Vad för transport kan passa mig?

KNUTEN

Trådstartare
Hejsan alla bukare! Jag går i transportköpar tankar och undrar vad för modeller som kan passa? Hästen är svårlastad och själva huvudsyftet med transportköp är att ordentligt komma igång med lastträning. Blir så omständigt att låna transport så fort jag vill träna...
Det jag har som krav:
*Boggie
*Gärna fronturlastning - tror det skulle underlätta träningen väldigt mycket då hon gärna kastar sig ut...
*Totalvikt på max 1500 kg - Så mycket får bilen dra på B-kort ska ta BE kort i sommar så vikten är egentligen inte jätteavgörande (lär inte åka alls innan sommaren, bara lastträna hemma).
*Gärna kvalitetsmärke så det blir lättare att få tag på reservdelar mm
*Helst inte dyrare än 20 000
*Fönster och bra ventilation

Ser gärna att golv och axlar är i bra skick. Mycket kan jag ordna själv vilket man lär behöva göra med en transport i den prisklassen men slipper gärna de "stora renoveringarna" pga lathet. Kommer inte åka långa sträckor. Lär bli turer på max 15 minuter till ridhus när lastningen går lite bättre.

Men vilka märken är bra? Hur ska man tänka när man köper transport? Vad har ni för tips?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad för transport kan passa mig?

Har du svårlastad häst är tips en med LJUS insida och rymlig för ge intryck av större yta och med lampa mm i :)
 
Sv: Vad för transport kan passa mig?

Smart, tack för tipset. Lampa och måla insida känns inte som allt för betungande saker att göra själv eller är jag helt ute och cyklar?
 
Sv: Vad för transport kan passa mig?

Har själv svårlastade hästar.. eller hade. Vi köpte släp (dock nytt så dyrare) och köpte extra rymligt.
 
Sv: Vad för transport kan passa mig?

Jag köpte en transport under 20 000 i höstas, valet föll på en Kylinge från sent 80-tal med boggie, 1500 kg tot.vikt och fronturlastning. Tidigare ägare hade satt dit fönster och 2 extra ventilrosetter själva.

Kollade många trådar på nätet om vilka som rekommenderas och inte. Kylinge var den som rekommenderades mest av de släpen jag hade att välja mellan (priset). Jag är helnöjd med kärran, den vart som tur var påkörd och fick 2 nya axlar av f-bolaget. De andra var slut :/

Så ett tips är när du åker och kollar, vilken kärra det än är, lägg dig inunder och titta på axlar och infästningar! Har kärran en samverkande boggie bör du även kolla att denna fungerar. Detta gör man bäst genom att köra upp en axel på tex en sten, då ska den andra axeln kompensera och tryckas neråt, det däcket ska alltså inte lyfta från marken. Det är tydligen väldigt vanligt att denna inte fungerar på äldre kärror (även nyare!) eftersom att folk helt enkelt är för dåliga på att smörja dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad för transport kan passa mig?

Smart, tack för tipset. Lampa och måla insida känns inte som allt för betungande saker att göra själv eller är jag helt ute och cyklar?

Det beror lite på vad det är för material du ska måla på, är det en som är mörk inuti, är det oftast formplyfa, som har en väldigt glatt yta (en fenolfilm som ska stå emot väta) då kan färgen ha svårt att fästa ordentligt, med andra ord chanserar det och flagnar fort (spec om du tvättar ur med högtryck). Folk rekommmenderar att slipa först, o visst kan man det, men då bör du ha en bra utefärg som står emot fukt bra eftersom risken finns att du slipar sönder filmen då den är väldigt tunn!
 
Sv: Vad för transport kan passa mig?

Kylinge tror jag uppfyller de flesta av dina krav, eller möjligen Star, men vet inte vad de ligger på för prisklass.
Äldre Boj kanske går att finna med fronturlastning?
 
Sv: Vad för transport kan passa mig?

Sandpappra och måla med Fönsterfärg så håller det längre.
 
Sv: Vad för transport kan passa mig?

star diamant eller kylinge 1500, har själv svårlastad häst som gärna kastar sig ut. hade inte råd med en bra boggie så blev en kylinge enkelaxlad med frontutlastning. väldigt stabil för att vara enkelaxlat och utan stödben. hästen går rakt in i det(nästan, en fot utanför och vill inte stanna där inne än så länge)
 
Sv: Vad för transport kan passa mig?

Tack för alla tips! Att måla om verkar ju inte så väldigt betungande.
Tipset att kolla under var ju väldigt bra! En till fråga. Golvet måste ju också vara i bra skick. Hur ofta brukar man behöva byta golv och har ni några tips på hur man som spekulant kan kolla att golvet ser bra ut?
 
Sv: Vad för transport kan passa mig?

Hade en svårlastad häst för ett par år sedan. Hon kunde ta upp till 4 h att få in i en transport!
Provade transportet med ljus insida, med ramp framtill mm. Inget hjälpte. Den med ramp framtill blev bara förvirrande för hästen och hon vägrade mer då.
Sen den dagen jag sålde hästen fick jag tag på en Boj med mkt ljus rundad framdel, så den kändes rymlig, och hästen gick in utan problem! Så jag tror på en transport med rymligt framtill och ljust inne (dvs bara vitt).
 
Sv: Vad för transport kan passa mig?

Det varierar väldigt mkt! Du ska lyfta mattan och kolla under. Främst i kanter, där börjar det murkna. Om det inte är så skivan är skadad mitt på, då kan det börja även där. Du ser och känner oftast om det är murket. Trycker du på det så känner du att det kan vara sviktande och mjukar än en frisk bit av skivan.

Hållbarheten beror på hur det har sköts, jag har blivit rekommenderad att olja eller måla kanterna i gång per år, samt att aldrig ha strö i transporten, det kan komma ner i skrymsler och vrår och ligger där och är fuktigt=träet börjar ruttna. Samt att varje gång du tvättat, ta ur mattan och låt det lufttorka. (typ öppna upp korsdrag. På det viset ökar du livslängden på golvet väsentligt! Men ett nytt golv behöver inte bli någon dyr affär heller. En skiva som du själv sågar ligger under 1000 lappen + moms.
 
Sv: Vad för transport kan passa mig?

Problemet med min häst är egentligen inte att få in henne, in går hon som en klocka. Sen kan hon stå där en stund men så fort någon börjar pilla med bommen så blir det full fart ut. Tänkte att det kanske kunde vara en idé att börja gå ut fram så hon inte förknippar att kasta sig bakåt som att komma ut. Det var vad lasttränare tipsade om som jag också kommer använda mig av när vi tar tag i problemet på riktigt (dvs när jag har en hel och säker boggitransport)
 
Sv: Vad för transport kan passa mig?

Jag köpte ett nytt begagnat släp här strax innan jul av samma skäl som du. Blev ett Ifor Williams. Är supernöjd! Lastar hästen själv nu :-) fronturlastning, aluminiumgolv, gediget och enkelt att använda.
Jag har ett 1,5-hästars, dvs plats för en häst plus ev föl. Praktiskt att slippa mellanvägg och får ner vikten.
Mitt får lasta 710 och väger lika mycket, alltså totalvikt på 1420. Det klarar en hel del bilar lagligt.
 
Sv: Vad för transport kan passa mig?

Låter ju jättebra det där. Ja jag har funderat lite på om man kanske skulle köpa någon 1-1,5 hästars variant? Jag kommer ju ändå bara lasta min egen. Vad finns det för fördelar respektive nackdelar (utom det faktum att det får plats färre hästar i en sådan variant :-) )?
 
Sv: Vad för transport kan passa mig?

Hade precis samma problem med min häst. Gör så nu, med mitt Ifor, att jag öppnar helt. Går igenom nån gång med halt och godis i släpet. Sen gått in med nån som stänger bommen bak, sen bommen fram, sen lucka bak, sen fram, sist överblicka bak och innan avfärd överlucka fram. Min häst vill gärna stå och kika ut.
Nu efter att ha kört några gånger kan jag skicka in hästen med framkommen i och stänga bakbommen själv, sen som ovan beskrivet.

Nackdelen med Ifor är väl priset, men det är det väl värt! De lite äldre brukar ligga på ca 30 000.
 
Sv: Vad för transport kan passa mig?

Kan inte se nån annan nackdel än att jag inte kan transportera tex foder samtidigt. Sadel mm brukar jag ändå ha i bilen.
Men jag har svårt att tro att jag behöver göra det nåt att tala om, åker till träning, veterinär och nån endagarstävling bara.
 
Sv: Vad för transport kan passa mig?

Satsa på ett luftigt, ljust och stort släp som ligger stadigt(boggie) med bra ventilation.

Att din häst kastar sig går att träna bort utan att ha fronturlastning, bara så du vet. Det är inte jättekomplicerat heller. Men du kan behöva rätt hjälp(bra tränare) som hjälper dig finna timeing och känsla.
Men jättebra att du börjar med att ge hästen bra förutsättningar!

Ofta kan man dock lära de flesta att inte bli rädda i de flesta släp, bara de står stadigt och inte är onormalt små/helt oventilerade eller likn.
 
Sv: Vad för transport kan passa mig?

Det verkar ju som om rymligheten är en väldigt avgörande faktor... Har nu suttit och kollat vad som finns begagnat i min prisklass. Finns en del Kylinge 1500 htb ute på annons. Någon som har några erfarenheter av detta släp? Kan man klassa det som ett rymligt släp? Tycker ju personligen att det borde uppfattas som rymligt av hästen då man kan öppna upp så mycket fram medans man lastar + att det är ganska ljust.
 

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 395
Senast: Robina
·
Utrustning Önskemål: - fronturlastning - kombiramp - lasta 2 hästar (har BE-kort) - gärna diagnollastning etc så man slipper bom framför hästarna...
Svar
11
· Visningar
590
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 346
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 014
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp