Bukefalos 28 år!

vad för utrustning??

_Skifting_

Trådstartare
Hej. Jag är i svängarna att köpa shettis eller russ.. Jag hade tänkt köpa en lite äldre häst, ca 10-15 år som är ordentligt inkörd då jag är total nybörjare. Min sambo jobbar på inkörningsstall och kör det mesta såsom par och fyrspann så jag har ju honom som backup. Men en unghäst vill jag inte ha (även om han kan köra in den) då jag inte tycker att nybörjare ska lära nybörjare.. :angel:
Men nu till saken. Jag undrar vad man ska ha för utrustning på hästen. Min kille säger att man inte ska använda rockard. Kommer inte ihåg vad anledningen var.
Men det jag tänkt göra med hästen är vanlig skogskörning och möjligtvis enstaka tävligar i dressyr. (lite rädd för det där som ska gå foooooort :crazy:)
Men vad är det bästa att ha för sele och vagn osv.?? Visa gärna bilder och ge TYDLIGA förklaringar till varför man ska ha vissa och inte andra. Tänk på att jag är helt ny på detta.

Ps. Självklart tar jag till tränare för att lära mig köra Ds.
 
Sv: vad för utrustning??

Jag förstår inte varför en rockard skulle vara olämplig? En högbyggd, välbalanserad rockard är helt perfekt till små ponnyer: Ofta är maratonvagnar så pass tunga att det passar bättre med rockard även om man tänkt tävla i maraton. Åtminstone när det gäller hästar i storleken shettis.

Selar och utrustning som ska passa specifikt till hästen är det bra om försäljaren eller nån tränare kanske (eller sambon) kan prova ut. Det finns ju många sorters selar att välja på; tex maratonsele, finsele, loksele mfl. En viktig grej är att vagnen har svängel och selen har draglinor och lös brösta.
 
Sv: vad för utrustning??

okej.. jag själv tycker bäst om rockarder.. Tycker de andra är så tunga ju. Vart hittar man bra ballanserade sådana?? Och hur vet man att dom är det?? Vad menas med lös brösta?? :confused:
Vad är mer viktigt att ha på selen?? Baksele?? (heter det så?? den man har på rumpan så man inte kan rulla in i haserna på den med en obromsad vagn (eller det är kanske som jag inbillat mig att den gör :confused:) ??
 
Sv: vad för utrustning??

En rockard avvägd och väl anpassad i höjd till den häst du köper. Det viktiga är att vagnen du köper har svängel (en rak mojäng mellan skaklarna som sitter fast i vagnen) Där fäster man draglinorna så att hästen drar korrekt. Alltså med draglinorna och inte med skaklarna. Skaklarna är till för att lyfta och styra vagnen, inte att dra med. Så har jag blivit lärd iaf.
 
Sv: vad för utrustning??

Precis, en rockard skulle nog vara bäst till så pass små ponnyer. Vilken prisklass hade du tänkt dig? Det finns de som kostar över 20 000 och så kan man köpa billiga begagande för ett par tusenlappar. Fördelarna med fabrikstillverkade är många, men det beror på hur mycket du vill lägga ut. Jag tycker det är bra med upphöjda rockarder, så att man ser över hästryggen. Det underlättar enormt mycket. Till shettisar brukar vad som helst gå bra dock, man ser över i alla fall :D

Att vagnen är avvägd innebär att när kusk + passagerare sitter i vagnen ska skaklarna endast vila i skakelhållarna på selen. De ska inte tynga ner däckeln för mycket, dvs vagnen ska inte vara för "framtung".

Med lös brösta menar jag en som är oberoende av resten av selen, dvs inte sitter fast i däckeln, som vissa sk "skitselar" är utformade. En lös brösta med draglinor (och svängel på vagnen) gör att bogarna kan röra sig korrekt utan att hindras i rörelserna. Du har helt rätt, baksele ska man ha på en obromsad vagn och även på en bromsad kan jag tycka. Det är inte alltid man hinner med och OM nåt skulle hända så kan hästen bromsa vagnen på ett bra sätt.

Summa summarum: Däckel med järn i, väl avpassad efter hästens kropp, brösta, draglinor, baksele och linbärare (håller upp draglinorna så hästen inte trampar över) är vad man generellt använder. Om det är en bröstsele man använder vill säga. Som sagt finns andra varianter, tex loksele, som kan passa bättre beroende på hästens anatomi.

Några tips på hemsidor:
http://www.equus-driving.se
http://www.selar.se
http://driveout.se
och så den begagnade marknaden:
http://www.hastnet.se
http://www.blocket.se
http://www.equippa.se
 
Sv: vad för utrustning??

tack för ditt väldigt fina och utförliga svar.. (inte alltid så lätt att försöka formulera sig som nybörjare.. :rofl:)

En annan fråga bara. Jag har fått fatt i en helmysig shettis vallack på 110cm och 16 år som är kanon att köra. snäll, lugn och helt kanon. Körd enbet, par och 4-spann och använd lite till potatislandet och skogsarbete.. Även på tillställningar såsom studenter osv inne i stockholm.. (kanontrygg med andra ord.)
Men, nu till saken.. Han har (efter att ha varit utlånad tidigare) problem med att acceptera bett och går inte med på att ha det i munnen längre.. Han är kontrollerad på klinik osv. helt UA, men det funkar endå inte.
Hon som äger honom har nu kört honom med grimma och det går skitbra, men JAG vill inte det personligen då jag är helt ny på detta. Tänk om det skulle hända något.. man vill ju ha nödstoppen osv. Finns det några bettlösa alternativ som man kan köra med?? För visst är det så att man inte ska köra med hackamore som ex... (?)

Gillar denna hästen skarpt för övrigt. Kanon i all hantering och utbildad kanon inom ridning och körning. Verkligen helmysig.. Men man tvekar ju pga detta.. :crazy:
SNÄLLA HJÄLP MIG!! Fastnade för honom ju!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 312
Senast: __sofia__
·
Körning Jag har hållit på med hästar i många år och haft både medryttarhästar, egna hästar och hästar på foder. Alla dessa har varit ridhästar...
2
Svar
25
· Visningar
5 875
Senast: Balahé
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att detta inte är aktuellt på ett par år åtminstone men jag är lite otålig så vill gärna börja planerandet redan...
Svar
7
· Visningar
1 239
Senast: Ichigo
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 806
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp