Vad gäller arv?

mars

Trådstartare
Två gifta makar utan barn.
Maken går bort och kvinnan ärver honom.
När kvinnan går bort, vem ärver henne?
Bara hennes syskon? Eller hennes syskon och den avlidne mannens syskon? Om inget är skrivet.
Kan kvinnan skriva något som gör att hennes syskon får mer?
 
Om maken skrivit testamente att kvinnan ärver honom utan förbehåll så ärver kvinnans arvingar henne när hon dör. Om inget testamente finns kommer arvingarna som fanns till maken (syskon och föräldrar om jag inte minns fel) ärva hälften av det som finns kvar när kvinnan dör. Kvinnan kan inte testamentera bort det som räknas som mannens arv, mannen måste ha skrivit testamente för att hans syskon inte ska få ärva när kvinnan dör.

Jag är ingen jurist men så har jag uppfattat arvsrätten.
 
Två gifta makar utan barn.
Maken går bort och kvinnan ärver honom.
När kvinnan går bort, vem ärver henne?
Bara hennes syskon? Eller hennes syskon och den avlidne mannens syskon? Om inget är skrivet.
Kan kvinnan skriva något som gör att hennes syskon får mer?
Frun ärver makens pengar med fri förfoganderätt, dvs hon kan spendera de som hon vill. När hon dör sen så går makens del till hans arvingar och hennes arv till hennes arvingar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Piaff
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering...
Svar
6
· Visningar
882
Senast: Smulu
·
Samhälle För jag fattar inte. Om en 15-åring begår ett grovt kan man inte dömas till fängelse om jag har fattat det rätt för då ä man inte vuxen...
Svar
8
· Visningar
1 016
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 046
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp