vad för smörja?

T

Tomaten

Har hört att amn kan smörja in hästens ben med Vaselin för att de lättare ska "glida" över hindren om de slår i, är det så?*nyfiken*
 
Ja en del använder sig av vaselin (speciell smörja, inte vanligt "läpp vaselin") för att om hästen skulle komma lite tajt på hindret så ska den lätt glida över utan att haka i. En annan funktion är för att den inte ska få revor av rishindren. Men jag vet inte om det är så vanligt längre!?? Jag använder det inte då om man får det på tyglarna så är du helt hjälplös, rena såpan!

Kram Minna :rofl:
 
Det är fortfarande ganska vanligt men bara på större tävlingar , hindercreme heter det , jag brukar ha det ibland om det är många "kana" hinder på banan.
 
:bow:dels är det för att inte hästen ska få riv sår av rishinder lika lätt och dels för att dom ska glida lättare över hindret
 
:bow:dels är det för att inte hästen ska få riv sår av rishinder lika lätt och dels för att dom ska glida lättare över hindret.vissa säger också att det är bra ifall att hästen skulle fastna i hindret.personligen tror jag inte på det.vad skulle litte vasselin kunna tillföra för att få loss hästen?själv tycker jag att det låter lite farligt om man ska ha på det själv eftersom att det sitter i ett bra tag och tyglarna kan glida ur händerna.men skulle det därimot vara någon annan som man har med sig som kletar på så skull jag kanske prova på.
 

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 095
Senast: Jeps
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
10 284
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
719
Senast: Fiorano
·
Hästvård En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära...
Svar
15
· Visningar
1 750
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp