar i vinden.
Klart vi kunde gjort lite research innan också men total nybörjare inom trädgård som man är så litar man ju på vad de säger och att de kan sin sak. Avenbok är superfin, men nu kanske man får ge den ett nytt försök om det var så att vi slaktade den i höstas. Det var ju tur att jag kom på vad som antagligen felade med den.:)
 
@Fritidsryttare: Det känns ju helt vansinnigt att handelsträdgården ger så galet råd. Jag skulle helt klart ha reklamerat. Frågar man dem rent ut så tar man ju för givet att man får ett korrekt svar.
Ja... Jag ska dit, har som jag skrev i trädgårdstråden rätt mycket plantor därifrån som inte klarat sig. Trist när man har lagt så sabla mycket pengar på att det verkligen ska bli bra :(
 
@Fritidsryttare för att strö lite salt i såren så är här en bild från idag på en del av vår avenbokhäck :p

Den är nästan på dagen ett år gammal. När vi fick den var de små taniga pinnarna mellan 60-80cm höga. Nu är dom mellan 150-210cm :eek:.

Bilden gör den inte riktigt rättvisa pga kass fotograf (dvs mig :o)

image_zpsctnduerg.jpeg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi har en liten tråkig rabatt där jag vill plantera en marktäckare. Problemet är att de små syrenernas rötter är enorma och att det inte...
2
Svar
22
· Visningar
1 031
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 720
Senast: Badtz Maru
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
763
Senast: Fetaost
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp