Bukefalos 28 år!

vad för utrustning??

_Skifting_

Trådstartare
Hej. Jag är i svängarna att köpa shettis eller russ.. Jag hade tänkt köpa en lite äldre häst, ca 10-15 år som är ordentligt inkörd då jag är total nybörjare. Min sambo jobbar på inkörningsstall och kör det mesta såsom par och fyrspann så jag har ju honom som backup. Men en unghäst vill jag inte ha (även om han kan köra in den) då jag inte tycker att nybörjare ska lära nybörjare.. :angel:
Men nu till saken. Jag undrar vad man ska ha för utrustning på hästen. Min kille säger att man inte ska använda rockard. Kommer inte ihåg vad anledningen var.
Men det jag tänkt göra med hästen är vanlig skogskörning och möjligtvis enstaka tävligar i dressyr. (lite rädd för det där som ska gå foooooort :crazy:)
Men vad är det bästa att ha för sele och vagn osv.?? Visa gärna bilder och ge TYDLIGA förklaringar till varför man ska ha vissa och inte andra. Tänk på att jag är helt ny på detta.

Ps. Självklart tar jag till tränare för att lära mig köra Ds.
 
Sv: vad för utrustning??

Jag förstår inte varför en rockard skulle vara olämplig? En högbyggd, välbalanserad rockard är helt perfekt till små ponnyer: Ofta är maratonvagnar så pass tunga att det passar bättre med rockard även om man tänkt tävla i maraton. Åtminstone när det gäller hästar i storleken shettis.

Selar och utrustning som ska passa specifikt till hästen är det bra om försäljaren eller nån tränare kanske (eller sambon) kan prova ut. Det finns ju många sorters selar att välja på; tex maratonsele, finsele, loksele mfl. En viktig grej är att vagnen har svängel och selen har draglinor och lös brösta.
 
Sv: vad för utrustning??

okej.. jag själv tycker bäst om rockarder.. Tycker de andra är så tunga ju. Vart hittar man bra ballanserade sådana?? Och hur vet man att dom är det?? Vad menas med lös brösta?? :confused: